Gode råd om mad og køkkenborde?

Hej… Jeg har været O’malleys mor i lidt over en uge. Skal nok præsentere os begge i den rigtige tråd senere :wink:
Vil bare gerne lige have et råd… Han er helt hysterisk med mad!
Bliver helt elektrisk når jeg går i køkkenet. Hopper på bordene og stikker sin lille røde næse i alt hvad der dufter bare lidt af mad. Helt umuligt at lave noget!
Jeg følger et råd fra Jackson Galaxy, ham kender I godt, ikk? … og fodrer på faste tidspunkter hver dag… men allerede et par timer inden begynder han at jamre og klage som om han er ved at dø af sult.
Jeg prøver at bruge hans spisetider til lidt nærkontakt (kæl og nus), da det kun er dér han vil tillade det. Vil jo så gerne have et nært forhold til ham :crying_cat_face:
Hvordan giver jeg ham et afslappet forhold til mad? Og hvordan får jeg mine køkkenborde i fred når der laves mad???

Hvordan fodres han, og med hvad? Altså har han tørkost ad libitum, eller gives det i små portioner? Hvor gammel er han?

Hvor gammel er han, for hvis det er en killing så kan han sagtens lære at have fri fordring fremover - de fleste katte spiser mange gange hver eneste dag.
For det lyder meget som om han er sulten ( og nysgerrig), så prøv at give ham ikke hvad der står af anbefalinger på posen, med hvad han kan spise

Han får sin dagsration (blanding af tørt og vådt) fordelt på flere mindre måltider. Han er ét år… og altså helt ny hos os. Jeg vil så gerne give ham tryghed i form af rutiner. Han har vist ikke haft det så godt før. Meget bange for pludselige bevægelser med hænder og fødder.

Ét år.
Okay… Ja jeg følger jo anbefalingen fra producenterne :upside_down_face: Tænkte at når jeg gjorde dét, fik han nok :thinking:
Den stakkel… hvis han er sulten :woozy_face:

Mit problem er bare at han ikke søger fysisk kontakt… Vil fri fodring ikke bare få ham til at holde sig endnu mere fra os?

Hvis han ikke har haft det så godt før, så kan kosten også være med til at gøre ham tryg. Altså at han ved, at han altid har mad nok. Som fx altid at have en skål tørkost til rådighed. Vær opmærksom på, at han måske ikke kan styre det lige med det samme, når han ikke har været vant til det. Så muligvis foræder han sig til at begynde med. Forhåbentlig ændrer det sig, når han vænner sig til, at der altid er noget i skålen, og han får et mere afslappet forhold til mad.

Om det hjælper på, at han hopper på køkkenbordet, når du laver mad, er en anden sag. Det kan man nok ikke garantere. Men måske bliver hans opførsel mindre intens, og i længden finder han måske også ud af, at det ikke er så interessant.

Min ene kat er 9 år, og hvis jeg skal tilberede kød, er det for lukket køkkendør. Han går fuldstændig amok over råt kød - jeg kan slet ikke styre ham. Det hjælper heller ikke at give ham noget af kødet, for han har ædt det længe, inden jeg er færdig med at tilberede resten. Den ballade gider jeg ikke, så han bliver lukket ude :slight_smile:

Hvis du ikke har haft ham i mere end en uge, og hvis han ikke har været vant til at have det så godt, så tror jeg, du skal have stor tålmodighed, når det gælder kæl og nus. Så kan det godt være, du skal arbejde lidt for at gøre ham tryg ved dig.

Når nu han er så fokuseret på mad, kan du måske komme langt med at sætte dig på gulvet og give ham nogle små godbidder, hvis han kommer hen til dig, og hvis du får lov at røre ved ham. Men gør det på kattens betingelser - forcer det ikke. Det vil givetvis have den modsatte effekt.

Leger du med ham? Fx med en fjerpind eller lignende? Det kan du også gøre siddende på gulvet og så belønne ham med en godbid ind imellem.

2 Synes om

Tusind tak for respons :grin:
Allerede i aftes efter at have læst rådet om fri fodring, gav jeg ham en hel skålfuld… som han åd rub og stub. Her til morgen igen en skålfuld… pist væk. Jeg tror, du har ret i at han forælder sig :joy: Men… han er allerede langt roligere og mindre insisterende! Så måske er det dét der skal gøre ham tryg, som du siger.

Ja vi leger med ham… med drillepind, pelsmus og bolde…
Det dér med godbidder har jeg holdt lidt igen med, for han er ved at flå dem ud af hånden på mig… Det blev bare en kamp med bid tilfølge. Måske fordi han har været sulten… det forstår jeg nu.
Undskyld lille mis :pleading_face:

Der er sket en kæmpe forandring her på den første uge… fra at have ligget forskræmt under sofaen… til at gå rundt i hele huset med løftet hale og gnide sig op af os. Det er bare dét der sofahygge med fysisk kontakt, han ikke har inviteret til overhovedet. Vi har ikke forsøgt at forcere. Men venter… og håber…

5 Synes om

Glemte at adressere svaret til dig :wink:

1 Synes om

Det er nok ikke fordi hans krop er sulten, så lad være med at slå dig selv oven i hovedet :wink:
Men hvis han kommer fra et lidt træls hjem så kan det godt være hans psyke er i konstant der-er–ikke-nok-mad og han derfor reagerer noget manisk.

Nu ved jeg ikke hvad du fodrer med, men sørg for at finde noget godt uden tilsat sukker og med godt med fedt og masser af proteiner.
Jeg antager han er kastreret men fald ikke i den fælde der hedder ‘kastrat foder’!! Alle de typer jeg har set af dem er mere savsmuld end kattemad.

2 Synes om

Foreløbig har jeg fodret med dét han var vant til… det billigste af det billigste skodmad :persevere: I håb om at give tryghed.
Jeg HAR bestilt rigtigt foder… med masser af kødindhold… uden korn og sukker.
Og tak for rådet om foder til kastrater :slightly_smiling_face:

2 Synes om

Fik heller ikke beskeden til dig adresseret :upside_down_face:

Han skal have lov at lære det med “fri foder”. Det tager tid og han skal nok nå at foræde sig til han kaster op et par gange :slight_smile:
Men han skal nok indse, at skålen på magisk vis fyldes op igen, lige så hurtigt han kan spise det - og når han faktisk tror på det er sandheden, så sættes farten ned til flere små måltider dagligt.
Sådan en hunkat har jeg selv haft. Hun troede vitterligt ikke sine egne øjne, da jeg fyldte skålen op med det samme hun tømte den - det var det rene trylleri for hende. Det tog nogle uger, men pludselig faldt der ro på hende ift maden. Og så tørrede jeg lidt op i starten :slight_smile:

Der er undtagelser - nogle lærer det aldrig, hvis det først sidder så dybt i dem, at der aldrig er nok.
Men giv ham ro til at prøve det.
Især når du får et godt foder hjem, så vil han opleve en anden mæthedsfornemmelse og at maven får noget at arbejde med :slight_smile:
Det skal nok komme.

Og når han allerede nu gnider sig op ad jer, så er I godt på vej ift tillid :slight_smile: han markerer sig på jer - så nu er I hans mennesker :slight_smile: :+1:

1 Synes om

Enig med de andre i frit foder.
Jeg tænker at du måske kan servere noget af foderet i noget aktivitetslegetøj eller foderbold, så han er lidt længere om at spise rationen samtidig med at han får brugt hovedet til at få maden ud.

1 Synes om

Tak for hyggelig besked med dine erfaringer… og fint at vide at der ikke sker andet, end lidt opkast. Jeg var bange for dyrlæge og udpumpning og alt muligt :sweat_smile:
Også rart at vide at det kan tage et par uger.

Lyder som en god idé.

1 Synes om

Det kan godt være, du gjorde det. Men systemet her mener ikke, det er nødvendigt at vise det, når svaret følger lige efter. Så det fjerner henvisningen. Det er bare noget, man må vænne sig til :slight_smile:

Hehe… okay

Husk ‘uden korn’ kan være lige så dårligt som alt andet. Ja det er ikke nemt! Det du skal kigge på er 'med så lavt indhold af kulhydrater". Kartofler, ærter, majs osv er lige så dårlig fødekilde som korn og alle andre kulhydrater.

Det du skal kigge på er varedeklarationen.
Jeg opdrætter maine coons og til dem vil jeg gerne have foder med mindst 40% protein og mindst 20% fedt. Når jeg finder foder med mere end 40% protein, så er det en god dag :slight_smile:

Når det nye foder så kommer så væn ham til det over nogle dage. Pludselig foderskifte kan give splatmave.

1 Synes om

@Randirosa men der er jo en kæmpe mangel i din tråd her - vi mangler et billede af bassen og hans navn :wink:

Kunne jeg måske lidt tips?
Jeg har bestilt vådfoder med 70% kød, men er i tvivl om det rigtige tørfoder.