Hvilke slags planter er det nu, som er gode til at hjælpe katte med at kaste hårboller op :?
Ved der er kattegræs, men findes der andre slags? Har hørt om stuebambus, men hvad gør den? Jeg er elendig til ALT, hvad der omhandler planter, og derfor har jeg ikke nogen planter i min lejlighed, for de dør nemlig oftest meget hurtigt
Mine to drenge er ret glade for stuebambus - og det holder bedre end kattegræsset (ikke i forhold til hvor hurtigt det bliver spist, men i forhold til hvor længe jeg kan holde dem i live).
Som Velfa skriver, så er en selvvandingspotte en god ide. Kattegræs og stuebambus foretrækker også at blive vandet nede fra. Man skal bare være obs på om ens katte kan finde på at “komme til” at skubbe planter på gulvet, for en selvvandingspotte med fuld underskål OG ret våd jord er ikke så fed at få smidt ned fra en vindueskarm…
Den er stiv og har modhager går ud fra du mener nilgræs - har kostet en kat af mine næsten livet - ilttelt og indlæggelse -. dyrt strå de ikke fandt - kom ud i en snotklat 3-4 uger senere.
Jeg har et lille relateret spørgsmål: Har kattegræs/stuebambus samme eller modsatte funktion af kattemalt? Skal katten have både stuebambus og kattemalt, eller kun én af delene? :?
Kattemalt giver man vel typisk ved hårboller, og det kan man også bruge græsset til. Så kaster de dem bare op i stedet Men græs æder kattene hele tiden, også selv om de ikke har hårboller. Der er et mineral eller lignende i græsset, som de har godt af. Folinsyre måske?
Isabella har nu fået en ‘pletter i luften’ plante, da det var den eneste de havde i Bilka
At dømme efter hendes reaktion, så er den et hit Hun begyndte allerede at nippe af den, før jeg havde pakket den ud af posen
Så nu ved jeg da, hvor jeg kan få fat i den Hjælper den hende også med at komme af med hårboller :?
Jeg har hørt, at stuebambus skulle være godt for katte og nemmere at holde liv i end kattegræs (det sælges endda i Plantorama som ‘kattebambus’), men i går fortalte en ven af familien mig, at stuebambus har skarpe blade, som ikke er gode for katten. Så hvad er rigtigt? :?
Nej. Bladene på en stuebambus er ikke skarpe. Det er en blød og rar plante, som er god til katte. Det er en miniature bambus og bladene føles lidt ligesom brede plænegræsstrå.
Jeg må også have anskaffet lidt planter til katten kommer, bare så der er lidt at snaske i, hvis trangen skulle opstå…jeg har kunstige, fordi jeg kan slå enhver plante eller blomst ihjel.
Dog har jeg en læge aloe vera - men den er vel ufarlig for katte??