Efter en hel måned uden problemer er Flykra begyndt at klø sig igen igen…men denne gang opdagede jeg, at hun har skæl
Er der noget man kan “give hende” for at hjælpe på problemet?
Af foder får hun RC Hypoallergenic, RC Instinctive og RC Intense Beauty…Vil helst ikke ændre på hendes foder andet end f.eks. at tilføje noget…
Zut og Ditte får/fik også skæl i perioder hvor allergien er/var aktiv. Ved mindre anfald er det det eneste jeg ser på Zut - sammen med en lidt “klasket” pels. Han har mørkebrun pels, så det ses nemt.
Tilføje… hm måske lakseolie, det skulle hjælpe på hud- og allergiproblemer. Jeg ved det ikke af egen erfaring, begge mine allergikere har haft problemer med fisk, men det siges ![]()
Den er sikker hver gang hjemme hos mig - fodrer jeg med RC eller Hills i stedet for orijen og vådt og råt, så skæller mine katte. De udtørrer simpelthen.
MVH
Panda har haft noget skæl til tider og her har lakseolie hjulpet. ![]()
daffy har i de sidste par år haft ret meget skæl, men efter vi er begyndt at gi ham fiskeolie-kapsler, så er hans skæl næsten væk og det gode er at han elsker at spise de kapsler og leger med dem først inden de bliver spist, det er en ren win/win situation for os, da det jo både gir ham god pels og leg og velsmag.![]()
Cæsar skæller voldsomt hvis han ikke få et foder med meget højt Omega 3 + 6 olie i.
Mener at der er ca 5 % i han nuværende foder.
Kan katten ikke tåle fiskeolie er tidselolie rigtig godt - og til at betale:-)
Skæl er som regel fordi der ikke er fedt nok i foderet
[quote=Itzy Bitzy;473849]Efter en hel måned uden problemer er Flykra begyndt at klø sig igen igen…men denne gang opdagede jeg, at hun har skæl
Er der noget man kan “give hende” for at hjælpe på problemet?
Af foder får hun RC Hypoallergenic, RC Instinctive og RC Intense Beauty…Vil helst ikke ændre på hendes foder andet end f.eks. at tilføje noget…[/quote]
Jeg har også haft et par katte, der begyndte at få skæl.
Det ses ret tydeligt i en sort kats pels :høhø:
Jeg købte derfor RC Hair & Skin og nu er deres hud fin igen.
- de har fået en sindsyg flot, blank sort pels.
Vi fodrer normalt også med RC, men købte Hair & Skin varianten, som vi så blander med de andre varianter.
Det har jeg ikke fortrudt.
Har nu prøvet at blande fiskeolie i deres vådfoder…og hun spiste faktisk lidt af det
Har før prøvet med lakseolie, men det havde absolut ingen interesse
Tror dog ikke at jeg kan få hende til at spise en hel kapsel, men indtil videre prøver jeg med fiskeolien ![]()
[quote=Lindvig;473987]Jeg har også haft et par katte, der begyndte at få skæl.
Det ses ret tydeligt i en sort kats pels :høhø:
Jeg købte derfor RC Hair & Skin og nu er deres hud fin igen.
- de har fået en sindsyg flot, blank sort pels.
Vi fodrer normalt også med RC, men købte Hair & Skin varianten, som vi så blander med de andre varianter.
Det har jeg ikke fortrudt.[/quote]
Hvis det var muligt, så skiftede jeg gerne foder. For ca. et halvt år siden skiftede jeg til RC Hypoallergenic og to typer RC vådfoder i samråd med dyrlægen. Siden skiftet er Flykra gået fra at kaste op 10 gange om dagen til et par gange om måneden
så “tør” simpelthen ikke at skifte foder lige p.t.
Jeg brugte med stor succes Dermoscent til Gizmo, det skal dryppes i nakken på samme måde som loppekur og giver næring til hud og pels. Ens kat kommer til at dufte af en helsekostbutik, men det er da nogen gange en fordel…
[quote=Lis Dahlstrøm;473984]Kan katten ikke tåle fiskeolie er tidselolie rigtig godt - og til at betale:-)
Skæl er som regel fordi der ikke er fedt nok i foderet[/quote]
Ofte ja. Men det er ikke problemet her, normalt har de alle 3 flotte pelse. Skæl og klasket, fedtet pels dukker op hos min allergiker når han får noget han ikke kan tåle.
Det er et kendt problem i forbindelse med allergi. ![]()
Lyder interessant
Hvor kan det købes? i helsekostbutikker?
Mine får dagligt at pumpeslag ERFA olie i deres vådfoder. Jeg køber det hos dyrlægen. Det er ret pebret i pris, men eftersom jeg har en meget kræsen pige og det her glider ned, så holder jeg fast ved det…
De havde før meget skæl, men det har helt klar afhjulpet dem alle. Og så kæmmer jeg med en tættekam, så skællene fjernes.
Jeg købte fra http://www.medicanimal.com - fordi det var billigere end de få steder jeg har set det herhjemme.
Super! Det er også der jeg køber tør- og vådfoder, så vil helt sikkert smide noget i kurven næste gang ![]()
da mille havde problemer med skæl begyndte jeg at give hende gimpet vitaminpasta med fiskeolie. hun elskede det og hendes skæl forsvandt efter ca 14 dage
Er det denne her? GimCat Multi-Vitamin-Extra Cat Paste | zooplus.co.uk
ja nemlig ![]()
[quote=Lone;474244]Mine får dagligt at pumpeslag ERFA olie i deres vådfoder. Jeg køber det hos dyrlægen. Det er ret pebret i pris, men eftersom jeg har en meget kræsen pige og det her glider ned, så holder jeg fast ved det…
De havde før meget skæl, men det har helt klar afhjulpet dem alle. Og så kæmmer jeg med en tættekam, så skællene fjernes.[/quote]
EFA-olie, hedder det…
Jeg vil som de andre også foreslå mere fedt i kosten. Hvad det liige skal være, må nok afhænge af erfaringer og pengepung.
Herhjemme kan det tydeligt ses på kattene, når jeg lige eksperimenterer med et andet foder. De begynder at skælle på rygge og pelsen bliver bare kedelig at se på.
Selv tog jeg i en periode fiskeolie (bare fordi jeg ikke spiser så meget fisk), og nøj, hvor blev min hud fin og blød! ![]()