Gode og hjælpsomme opdrættere

Nu synes jeg vi trænger til en tråd om de gode opdrættere vi kender, for der er heldigvis mange. Og heldigvis er de “uheldige” i mindretal. :slight_smile:

Vi fik vores første racekatte i 1988 (efter vores huskatte på 16 år var døde). Dejlige buttede Silver Shadede Brite killinger uden øjenproblemer eller andre skavanker. 2 små dejlige isjørne (Molly kom til 8 måneder senere fra samme opdrætter).
Selvom jeg havde haft kat i 16 år, så var der virkelig meget jeg ikke vidste, og slet ikke om udstillinger, andet end som besøgende. Opdrætteren støttede, forklarede og introducerede mig til udstillingsverdenen. Jeg kunne altid ringe om alting, og hun tog sig tid til at forklare. Senere da en af misserne som 6 årig fik en autoimum sygdom, der varede over 1 måned, var vi i kontakt konstant hvor hun virkelig skulle trøste og støtte, og hvis det drejer sig om mine katte, så har jeg ingen hæmninger. Jeg har helt sikkert været en pestilens af rang.
På det tidspunkt var vi medlem af BB klubben og der var også en dejlig personlighed Inger Spiro, der virkelig også måtte lægge øre til mit tuderi, og som også støttede, selvom hun slet ikke var min opdrætter, bare en vi havde forbindelse med fordi vi trykte BB bladet og var i klub med.

Da vi fik vores Somali var det også af en rigtig sød og hjælpsom opdrætter, men jeg var efterhånden så erfaren, at jeg vist ikke brugte hende ret meget.

De sorte pigers opdrætter er vist holdt op, men de kom også fra et ordentligt opdræt, hvor jeg dog heller ikke har haft behov for kontakt. Quini kommer fra Brita, og jeg kan ikke huske, om jeg har brugt Brita til andet end dagligdagsting. Men jeg er 100% sikker på, at jeg altid vil kunne ringe og få hjælp, hvis jeg har behov.:thumbup:

Jeg er sikker på, at der er mange der som jeg, har oplevet hjælpsomme opdrættere med dejlige killinger :slight_smile:

Ved ikke rigtigt om jeg er tilfreds med Brita:S…når jeg klager over Eco, så får jeg bare at vide, at ‘det er med i prisen’:venter:

At han så er fandens billig med alt det han kan og er…er så en anden sag:tihi:

Det var dog en dejlig befriende tråd :slight_smile: …Heldigvis er gode og ansvarlige opdrættere i stort flertal :slight_smile:

Jeg føler mig bare SÅ heldig, for jeg har kun mødt de mest pragtfulde killingekøbere som jeg alle i størrer eller mindre grad har god kontakt med. - En ting er helt sikkert, de vil aldrig komme til at ringe forgæves efter hjælp hos mig :slight_smile:

Skøn tråd! :slight_smile:

Jeg har heldigvis også fundet nogle superdejlige opdrættere, som jeg har god kontakt til og som altid er villig til at hjælpe og rådgive mig.

Det startede med at jeg i 2008 desværre mistede min dejlige exotic og måtte derfor se mig om efter en ny legekammerat, til min efterladte perserkat Medea. Jeg fandt så Valentin, en exotic som netop havde samme alder som Medea. Jeg kontaktede opdrætterne for at fortælle om mig og min situation og fik en meget lang og venlig mail tilbage. Vi mailede rigtig meget og ringede så sammen og aftalte jeg skulle besøge dem en søndag eftermiddag. Det var så dejligt at møde Valentin og hans opdrættere som bare var så søde og hjælpsomme og fortalte mig alt om deres opdræt og deres katte.
Valentin var jo en udstillingskat, men jeg skulle egentlig kun bruge ham til kæl… Det var helt fint med dem, det vigtigste var han fik et godt hjem… alligevel endte jeg med at skulle prøve at udstille både ham og Medea og mine opdrættere hjalp mig med det hele, jeg lånte burgardiner og udstyr. Det var super.

Nu har jeg så også fået lyst til udstilling og opdræt, så har været så heldig at få lov at købe en dejlig avlskat fra dem. Den bedste i kuldet, som de egentlig selv ville beholde, men jeg fik lov at købe hende - kun fordi det var mig :høhø:

På udstilling har jeg så mødt mange andre søde opdrættere af perser og exotic og mit indtryk af de allerfleste er bare rigtig godt! Søde og venlige mennesker, som bare elsker deres katte og gerne vil hjælpe - også selvom jeg er “ny”.

Så jeg vil også sige, at jeg kender mange rigtig gode opdrættere :thumbup:

Hvor skal jeg starte ? :slight_smile:

Ingen nævnt ingen glemt - jeg har kun mødt en “dårlig”, og det var det sted jeg købte min første MCO - og så dårlig var hun egentlig heller ikke - blot tror jeg hun fik et chok, da jeg ringede og fortalte, at mis var død af Tør Fip i en ung alder - nok mest fordi hun dengang som mange troede, at det smittede til hendes andre katte… Det kan jeg se i dag, men den gang - i sorg - var jeg ikke i stand til at se så klart. Der blev jeg bare sur… og følte mig snydt - og hvem kan lide den følelse?

Men bortset fra denne kat har jeg aldrig handlet ved en uærlig opdrætter eller en, som jeg vil betegne som dårlig, og jeg tror ikke en gang jeg vil kalde denne ene opdrætter af MCOen for dårlig eller uærlig - blot ny… Hun var ret uerfaren, kan jeg se nu, hvor jeg har mødt flere siden…

Min dårligste oplevelse til dato var fra ved køb af en huskat ved Kattens Værn - men det er jo en helt anden historie.

At man får en kat med noget sygdom fra et opdræt gør ikke dette opdræt dårligt i min verden. Det kan skisme ramme alle opdræt ind imellem den slags.

Men det har taget mig tid at nå dertil og lære det.
Og jeg forstår godt købere, der rammer loftet, men når jeg ser en hjemmeside med tekst om en opdrætter der nærmer sig injurier, så står jeg af - der kunne jeg som køber aldrig ende…

Jeg forsøger at leve efter, at når en finger peger på et andet menneske, så peger 3 retur på mig selv…

Den dag jeg er perfekt, skal jeg gerne begynde at nævne navne på gode og dårlige folk omkring mig - men det bliver næppe i dette liv:-)

MVH

Og så Helle - de gode erfaringer :tihi:

Sikke en dejlig tråd. Jeg kender flere søde opdrættere, men især to står mit hjerte meget nær. Den ene var hvor jeg havde jordens dejligste misling fra, en opdrætter som virkelig var der når jeg var i tvivl om ting, men også da jeg gik psykisk ned, pressede hun ikke på - men hjalp mig med at tilbyde at tage missen hjem igen, hvor jeg kunne følge hende fremover, uden at være den med det store ansvar alene, mens jeg var syg.

En anden opdrætter, er en som har været ved min side i 10 år, gode som dårlige -vi ser ikke ens på tingene, men kan både give og tage mod gode råd. Har været en støtte i både gode og dårlige tider og jeg vil altid sætte pris på denne person

MVH
Gitte

Gode og hjælpsomme opdrættere.

Jeg har fået hjælp af mange gode og hjælpsomme opdrættere gennem tiden men jeg vil fremhæve to.

Jeg var i kontakt med to briteopdrætter efter jeg havde mistet Malou.

Det ene sted havde jeg faktisk været skrevet op til to killinger siden aug. 2007 uden der dog var kommet killinger.

Vi enes om at jeg naturligvis skulle have en lille sølvbrite, når hendes avlskat kom i løb.

Den anden opdrætter havde en masse skønne briter, men desværre ikke i sort/sølv som jeg jo sværmede til.

“Uheldigvis” var hendes ene briter nedkommet med en skøn lille rød bandit, som jeg forelskede mig hovedkulds i, men nej jeg skulle kun have sort/sølv briter.

Pludselig var den røde bandit salgsklar og klar til at finde et nyt hjem. Panik… jeg måtte bare have ham, han havde jo stjålet mit hjerte fra dag ét. Opdrætter havde fornemmet min kærlighed til ham - besøgte ham så tit som muligt selv om han bestemt ikke skulle hjem til mig - så hun havde holdt ham lidt tilbage og nævnt at han var reserveret.

Da sølvbriten endelig gik i løb og fik killinger, tja så forelskede jeg mig naturligvis i netop en af de bamser der ikke blev til salg, så jeg vendte mig igen imod Kaplans opdrætter, hvor jeg så i fredags fik mine to nye bamser.

Begge disse opdrætter har støttet mig, når jeg havde hovedet fuld af spørgsmål og frygt for fremtiden.

Ikke én eneste gang har jeg følt at jeg ikke kunne komme til dem med mine spørgsmål, selv om jeg faktisk ikke havde købt Aslan hos nogen af dem.

Kaplan, Nanok og Milaks opdrætter følger sine killinger til dørs. Begge gange har hun være med under sammenføringen og jeg ved at jeg altid kan ringe og få råd om stort og småt ang. killingerne eller om det to store.

De er det jeg kalder to gode og hjælpsomme opdrættere!

I ved jo selv hvem I er så…Tak for al jeres hjælp.

Til mine bamsers opdrætter: Tak for tre skønne velpassede og veltilpassede britebamser!

Susanne og Claus Wehnert er fantastiske og jeg er dem evigt taknemmelig.

Jeg er jo ny i katteverdenen og har egentlig ikke stiftet bekendskab med ret mange opdrættere - men helt overordnet har jeg helt sikkert et positivt indtryk af dem jeg har mødt og talt med :slight_smile:

Hos den opdrætter jeg kender aller bedst - Edith Kristensen - har jeg købt min Tomiss Noni. Jeg har haft en særdeles positiv oplevelse med opdrætteren hele vejen igennem det at skulle have racekat - og hele vejen har faktisk varet mere end 2 år ! :slight_smile:

Jeg kan kun sige, at jeg har kæmpe stor respekt for denne opdrætter både i forhold til, hvordan hun holder sine katte og de tanker, der ligger til baggrund for opdrættet. Sidst men ikke mindst, da køber man ikke “katten i sækken” hos hende. Har jeg brug for hjælp er jeg ikke spor i tvivl om hvem jeg skal henvende mig til :slight_smile:

Jeg er hende dybt taknemmelig :slight_smile:

Knus Gitte

Det opdræt hvor jeg har Basil fra er helt fantastisk!! De har være ærlige om ALT, og det er virkelig noget jeg sætter pris på! Hun har været klar til at svare på mine lange mails igen og igen. Hun råder og vejleder mig jævnligt med hensyn til sundhed og velvære ved mine katte og er der altid 100 % for basil, men ikke mindst ogdå for Bamse! Det er simpelthen så dejligt!

Jeg har mødt andre opdrættere, men jo ikke nogen jeg har fået killinger fra. Så der kan jeg ikke helt sige noget om det. Men de har også hjulpet mig meget, og været søde til at svare og skrive til mig :slight_smile:

[quote=Denise;339945]
Quini kommer fra Brita, og jeg kan ikke huske, om jeg har brugt Brita til andet end dagligdagsting. Men jeg er 100% sikker på, at jeg altid vil kunne ringe og få hjælp, hvis jeg har behov.:thumbup:

Selvfølgelig kan du det…det er jo også med i prisen (sammen med alt det andet så som Quniskarnsstreger og ulykker):fin::yah::yatta:

Jeg er sikker på, at der er mange der som jeg, har oplevet hjælpsomme opdrættere med dejlige killinger :)[/quote]
Selvfølgelig er der mange gode og samvittigsfulde opdrættere…blot fokuseres der som oftest på de dårlige oplevelser killingekøbere har.
Det ER også forståeligt for det BURDE være en selvfølge man behanlder ens mislingers nye slaver med respekt :pote:

Tja… må indrømme, at jeg indtil nu har en elendig statistik mht opdrættere af mine katte…
De fire er blevet gode veninder, de to andre taler jeg jævnligt med…

Spekulerer efterhånden på om ikke det er det normale, at man får nye venner, når man også får ny kat :smiley:

Arj… pjat til side…
Jeg har kat fra Mysterycoons, Mismatch, T’Binas og Tick-Tag… tidligere har jeg også haft kat fra Dushara og Fjellans…
Ønsker man at købe Maine coon, Norsk skovkat, somali eller abyssinier kan jeg anbefale samtlige disse opdrættere… Alle har stået til rådighed med hjælp og vejledning i det omfang de nu har været i stand til det - opdrættere ved jo trods alt ikke alt, eller kan svinge med en magisk tryllestav, hvis der opstår problemer med katten…

T’Binas har for øvrigt skovkattekillinger, Mismatch har MCOungdyr og Mysterycoons har voksne, ungdyr og killinger, ligeledes MCO, til salg :slight_smile:

Sikke kort tråden er. Det er da ellers et ok emne.

Da jeg i sin tid startede fik jeg stor hjælp af den ene opdrætter. Hun boede 8 km væk så det var let lige at smutte forbi og få en kattesnak. Den anden opdrætter har jeg stadig kontakt til. Det er rart.

Desværre er flere af de efterfølgende opdrættere holdt op og idag må jeg vel kunne selv hvad angår de norske.

Burmillaerne kommer fra Holland og der må jeg søge hjælp hos de danske, hvilket jeg hertil har fået med et smil.

for at tråden ikke bliver for kort :stuck_out_tongue:
gode opdrættere er der masser af…
jeg har ihvertfald oplevet 2 af slagsen (en dårlig, men den gider vi ikke beskæftige os med)
men 2 gode hvor man kan få råd, stille alverdens mere eller mindre tumbede spørgsmål fordi man mangler erfaring eller bare er i tvivl. eller desperat for en løsning på et problem.
tak til dem begge to…

Vi har to racekatte, begge er under et år gamle så vi er meget nye i racekatteverdenen.

Men vi har kun positive oplevelser indtil nu - og hvorfor skulle vi ikke forstætte den gode stime? :slight_smile:

Vi har fået rigtig god hjælp til Missebarnets sygdom, til udstillinger og alt hvad vi ellers har været i tvivl om.
Og det gælder fra begge opdrættere, de har været lige bag os hele tiden. Det er så trygt og godt.

:slight_smile: Nu har vi ikke købt vores birma som killing, men da jeg fik Morgan ringet jeg til hende og sagde til hende nu var han hos os. :slight_smile:

Vi har skrevet og ringet sammen. Morgan har været syg og vi har fået stor hjælp og rådgivning fra hende . Jeg har fået lov at komme ned og se hendes birma en dag (glæder mig meget til )

Von frey kan jeg kun sige godt om og hvis jeg skulle havde en birma killing skulle det være hos hende.

Jeg har ikke købt så mange katte herhjemme, så jeg har ingen personlig erfaring med, hvordan opdrættere er overfor deres killingekøbere - men de opdrættere, jeg har kendskab til herhjemme, vil slå baglæns flikflak og hoppe på tungen for at hjælpe deres killinger og killingekøbere i nød - det vil de gøre som den reneste selvfølge. At der ind i mellem sker misforståelser og uoverensstemmelser mellem køber og opdrætter kan desværre ikke altid undgås, da kommunikation kan være en svær ting, og der ofte er følelser involveret.

Da jeg startede som opdrætter, havde jeg ingen kontakter herhjemme - mine kontakter var meget hjælpsomme opdrættere i Norge og Finland (og lidt i Tyskland). Efterhånden som jeg begyndte at udstille for alvor, fik jeg nogle kontakter i mit nærområde - de havde andre korthårsracer, så vi kunne køre sammen på show. Nogle af bekendtskaberne blev til venskaber, og de lærte mig meget om deres racer (idealer, standarder, stamtavler, sygdomme osv) - det var en ABYopdrætter, der lærte mig at læse og bruge en stamtavle - det var SASo, der lærte mig om kattesporten indefra.

Hermed min store ros til Diana og Kim Tornbjerg, der altid er der for os… :thumbup: - og tak til dem for de 3 dejligste missere… :hjerte:

Den ene opdrætter, jeg har fået kat fra (Tigermis) er også gået hen og er blevet en god veninde. Hun fortalte godt og grundigt om Billy og hans tendens til urenlighed og forsøgte vist også lidt at skræmme mig lidt med det :tihi: Hun anstrengte sig virkelig for at hjælpe mig med at finde ud af, om Billy kunne være et godt match til min lille sky hunkat, gjorde sit allerbedste for at forberede mig på, at det var en stor opgave at sætte to voksne katte sammen, kom med Billy og var her i mange timer og havde et stort hundebur og en stak kattebøger med, som jeg måtte låne.

Hun var der med råd og vejledning til sammenføringen, lyttede når jeg ringede og var på besøg flere gange for at se, hvordan det gik med dem. Hun var simpelt hen bare fantastisk! Vi er ikke enige om alt med hensyn til katte, blandt andet på ude/inde spørgsmålet. Men vi respekterer hinanden, og hun er som sagt også gået hen og er blevet en rigtig god veninde. Så selv om hun har leveret det, som siden har vist sig at være sådan cirka jordens dyreste mandagskat, så kunne jeg ikke være mere tilfreds, både med det charmerende kræ og opdrætteren :slight_smile:

mvh. tina