[QUOTE=Sim-Sim;1212600]Carina…her er link til indholdet…Royal Canin Veterinary Cat – Renal with Fish | zooplus.co.uk
nederst er angivet proteinindholdet. 
Det angives faktisk kun til 6,5 %…jeg læste forkert, fordi jeg taler i telefon samtidig 
Mht vandindhold…aner det ikke, jeg supplerer nemlig med ekstra vand, så der er tunsauce (ikke tunsovs! ) i…sauce er godt, synes Knirke. :D[/QUOTE]
Tak for linket, hvis man scroller lidt længere hen ad listen så vil man kunne se at der er 79 % vand i så regnestykket kommer til at se således ud:
(6,5 / (100 - 79) ) *100 % = 31 %. Så der er et proteinindhold på 31 % i dit vådfoder Berit 
Jeg synes personligt at protein-indholdet er lidt til den lave side. Jeg ville selv vælge Hills-foderet til nyre-katte, da jeg kender mange der har brugt det med stor succes til deres nyresyge katte. Jeg har ikke hørt om Sanabelle før og kender det derfor ikke, MEN hvis vi kun kigger på det væsentlige i indholdslisten.
Sanabelle:
Protein = 24.5 % Fedt = 21.5 % Fosfor = 0,6 % Mg = 0,05 % Na = 0,3 %
Link til Sanabelle Urinary
Hills prescriptive k/d
Protein = 28,6 % Fedt = 21,7 % Fosfor = 0,5 % Mg = 0,05 % Na = 0,25 %
Link til Hills k/d
Jeg ville stadigvæk vælge Hills foderet, jeg synes protein-indholdet er lige en tand til det lave område selvom det er en nyrekat. Fosfor er en smule lavere i Hills, Mg det samme, Na (salt) også lidt lavere i Hills. Fosfor og Mg i for høje tal påvirker begge nyrefunktionen i den forkerte dårlige retning. Na kan påvirke blodtrykket og en del af den blodtryksregulerende funktion sidder nede i nyren, derfor vil vi også gerne have Na lavt. Mht. protein-indholdet er kattens biokemi mht. dens ernæring hovedsageligt bygger op omkring protein - således forstået at den for sin energi derfra og fra fedt. Derfor ønsker vi at få så højt et protein-indhold i kosten som muligt på de raske katte. Men et højt indhold at protein medfører også en større produktion af affaldsprodukter når proteinerne (aminosyrerne i proteinerne) nedbrydes, og de affaldsstoffer kan katten have svært ved at håndtere når den er nyresyg fordi de bla. udskilles via nyrerne - så vi ønsker at belaste dem mest muligt. Så det med protein-indholdet er lidt et tveægget sværd.
Hvis ikke katten allerede får vådkost ville jeg helt sikkert begynde at fodre noget mere med det så den får en masse vand = nyrerne skylles godt og grundigt igennem sammenlignet med hvis de kun får tørkost. Det vil de overvægtige katte også have godt af. Man kan få mange og udmærkede vådfodertyper som ikke nødvendigvis er dyre. Råfodring som også foreslået af en anden er også en rigtig god ide.
Når du skriver katten er nyresyg, bare lige for at være sikker, er det så fordi den har fået kronisk nyresygdom, eller har den fået konstateret struvitter og/eller oxalsten ?