God mad til "nyrekat"?

Hej
Jeg har en veninde, som har 4 katte, den ene er en nyrekat, som ifølge dyrlæge skal have specialfoder. Derfor får de alle Specifik nu. Jeg snakkede med hende, da hun synes det er DYRT og jeg fortalte om zooplus og om kornfri/højt indhold af protein. Det var hun meget interesseret i. Nu er mit spørgsmål så - er der et mærke jeg kan anbefale ekstra til en nyrekat? Jeg har kig på Porta 21 Finest Cat Heaven ( Porta 21 Feline Finest Cats Heaven | zooplus.dk ) eller Porta 21 Finest Sensitive.(Porta 21 Finest Sensible - uden korn kattefoder | zooplus.dk)

De to af de 4 katte er overvægtige - den med nyreproblemer er mormalvægtig ligesom den sidste…

Er der noget man kan anbefale? Eller er det generelt ok at gå fra nyre-foder, når man går til noget lødigt foder som Porta eller hvad tænker I?

JEg har kig på dette også, hvad siger I til det?

Jeg ville ikke gøre det, altså skifte fra en nyrediæt. Hills har gode diæter og kan købes på zooplus, har engang brugt deres lever diæt til en kat med succes i flere år.

Ja okay - tror også jeg vil anbefale dem at finde et diætfoder, men tænker, om det jeg linker til sidst, ikke er fint nok? Det er jo et diætfoder, men koster ca. det halve af, hvad Specifik gør… Ellers tror jeg faktisk også, at de sparer, bare ved at købe specifik på zooplus…
Tak for dit indput :slight_smile:

Perscription diet har noget C/D urinal, som man kan finde til ok pris på nettet.

så lidt da.

Hill’s Prescription Diet Feline k/d denne ville jeg bruge var det min kat/hund

Jeg ville ikke turde bruge noget af det du har linket til.
Intet af det er decideret nyremad.

Hills K/D vådfoder (kylling og nu også fisk) & Josera Carismo tørfoder, især, har jeg gode erfaringer med.
Beaphar har noget godt vådfoder, men det er kun med paté, og dumt når katten VIL have sovs.
Happy Cat er også ganske fortrinligt, til afveksling. Tørt
Integra Protect - Også rart med mere afveksling. Tørt.
RC ved jeg ikke så meget om, da katten ikke kunne lide det.

Hilsen fra én med erfaringer fra en nyrekat der blev opdaget tidligt, og levede i 3-4 år ganske godt, især efter vi opdagede der var andet end K/D. (Ikke fra dyrlægen, men da jeg kom herind) - Tiger elskede at få andet. :slight_smile:
Han måtte sendes til regnbuebroen i februar. Ikke pga hans nyrer, men pga alderdom!

Min mor har stadig rester af nogle af de nævnte ting stående. (Der er en del) Noget af det udløber måske snart.
Jeg kan tage billeder og notere vægt på de forskellige ting, hvis din veninde vil købe billigt?

5kg Hill’s K/D tørt hos dyrlægen : 550kr (ca)
5kg Hill’s K/D tørt hos zooplus.de : 350kr (ca)

12 poser Hill’s K/D vådt hos dyrlægen : 120kr
12 poser Hill’s K/D vådt hos zooplus/medicanimal.com 70-80 kr.

Det kan ikke betale sig at købe nyrediæt i DK.

Jeg ville aldrig udskifte dyrlægeordineret nyrediæt til en kat med “almindeligt” foder !

Man kan dog skifte mærke…men det skal være nyrediæt…hverken Urinary eller c/d eller andet

Jeg ville personligt kun bruge Royal Canin Renal eller Hill’s k/d nyrediæt, jeg har for mange år siden haft en nyrekat…hun fik normale nyretal på Hill’s k/d.

Jeg har jo Knirke, en Burmilla på…ja, hun bliver 21 år Juleaften.

Hun har de sidste par år kun fået nyrediæt, RC Renal med tun vådfoder…hun elsker det. Hun spiser glad og med god appetit 2½ pose hver dag…hun har ikke fået tørfoder siden hun var 10-11 år.
Hendes nyretal er nu i normalområdet, jeg får 3 gange årligt nu lavet det store blodpanel.
Nyrefunktionen var faktisk kun nedsat, fordi hendes stofskifte var forhøjet…da behandlingen af det blev sat i gang = nyretallene blev normale.:ok:

Min MCO Sim-Sim har så fundet ud af, at Renal er det bedste vådfoder, han nogensinde har smagt…så han spiser 3 poser dagligt + lidt tørfoder…:surrender1:…så hvis han en dag får nedsat nyrefunktion er det heldigt, at han kan lide foderet :rock:

Jeg køber foder på zooplus.de eller zooplus.co.uk…alt efter hvad jeg skal have af andet foder til de andre. Begge steder har RC Renal med tun vådfoder. :slight_smile: Prisen er nogenlunde den samme, dvs knap ½ pris i forhold til hos dyrlægen !

Hill’s Prescription diet feline k/d, nyrediæten er rigtig godt foder, men Knirke kan ikke lide det.

1 Synes om

[QUOTE=Yess2000;1212492]JEg har kig på dette også, hvad siger I til det?

http://www.zooplus.dk/shop/kat/tilskudsfoder_specialfoder/nyre_urinvejssten/andre_maerker/438865[/QUOTE]

Sanabelle har et råproteinindhold på 24,5 %…det er alt for højt til en nyrekat !

Nyrediæt er foder med et lavt proteinindhold, men proteinet er af en bedre og lettere omsættelig kvalitet…dét er humlen i nyrediæt.
Proteinindholdet i fx RC Renal er 8,5 %.

Alt det foder du linker til er højproteinfoder, og det er lige til at gøre katten dårligere.:S

Det er ikke nyrediæt, det er til behandling af struvitter i blæren. :slight_smile:

Okay så bliver anbefalingen at holde sig til specifik eller hills :slight_smile: tal for svarene :smiley:

Ravn: kan lige spørge hende :slight_smile:

Eller Royal Canin (RC) veterinary diet feline Renal…:slight_smile:

[QUOTE=Sim-Sim;1212567]Sanabelle har et råproteinindhold på 24,5 %…det er alt for højt til en nyrekat !

Nyrediæt er foder med et lavt proteinindhold, men proteinet er af en bedre og lettere omsættelig kvalitet…dét er humlen i nyrediæt.
Proteinindholdet i fx RC Renal er 8,5 %.

Alt det foder du linker til er højproteinfoder, og det er lige til at gøre katten dårligere.:S[/QUOTE]

Bliver lige nødt til at blande mig her.

Ja, en nyrekat skal have foder med et lavt proteinindhold. Lavt protein-indhold er som oftest i nyrediæter på 25-27 % protein i tørstofanalysen.
Vi er helt enige om at det lave proteinindhold er humlen i nyrediæter, og når vi snakker lavt proteinindhold er vi under 30 % tørstof protein. Højt protein, så er vi helt oppe på 40 %

Tørstof proteinindholdet i RC Renal er helt sikkert ikke helt nede på 8.5 %, det er for lidt. Hvor meget vand er der i dine RC renal poser Berit? Så kan du finde det reelle tørstofindhold ved at lave følgende regne stykke:

( (% protein) / (100 - % vand) ) * 100 = procent tørstof protein

Lur mig om det ikke kommer noget højere op end de angive 8,5 %

Carina…her er link til indholdet…Royal Canin Veterinary | Buy Now for Less at zooplus

nederst er angivet proteinindholdet. :slight_smile:
Det angives faktisk kun til 6,5 %…jeg læste forkert, fordi jeg taler i telefon samtidig :ups:

Mht vandindhold…aner det ikke, jeg supplerer nemlig med ekstra vand, så der er tunsauce (ikke tunsovs! ) i…sauce er godt, synes Knirke. :smiley:

Så Sababelle ville efter din mening være ok Vipstøsen?

Men Sanabelle er, som Sim-Sim siger, det ikke skal være, et “urinary” foder og ikke et decideret prescription/nyrefoder.

Jeg er hverken dyrlæge eller katteekspert, men jeg ville ikke lige umiddelbart turde at gå imod dyrlægens råd og ekspertise og købe billigt foder, der slet ikke er skabt til samme formål. Så hellere finde samme foder til en billigere pris.

[QUOTE=Sim-Sim;1212600]Carina…her er link til indholdet…Royal Canin Veterinary Cat – Renal with Fish | zooplus.co.uk

Det angives faktisk kun til 6,5 %…jeg læste forkert, fordi jeg taler i telefon samtidig :ups:

Mht vandindhold…aner det ikke, jeg supplerer nemlig med ekstra vand, så der er tunsauce (ikke tunsovs! ) i…sauce er godt, synes Knirke. :D[/QUOTE]

Tak for linket, hvis man scroller lidt længere hen ad listen så vil man kunne se at der er 79 % vand i så regnestykket kommer til at se således ud:

(6,5 / (100 - 79) ) *100 % = 31 %. Så der er et proteinindhold på 31 % i dit vådfoder Berit :slight_smile:

Jeg synes personligt at protein-indholdet er lidt til den lave side. Jeg ville selv vælge Hills-foderet til nyre-katte, da jeg kender mange der har brugt det med stor succes til deres nyresyge katte. Jeg har ikke hørt om Sanabelle før og kender det derfor ikke, MEN hvis vi kun kigger på det væsentlige i indholdslisten.

Sanabelle:
Protein = 24.5 % Fedt = 21.5 % Fosfor = 0,6 % Mg = 0,05 % Na = 0,3 %
Link til Sanabelle Urinary

Hills prescriptive k/d
Protein = 28,6 % Fedt = 21,7 % Fosfor = 0,5 % Mg = 0,05 % Na = 0,25 %
Link til Hills k/d

Jeg ville stadigvæk vælge Hills foderet, jeg synes protein-indholdet er lige en tand til det lave område selvom det er en nyrekat. Fosfor er en smule lavere i Hills, Mg det samme, Na (salt) også lidt lavere i Hills. Fosfor og Mg i for høje tal påvirker begge nyrefunktionen i den forkerte dårlige retning. Na kan påvirke blodtrykket og en del af den blodtryksregulerende funktion sidder nede i nyren, derfor vil vi også gerne have Na lavt. Mht. protein-indholdet er kattens biokemi mht. dens ernæring hovedsageligt bygger op omkring protein - således forstået at den for sin energi derfra og fra fedt. Derfor ønsker vi at få så højt et protein-indhold i kosten som muligt på de raske katte. Men et højt indhold at protein medfører også en større produktion af affaldsprodukter når proteinerne (aminosyrerne i proteinerne) nedbrydes, og de affaldsstoffer kan katten have svært ved at håndtere når den er nyresyg fordi de bla. udskilles via nyrerne - så vi ønsker at belaste dem mest muligt. Så det med protein-indholdet er lidt et tveægget sværd.

Hvis ikke katten allerede får vådkost ville jeg helt sikkert begynde at fodre noget mere med det så den får en masse vand = nyrerne skylles godt og grundigt igennem sammenlignet med hvis de kun får tørkost. Det vil de overvægtige katte også have godt af. Man kan få mange og udmærkede vådfodertyper som ikke nødvendigvis er dyre. Råfodring som også foreslået af en anden er også en rigtig god ide.

Når du skriver katten er nyresyg, bare lige for at være sikker, er det så fordi den har fået kronisk nyresygdom, eller har den fået konstateret struvitter og/eller oxalsten ?

[QUOTE=Sim-Sim;1212600]Carina…her er link til indholdet…Royal Canin Veterinary | Buy Now for Less at zooplus

Mht vandindhold…aner det ikke, jeg supplerer nemlig med ekstra vand, så der er tunsauce (ikke tunsovs! ) i…sauce er godt, synes Knirke. :D[/QUOTE]

Det er ligegyldigt, hvad du selv tilsætter. Procenterne er jo beregnet efter det, producenten har tilsat.

Men det giver ingen mening at sammenligne et foder, der indeholder 10 % væske, med et foder, der indeholder 80 % væske. Hvis man vil sammenligne tør- og vådfoder, skal man lave en tørstofsanalyse af begge dele. Dvs. trække væsken fra og så genberegne procenterne. Lige som Vipstøsen gør. Så er det sammenligneligt. I hvert fald rent mængdemæssigt.