Gode råd mod forstoppelse?

Argh, jeg er ved at blive idiot. Har været ude og løbe i det dejlige snevejr i ca 30 min. gået, løbet, gået, løbet.
Har spist masser af grønt og sundt idag, samt sluttede jeg her for 1 time siden med en skåle havresuppe.

men, jeg har stadig ondt, sådan virkelig ondt, har kvalme, og kan stort set ikke andet end at ligge ned pga smerte.
Hvergang en lille vind prøver at snige sig ud, bliver jeg angrebet af store smerter i stedet :S Og jeg trækker mig sammen.

Det går mig virkelig på at det kan gøre så ondt :S

Jeg ved at dadler, rosiner osv. virker, men ligger ikke inde med noget.

Hvis jeg drikker Olie, vil det så hjælpe?, Sukker?..

Håber i kan hjælpe mig lidt så jeg kan slippe af med mine smerte.

Hvor meget får du at drikke? Det kan nemlig betyde en hel del, hvis du får for lidt :ok:

drikker 1 liter mælk om dagen, (der går næsten en hel til mine 2 store glas kakao mælk)…
Også drikker jeg ofte 2 store glas vand også. Så plus minus 2 liter væske om dagen, nogen dage mindre andre dage mere, idag har jeg drukket 3 store glas. og planen er om lidt inden senge tid tagerjeg et glas til

Kan du prøve at skippe mælken for en dag? Det er meget mælk du drikker - og også lidt for meget vil jeg mene.
Det kan godt hjælpe lidt, da mælken bliver meget “slibrig” i tarmsystemet.

…og så har mælk altså den egenskab, at det faktisk kan virke stoppende…
Prøv med vand i stedet i en periode :slight_smile:

[quote=Blunky;532362]drikker 1 liter mælk om dagen, (der går næsten en hel til mine 2 store glas kakao mælk)…

Og det virker stoppende ad H**** til…både mælken og sukkerproduktet du laver kakaomælk af

Også drikker jeg ofte 2 store glas vand også. Så plus minus 2 liter væske om dagen, nogen dage mindre andre dage mere, idag har jeg drukket 3 store glas. og planen er om lidt inden senge tid tagerjeg et glas til[/quote]

Væske er ikke bare væske og tæller derfor ikke automátisk som fuld væskemængdeindtag… noget væske virker vanddrivende (eks. kaffe)…noget virker som hvis det var mad (mælk)…og så er der væske som du har gavn af som væske…nemlig vand, så du bør drikke 1½-2 liter vand om dagen…

Men hvis det er så voldsomt med smerter, bør du måske i stedet overveje at tale med en læge, for det lyder altså ikke helt rigtigt…

Oh dear…
Det vidste jeg ikke, må finde noget andet at være afhængig af:o
Sodavand, ved man da hvad er!..
godt jeg drak den sidste liter idag…

Tak for det gode råd i det mindste:)

Øøøh ja - alt for meget sukker, hvis du drikker det hver dag.
Vand er meget bedre :thumbup:

Tak, jeg overvejede læge.
Det startede faktis imorges.
Da jeg stod op gjorde det så ondt bare at gå. Så kunne slet ikke komme ud på toilettet. Omkring 13 tiden kunne jeg gå igen, så der fik min hund en lang gå tur. Lagde mig i sengen igen da jeg kom tilbage, efter at have forsøgt at komme på toilettet, så gik vi en tur senere hvor det gjorde lidt ondt stadig. Men her til aften blussede smerterne så op igen, dog ikke helt så slemt som imorges, men stadig gør det ondt :S

Synes bare det er lidt mærkeligt at ringe om, der er vel ikke meget de kan gøre mod forstoppelse?

Mælk giver ret ofte forstoppelse, så måske skulle du holde dig til vandet, istedet?

Når man har aktut forstoppelse og ikke har et lavement, så kan det lindre og afhjælpe hvis man har mulighed for at skylle tarmen evt via engangs sprøjte - jo større jo bedre - lidt det samme man kan få tilbudt når man skal føde. Har du ikke en sprøjte, så kan en gummibold bruges - du ved dem man bruger hvis man har en prop i øret…så suger man bare vandet op (gerne let saltet), og tømmer i tarmen. Lyder langt værre end det er.

Husk at ligge på venstre side, når du ligger ned, derved støtter du tarmens bevægelser. Du kan også masserer maven, så hårdt du kan i en cirkel MED uret…

Det er det eneste jeg kan råde dig til…nu du ikke har noget direkte mod forstoppelse.

Jeg har prøvet at trappe ned på vand, drak gennemsnitlig 4-5 liter vand om dagen før… Og nu drikker jeg så forlidt… >.< og for meget af alt andet. Men kan være man skulle falde i gamle vaner igen, dog mere kontrolleret:)

Du kan evt købe laksantia i håndkøb på apoteket - det skulle gerne kunne hjælpe dig.

Ellers prøv med lidt mere frugt… :slight_smile:

[quote=Helene;532376]Mælk giver ret ofte forstoppelse, så måske skulle du holde dig til vandet, istedet?

Når man har aktut forstoppelse og ikke har et lavement, så kan det lindre og afhjælpe hvis man har mulighed for at skylle tarmen evt via engangs sprøjte - jo større jo bedre - lidt det samme man kan få tilbudt når man skal føde. Har du ikke en sprøjte, så kan en gummibold bruges - du ved dem man bruger hvis man har en prop i øret…så suger man bare vandet op (gerne let saltet), og tømmer i tarmen. Lyder langt værre end det er.

Husk at ligge på venstre side, når du ligger ned, derved støtter du tarmens bevægelser. Du kan også masserer maven, så hårdt du kan i en cirkel MED uret…

Det er det eneste jeg kan råde dig til…nu du ikke har noget direkte mod forstoppelse.[/quote]

Tak, det vil jeg prøve :slight_smile: Ihvertfald lige den med siden og cirkler, har ingen bold heller :frowning:
Skal have sådan et nød skab, med alt til alle tider.

Jeg har personligt opdaget at det hjælper at gnave rå gulerødder, hvis jeg får det som du har nu. Måske et forsøg værd, hvis du har det i huset :wink:

Ved godt gulerødder ikke er frugt. Men har læst at grøntsager også burde virke, og har spist virkelig mange gulerødder idag:)

Hvis du kan få nogen til at gå på apoteket for dig:
En medium str flaske Laktulose har en rimelig pris ifht mængden, og den er nem at dosere i små mængder. Smart, når man kun sjældent har forstoppelse.

Det hedder sig, at magnesia er mildt, men det kan nu fint give mig slemme mavesmerter, lidt a la det, du beskriver.

Svesker, evt. udblødte, kan hjælpe, hørfrø er også godt.

Men når det har stået på så længe, og er så slemt, så ville jeg nu altså ringe til lægen alligevel - first thing tomorrow morning!

Tak alle sammen :slight_smile:
Min læge får et kald engang imorgen tidlig. Og alt efter hvad han siger vil jeg se hvad jeg skal handle ind.

Jeg går lige ud og skralder nogen flere gulerødder:)