God mad til "nyrekat"?

[QUOTE=galath;1212669]Det er ligegyldigt, hvad du selv tilsætter. Procenterne er jo beregnet efter det, producenten har tilsat.

Men det giver ingen mening at sammenligne et foder, der indeholder 10 % væske, med et foder, der indeholder 80 % væske. Hvis man vil sammenligne tør- og vådfoder, skal man lave en tørstofsanalyse af begge dele. Dvs. trække væsken fra og så genberegne procenterne. Lige som Vipstøsen gør. Så er det sammenligneligt. I hvert fald rent mængdemæssigt.[/QUOTE]

Tak fordi du opsummerer hvad Carina skrev…men jeg havde forstået hendes indlæg. :slight_smile:

[QUOTE=Vipstøsen;1212626]Tak for linket, hvis man scroller lidt længere hen ad listen så vil man kunne se at der er 79 % vand i så regnestykket kommer til at se således ud:

(6,5 / (100 - 79) ) *100 % = 31 %. Så der er et proteinindhold på 31 % i dit vådfoder Berit :slight_smile:

Jeg synes personligt at protein-indholdet er lidt til den lave side. Jeg ville selv vælge Hills-foderet til nyre-katte, da jeg kender mange der har brugt det med stor succes til deres nyresyge katte. Jeg har ikke hørt om Sanabelle før og kender det derfor ikke, MEN hvis vi kun kigger på det væsentlige i indholdslisten.

Sanabelle:
Protein = 24.5 % Fedt = 21.5 % Fosfor = 0,6 % Mg = 0,05 % Na = 0,3 %
Link til Sanabelle Urinary

Hills prescriptive k/d
Protein = 28,6 % Fedt = 21,7 % Fosfor = 0,5 % Mg = 0,05 % Na = 0,25 %
Link til Hills k/d

Jeg ville stadigvæk vælge Hills foderet, jeg synes protein-indholdet er lige en tand til det lave område selvom det er en nyrekat. Fosfor er en smule lavere i Hills, Mg det samme, Na (salt) også lidt lavere i Hills. Fosfor og Mg i for høje tal påvirker begge nyrefunktionen i den forkerte dårlige retning. Na kan påvirke blodtrykket og en del af den blodtryksregulerende funktion sidder nede i nyren, derfor vil vi også gerne have Na lavt. Mht. protein-indholdet er kattens biokemi mht. dens ernæring hovedsageligt bygger op omkring protein - således forstået at den for sin energi derfra og fra fedt. Derfor ønsker vi at få så højt et protein-indhold i kosten som muligt på de raske katte. Men et højt indhold at protein medfører også en større produktion af affaldsprodukter når proteinerne (aminosyrerne i proteinerne) nedbrydes, og de affaldsstoffer kan katten have svært ved at håndtere når den er nyresyg fordi de bla. udskilles via nyrerne - så vi ønsker at belaste dem mest muligt. Så det med protein-indholdet er lidt et tveægget sværd.

Hvis ikke katten allerede får vådkost ville jeg helt sikkert begynde at fodre noget mere med det så den får en masse vand = nyrerne skylles godt og grundigt igennem sammenlignet med hvis de kun får tørkost. Det vil de overvægtige katte også have godt af. Man kan få mange og udmærkede vådfodertyper som ikke nødvendigvis er dyre. Råfodring som også foreslået af en anden er også en rigtig god ide.

Når du skriver katten er nyresyg, bare lige for at være sikker, er det så fordi den har fået kronisk nyresygdom, eller har den fået konstateret struvitter og/eller oxalsten ?[/QUOTE]

Jeg ville aldrig fodre en nyresyg kat med foder, der ikke er beregnet til nyresyge katte…deres foder skal jo indeholde protein af en bedre kvalitet og være lettere omsættelig.

Jeg har i min vennekreds for nogle år siden set en del nyresyge katte, der blev fodret “med almindeligt vådfoder”…det gik ikke godt :S

Men enhver kan jo gøre som de vil…det gør jeg og det var min erfaring med egne tidligere nyresyge katte, jeg gjorde rede for i indlæg ovenfor.

Jeg tror ikke foderproducenter som RC og Hill’s bruger rigtig mange penge på at udvikle et specialfoder…hvis man kunne få samme effekt med fx supermarkedsvådfoder. :gruble:

Jeg ville rigtig gerne bruge Hill’s k/d, jeg har haft god erfaring med det foder…men det nytter jo ikke, når hun ikke vil spise det. Hun vil kun have RC Renal. :surrender1:

Egentlig behøver hun jo ikke Rc Renal, nyreværdien var jo kun påvirket pga T4-tallet…

Mine dyrlæger tjener ikke på mit valg af foder…jeg handler kun på zooplus.de og co.uk, og det ved de. :ok:

1 Synes om

Tak for jeres svar :slight_smile: Jeg blev klogere og giver svarene videre til min veninde :smiley:

Læs her for info;

http://feline-nutrition.org/answers/answers-kidney-disease-phosphorus-and-raw-diets

bla vigtigt at bemærke at “Recognising that raw meat diets are not high in protein is important. They are appropriate protein levels for an obligate carnivore. No studies have conclusively demonstrated that severe restriction of protein alone will prevent worsening of renal failure.”

anbefaling:
" Interestingly enough, our standard raw meat diet is almost perfect for cats in renal failure. Highly digestible, good quality protein with lots of natural essential fatty acids from wild caught prey. High in B-vitamins due to the organs in the diet and low phosphate levels due to the raw meaty bones being naturally low in phosphates compared to a cereal based diet. If you are feeding farmed meats, then it may be a good idea to add some omega-3 supplements, as farmed meat is lower in this essential fatty acid."

Læs også Elizabeth Hodgkins "Your Cat’ for uddybning af spm. omkring fodring og nyresygdomme. (Hun anbefaler også råfodring)

[QUOTE=Sim-Sim;1212690]Jeg ville aldrig fodre en nyresyg kat med foder, der ikke er beregnet til nyresyge katte…deres foder skal jo indeholde protein af en bedre kvalitet og være lettere omsættelig.

Jeg har i min vennekreds for nogle år siden set en del nyresyge katte, der blev fodret “med almindeligt vådfoder”…det gik ikke godt :S

Men enhver kan jo gøre som de vil…det gør jeg og det var min erfaring med egne tidligere nyresyge katte, jeg gjorde rede for i indlæg ovenfor.

Jeg tror ikke foderproducenter som RC og Hill’s bruger rigtig mange penge på at udvikle et specialfoder…hvis man kunne få samme effekt med fx supermarkedsvådfoder. :gruble:

Jeg ville rigtig gerne bruge Hill’s k/d, jeg har haft god erfaring med det foder…men det nytter jo ikke, når hun ikke vil spise det. Hun vil kun have RC Renal. :surrender1:

Egentlig behøver hun jo ikke Rc Renal, nyreværdien var jo kun påvirket pga T4-tallet…

Mine dyrlæger tjener ikke på mit valg af foder…jeg handler kun på zooplus.de og co.uk, og det ved de. :ok:[/QUOTE]

Jeg forstår ikke dit indlæg Berit? Jeg siger ingen steder at man skal købe supermarkedsfoder?
Jeg lister de ting op der er vigtige i forhold til nyreværdien? Det eneste der ikke er nævnt her er forholdet af omega-3 og omega-6 olier, som også har betydning for diæten til en nyresyg kat? Men den var ikke opgivet for Sanabellefoderet, så det gav ikke mening at sammenligne dem.

EDIT: også lige en sidebemærkning - Frederik er diagnosticeret med RCF på IRIS stage 2 - dvs et tidligt stadie af RCF, han har for nylig fået tjekket alle sine værdier (blod, urin, celler i urin, you name it), de var ikke blevet dårligere. Han fodres ikke med nyrekost, for han er så kræsen at han ikke vil spise noget af det (møgkræ). Så han lever af LUX og det tørfoder de andre får, herunder Kattovits tørfoder til nyresyge katte, kombineret med råt kød.

[QUOTE=Vipstøsen;1212731]Jeg forstår ikke dit indlæg Berit? Jeg siger ingen steder at man skal købe supermarkedsfoder?
Jeg lister de ting op der er vigtige i forhold til nyreværdien? Det eneste der ikke er nævnt her er forholdet af omega-3 og omega-6 olier, som også har betydning for diæten til en nyresyg kat? Men den var ikke opgivet for Sanabellefoderet, så det gav ikke mening at sammenligne dem.

EDIT: også lige en sidebemærkning - Frederik er diagnosticeret med RCF på IRIS stage 2 - dvs et tidligt stadie af RCF, han har for nylig fået tjekket alle sine værdier (blod, urin, celler i urin, you name it), de var ikke blevet dårligere. Han fodres ikke med nyrekost, for han er så kræsen at han ikke vil spise noget af det (møgkræ). Så han lever af LUX og det tørfoder de andre får, herunder Kattovits tørfoder til nyresyge katte, kombineret med råt kød.[/QUOTE]

Øhh…nej Carina…men det har jeg jo heller ikke sagt, at du har sagt :surrender1:…jeg siger bare, at man ikke skal fodre med supermarkedsvådfoder, helt min egen mening = det ville jeg aldrig selv turde gøre. :slight_smile:

Knirke får dagligt en EYE-Q fiskeoliepille for gigten, men det har også en betydning for nyrerne…hvilken ved jeg ikke.:surrender1:

Råt bruger vi ikke her i huset :S…Sim-Sim synes, det skal på en klo og smattes ind på køkkenskabene og så bare ligge på gulvet til den evige hvile.

Jeg er rigtig glad for at læse, at Frederik har det godt. :thumbup:

godtså, så misforstod jeg dit indlæg :slight_smile:

fiskeolie indeholder omega-fedtsyrer, så det er sandsynligvis dem der har en virkning på hendes nyrer.

… og det værste ved de her nyrekatte er når de så også er forbandede kræsne… det gør det overhovedet ikke nemmere! suk…
… ja, håber han bliver ved med at have det godt mange år endnu… han er desværre en ung kat, men så meget heldigere at vi opdagede på et tidligst stadie, så vi (endnu) kan nøjes med at behandle via kost! :slight_smile:

Renal har også en Renal special for specielt kræsne katte,den kan alle li som jeg har givet det

Det er altid rart med nye ideer - men en nyresyg kat har brug for en hel specifik diæt. Der ville jeg aldrig “prøve” mig frem