Gode råd om mad og køkkenborde?

tips til hvad? Fodermærker eller?

Ja

Jeg finder lige nogen til dig, men det er en jungle og for nogen en religion :joy::joy: hver sin katteejer hver sine valg.

Hvad mærke er det?

Feringa

Men jeg ser nu på deklarationen at der kun er 10% råprotein og 6% fedt… så måske er det alligevel ikke godt nok?

Der er en del mer vand i vådfoder end tørfoder, derfor kan værdierne ikke sammenlignes :slight_smile:

… selv på tørfoder kan de være svært at sammenligne, for det gør en lille forskel om der er 7, 8, 9 eller 10 procent vand i :slight_smile: det kan godt skubbe værdierne til den ene eller anden side ift hinanden.

Find et godt basisfoder uden for meget skrammel som tilsat sukker, og find et foder, som katten trives på. Det er som regel det, der reelt betyder noget :slight_smile: ikke om det lige hedder Royal Canin, Feline Porta 21, Acana eller lignende :slight_smile:

3 Synes om

Alle råd modtages med kyshånd :kissing_heart:
Vi vil bare gerne gøre det bedste vi kan… og dét med mad er altså en jungle :smile_cat:
Har kun haft én kat tidligere… en tilløber… som vi desværre kun havde i to år. Så dét med at overtage en voksen kat… er nyt for os. Vi har kun erfaringen fra den anden… og det er jo to situationer/personligheder som ikke kan sammenlignes :smirk:

1 Synes om

Jeg skal nok lave en rigtig præsentation i den rigtige tråd :grin: Hvis jeg kan få et billede af andet end hovedet begravet i madskålen :joy:

5 Synes om

Bare for at forberede dig, så kan du risikere at hans mave ikke kan tåle foder med et højt protein indhold. Så som en anden skriver så giver det splatmave hvis du skifter for hurtigt. Jeg har en herhjemme der ørler ud over det hele hvis protein-indholdet er for højt. Så når du nu får dit foder hjem, så lav nogle notater om hvordan din kat ser ud i pelsen, kaster han op etc. alle de ting der giver dig en ide om hvorvidt han trives. HVIS han ikke trives så er det ikke nogen skam at gå ned i hverken protein eller fedt procent.

Hvis du vil sammenligne de analytiske bestanddele i tørfoder med vådfoder så er der her på Siamis’s hjemmeside en udregning der viser hvordan man gør det, scroll ned til “tørstofanalyse”

2 Synes om

Jeg er så taknemnelig for al den respons :revolving_hearts:
Godt at vide at en evt splatmave ikke er tegn på sygdom. Jeg kunne godt være blevet nervøs :wink:
Og tak for linket. Er et råprotein på 10% i vådfoder okay? Og hvad skal det helst være i tørfoderet?
Jeg vil holde øje med ham… mere end jeg allerede gør :mag_right:

I et vådfoder som Feringa, som iøvrigt ser ud til at være et meget godt foder ser det sådan ud. Tal er taget fra zooplus.dk

varedeklaration
Det er mig som har markeret med gult. De markerede værdier er sat ind i mit regneark (se tidligere post hvor du kan finde hvordan du sætter beregningen op)

protein%20i%20v%C3%A5dfoder

Så i et vådfoder med 80% fugt, som iøvrigt er rimeligvis det de alle er på, svarer 10.2% protein til 51% af tørstoffet som er protein. Som skrevet tidligere er jeg tilfreds blot jeg kan finde tørfoder som er på 40% protein. Fedtprocent er også fin.

Så totalt set, hvis din kat vil spise det, så er det et meget godt vådfoder.
Jeg kunne ikke finde en indholdsoversigt på dansk, men den er på tysk her

feringa

at der er mælkebøtte i er jeg ret sikker på din kat er så ligeglad :slight_smile: med men at det er lavet af “rigtig kød” (og ikke kød- og benmel som de billigere mærker er lavet af) er jeg sikker på han bliver glad for.

Jeg håber at denne oversigt giver lidt mere for dig at arbejde med for at finde det gode mad til ham.

1 Synes om

Ååhh… tusind tak… hvor er jeg glad. Jeg håber han vil have det :smile:

Når du har sådan en, som har svært ved at styre det (formodentligt fordi han har oplevet sult, det er dog ikke sikkert, min hjemmefødte husmis havde aldrig sultet i sit liv, og kunne ikke styre det alligevel), så vil jeg klart anbefale et lidt mere “kedeligt” tørkost mærke. Dvs. et af dem der er drøjt, og mætter godt fordi der er masser af protein og fedt i, fremfor kulhydrat, som katte ikke får mæthedsfornemmelse af, og som lagrer sig direkte som fedt depoter. Dvs. at jeg vil holde mig LANGT fra Royal Canin tørkost især, da de bruger “coating” og rigitg mange katte har svært ved at “styre sig” på Royal Canin :slight_smile: Orijen er nok en god mulighed, dog nok ikke den billigste. Kan købes på zooplus fx.

Tørkost vil jeg anbefale at han har adgang til altid, men jeg ville aldrig lade ham have det stående fremme i en skål og i stedet kun give i foderbræt, foderbolde etc. Dvs at han skal arbejde for det. Det stimulerer ham mentalt, og gør at han både spiser langsommere, fordi det tager lidt tid at få foderet ud (især hvis man ikke hælder for meget op af gangen), og der med nemmere kan mærke når han er mæt og også er mere motiveret med at stoppe med at spise, fordi det ikke bare er let tilgængeligt i en skål.

Jeg kan anbefale de her foderbrætter. Det hvide fra Trixie er et super begynder bræt. Det lilla er rigtig godt, da det ikke er så nemt at få en hel “potefuld” ud. Og køber du en foderbold så er dem i blød gummi IMO bedst, da de ikke larmer når de ruller hen over gulvet, som dem i hård plast gør :slight_smile: De fås som regel til hund, men kan fint bruges til kattene også

Trixie

Det lilla

Og så vil jeg give ham godt med vådfoder. Det mætter mere, indeholder tættere på den mængde vand katte har brug for er i deres kost (tørkost = 8-10%, naturlig diæt som fugle og mus omkring 75% og vådfoder omkring 80%), og har en mere korrekt sammensætning uden kulhydrat.
Katte vil via naturlig diæt indtage omkring 55-75% protein, 25-35% fedt, og 0-5% kulhydrat. Det meste tørkost er omkring 35% protein, 15% fedt og 30% kulhydrat, og det er jo ret skævt. Man kan finde bedre tørkost (og det har flere allerede skrevet en masse godt om), og det er de de fleste herinde går efter. Du må også gerne supplere med fx rå kylling. Rå kyllinglår fx er gode da der både er skind og knogler (bemærk katte må IKKE få tilberedte knogler, da de kan splintre), men kyllingefillet er også fint. Dog ikke for meget at det, da rent muskelkød ikke har korrekt sammensætning :slight_smile:

Og så vil jeg, som du allerede så klogt gør ved at fortsætte med hans normale tørkost, være varsom og starte langsomt op på forandringer og kun give lidt af gangen i starten, så du er sikker på at hans mave kan klare det :slight_smile:

Mht at han ikke opsøger jer så meget, så virker det til at der allerede er sket fremskridt? For som voksen kat tager det dem altså lige noget længere tid at falde til. Men godbider, evt. klikkertræning nu han er madglad, kan sammen med ros (glad stemme) og legetøj etc. skabe fine bånd, især hvis man giver katten tiden :slight_smile:

3 Synes om

Tusind tak for alle de gode kostråd. Det er meget værdsat. Jeg vil huske at gå langsomt frem når jeg skifter til det nye. Er det lige meget hvornår på dagen han får vådkost? Jeg mener… han er jo som sådan ikke mere sulten på ét tidspunkt frem for et andet?

Opsøgende? Jo der er sket fremskridt i og med at han ikke er hysterisk sulten nu. Før opsøgte han kun arrigt og krævende… og tillod ingen kæleri. I dag har han været i nærheden af mig hele dagen (leget på bordet, ligget i vinduet eller i en kasse jeg havde stående). Stadig ikke på skødet eller i sofaen. Det er nok min største “sorg” lige nu :wink: Ville så gerne have nærkontakt på denne måde. Men da der jo ER sket fremskridt, kommer dette måske også hen ad vejen. Han vil gerne kæles ved hovedet nu :relaxed:
Vi leger og snakker meget med ham…
Endnu engang tak for din interesse og villighed til at hjælpe :sparkling_heart:

2 Synes om

Altså hvad man hælder til er meget forskelligt. Jeg giver 1-2 gange om dagen, og aldrig fast. Men andre synes fast er bedre. Når han er så sulten, så vil jeg i starten give rigtig mange små måltider. Små for ikke at slå hans mave helt i stykker, og mange fordi at hvis han er ok mæt af vådfoderet spiser han forhåbentligt ikke så meget tørkost, som er mindre sundt for ham :smil:

Dejligt at det har hjulpet med maden. Håber han viser sig at være en skødekat, nogle katte er jo aldrig, desværre :smil:

Og det var så lidt ift hjælp, vi er bare glade for at du spørger og tager til dig af vores forslag.

Og en vigtig ting, når det nye foder kommer hjem bland op så han vænner sig til det. For eksempel det gamle foder er 75 % og ny foder 25 %, så lidt ad gange kommer der mere og mere af det nye foder i blandingen.

Det vil jeg gøre… tak :grinning:

Okay… så forstår jeg. Tørfoder er egentlig kun supplement?! :+1:

Ja og nej. De fleste bruger det som basis. Nogen giver slet ikke hverken vådfoder eller råt. Men en del (mange herinde fx) giver meget vådfoder og en hel del råt. Simpelthen fordi at det passer bedre ift hvad katte egentlig bør indtage. Man skal så lige passe på at det ikke bliver for meget (især hvis kattens mave ikke er vant til det), da det så kan give blød mave. Men at leve hovedsageligt at kvalitets vådfoder er slet ikke skidt for en kat :slight_smile: Hjemme hos mig står tørkost f.eks. fremme hele tiden, og så får de 2 gange om dagen alt det vådkost de kan spise, og et par gange om ugen får de også råt :slight_smile: