Gode råd om at få ny kat i en flok med hunde og kat!

Hej I “kattegale”.
Vi er en familie “hundegale” som for et år siden havde uventet stort succes med at indlemme en 1,5 år gammel kastreret han norsk skovkat i flokken på (dengang) 3 voksne tæver/hyrdehunde.
Nu forventer vi i løbet af kort tid at skulle forsøge at indlemme en steriliseret hunkat på ca. 1 år (forhåbentlig en Egyptian Mau eller måske en Bengal) i flokken.

Siden sidst, har vi mistet den ældste hund, men har til gengæld en hanhvalp på 10 mdr. som er opvokset med vores norske skovkat, og han elsker katten. Glæden er lidt mindre synlig hos katten, men han har aldrig gjort hundene nogen form for skade.
De to voksne hunde er lidt utrygge overfor katten, så de viser på hver deres måde underdanige hunde-reaktioner, men undgår som regel direkte kontakt med katten. Tilgengæld er katten herrer i huset, og foretager sig nøjagtig hvad han har lyst til, og for det meste smider han sig der hvor hundene/vi andre er.
Vi har hunde-lem i døren så alle kan gå ud og ind, og katten har frit adgang til et stort naturområde hvor der ikke er andre end os (nærmeste nabo 600 m, og en halv-befærdet vej ca. 300 m fra huset). Vi har dog set at han er blevet jaget af 1-2 andre katte, helt inde i vores have, så han har sandsynligvis ikke særligt gode erfaringer med kontakt til andre katte.

Vi har tænkt os at sætte et hegn op i en del af stuen, således at den nye kat kan føle sig tryg derinde, men kan springe over såfremt den ønsker det. Der kommer et trådgitter på døren ud til baggangen hvor hundelemmen er, så vores nuværende kat må i de næste 2 uger opholde sig ude i baggangen således at han selv kan gå ud og ind som det passer ham.
Hundene vil opholde sig inde i huset sammen med os, men altså ikke i direkte kontakt med den nye kat.

Hvad siger I kattegale, hvad vil I gøre for at få bedst mulige integration af den nye kat i forhold til henholdsvis hundene og den nuværende hankat? :uha:

Mange hilsner
JanK
www.dandedoes.dk

Jeg har selv både hund (en p.t. 1½ år gammel Berner Sennen, som vi fik som hvalp, og som derfor er opvokset med størstedelen af vores katte) og katte, og sidste sommer fik jeg en flok hittekillinger i pleje, som skulle indlemmes i den øvrige flok. Kattene har igennem de 6 år, jeg har været plejemor, været vant til, at der jævnligt kom killinger ind, så de knurrer og hvæser lidt en dag eller to, og så er det overstået - jeg var mere spændt på hunden. Men han ville bare vaske killingerne og ignorerede pænt deres store piberenserhaler i begyndelsen. :slight_smile:

Til gengæld var det knapt så lækkert at samle 4 stk. totalt gennemsnaskede killinger op fra gulvet bagefter. :høhø:

Efter at have funderet en del over, hvordan pokker jeg lige skulle gribe situationen an (det var første gang, jeg skulle prøve at sammenføre næsten-voksen hund og kat), valgte jeg at gøre, som jeg plejer, når jeg skal indlemme nye katte/killinger i flokken. Jeg valgte først at have killingerne i et rum for sig i 3 dage, så de lige kunne vænne sig lidt til mig og de nye omgivelser, og derefter kastede jeg dem simpelthen direkte i løvehulen, så at sige. Selvfølgelig mens jeg selv var der til nøje at overvåge, hvordan de blev modtaget. Den første uge, indtil jeg var 100% sikker på, at tingene fungerede, fik hele flokken kun lov til at være samlet, når jeg var til stede og kunne holde øje med dem. Det fungerede super fint hos os. :slight_smile:

Hvordan kan det i øvrigt være, at I vælger en 1 år gammel kat frem for en killing? Bare af nysgerrighed? En voksen kat, som ikke er vant til hund, vil alt andet lige være lidt sværere at sammenføre med hund en en killing…

Hej Louise.
Tak for dit svar. Vi bliver nok meget klogere hvis vi får den nye kat i morgen. At vi nok vælger en halvvoksen kat skyldes, at vi meget gerne vil have en bestemt race, og der er ikke killinger i øjeblikket.

vedhæftet pdf om intro af kat til kat - og her er et par artikler om hund & kat:

http://michellegarnier.dk/viden/

Prøv at søge lidt her i forum - emnet har været oppe nogle gange før :slight_smile: Blandt andet i generel snak, som jeg husker det - måske også herinde under adfærd

Indtil videre er der nu gået en uge, og vi har nu lært hinanden lidt bedre at kende, selvom vores lille Mau-Mau er et større projekt end forventet. Der skal arbejdes en del for at få en god kontakt til hende, så hun vælger at blive her, i stedet for at skride, den dag hun får lov til at gå frit ud og ind af huset.
I skal være velkomne til at læse på min blog, hvor jeg også uploader billeder og videos:

http://dandedoes.wordpress.com/2013/03/24/gizmo-moder-mau-mau/

[video=youtube_share;962hUNOY1S4]Gizmo møder Mou-Mou - YouTube

Tak for kigget - også din blog…

Hun er en super smuk kat - men jeg fristes til at skrive "stakkels gismo " :smiley:
Sådan en vimmer hunkat er ikke at spøge med :smiley:

  • ikke at forglemme, at jeg ville få stress med sådan et “monster” her hjemme :stuck_out_tongue: