Hvor er det trist, at du har haft sådan en dårlig oplevelse.
Hvis ingen tør sig, hvad de mener, hvordan de ser på tingene, så får trådstarter ikke noget konkret at forholde sig til, men en masse: Det er individuelt, meget forskelligt, ikke til at sige osv. Altså en masse ord, der ikke gør trådstarter klogere.
Vi er forskellige, vi gør ting forskelligt, vi har forskellige racer og holder katte på forskellig vis, vi er kælekatteejere, vi er opdrættere og vi har forskellige opfattelser af mange ting. Det er helt naturligt … og ingen vil kunne sige, hvad der er rigtigt eller forkert, men vi kan tegne et billede for trådstarter af de forskellige måder at have kat på.
Jeg vover pelsen :høhø: og skriver nedenfor, hvad jeg bla. lægger mærke til, når jeg kigger på katte.
[QUOTE=StarZoo;1005398]Hejsa
Eftersom at jeg, ved min første køb af en killing hos en opdrætter, havde en meget ubehagelig oplevelse, der desværre endte med en død killing og en opdrætter der ikke var hjælpsom -
søger jeg nu råd til hvordan og hvorledes for at være godt klædt på inden et køb igen.
Eksempelvis
Hvordan kan jeg vide/se at stamtavlen er ægte?
Som DK Nemador skriver: en stamtavle fra Felis Danica bærer Felis Danica’s logo og er desuden underskrevet af en stambogsfører - i skrivende stund er det Heidi Tværmose.
Desuden har opdrætterens hovedklub både stemplet og underskrevet stamtavlen.
Følger den altid med killingen ved afhentning? Sker der evt. ofte forsinkelser, så tavlen bliver eftersendt?
Hvad gør man hvis tavlen ikke følger med ved afhentning?
Kat og stamtavle skal altid følges ad. Nogle gange kan stamtavler være forsinkede. Her bør opdrætteren kunne (be)vise, at der er søgt stamtavler på kuldet, og det bør noteres i salgskontrakten.
Hvordan ved man at tests for eks. HCM er ægte - altså hvis opdrætter skriver forældrene er fri for det?
Spørg om du må se dokumentationen. Herpå står diverse informationer om resultatet og den pågældende kats navn, stamtavlenr. og chipnr.
Hvilke sygdomme bør man være opmærksom på (maine coon)?
Da jeg ikke opdrætter Maine Coon, men norske skovkatte, vil jeg helst ikke svare på dette.
Jeg er sikker på at en Maine Coon opdrætter eller ejer vil være bedre til at svare end jeg.
Hvor mange katte er det normalt en opdrætter har?
Jeg har 11 katte og bor i hus med tilhørende have.
3 af mine katte er fritløbere.
1 (fertil hankat) bor i sit eget hankattehus med tilhørende løbegård, som ligger op til vores indhegnede have.
7 katte er indenfor med fri adgang til vores indhegnede have. Af de 7 er der 2 fertile hunkatte, resten er kastrater (både hun og hankatte)
Hvor mange mener i selv er max for et opdræt?
For os er 11-12 katte max. Det er det vi (min mand og jeg) kan “overkomme” ift. job, fritidsinteresser, hus, have osv.
Som andre ønsker jeg også ro og harmoni i mit opdræt. Jeg kan, med den måde vi lever på, vores hus og haves indretning, have 11-12 katte
og samtidig bevare ro, harmoni og sundhed i vores opdræt. Kan jeg ikke det, så må jeg omplacere … hvor ondt det end måtte gøre i mit hjerte,
men mine kattes velbefindende og sundhed kommer før mine egne behov.
Hvad med kuld om året?
Hvor mange kuld om året kan en opdrætter have, før det ikke er “fabriksagtigt”?
Vores hunkatte får mellem 3 og 6 killinger i et kuld.
Jeg bruger RIGTIG meget tid på vores killinger, og derfor kan jeg max. klare 2 kuld om året og ikke samtidig.
Er der evt. nogle faretegn du kigger efter når du køber kat af en anden opdrætter?
Nu ser jeg lige bort fra de ting, jeg som opdrætter også kigger efter (mht. at købe en avlskat)
Det der for mig er meget vigtigt er, hvordan kattene i opdrættet ser ud, sådan sundhedsmæssigt og ernæringsmæssigt. Jeg kigger også på, hvor sociale kattene er, og ikke mindst hvor sociale killingerne er.
Kattene skal ikke krybe langs panelerne eller flygte væk, når ejeren eller besøgende kommer. De må gerne være lidt reserverede, men som skrevet må de ikke flygte væk og gemme sig under fx. en sofa, hvorfra de ikke er til at lokke ud igen.
De skal have en fyldig pels samt klare og rene øjne/næser og være livlige, legesyge eller som minimum være interesserede.
Jeg kigger også på de omgivelser kattene vokser op i og sammenligner med mit eget opdræt. Er det en standard jeg kan acceptere.
Jeg erkender at jeg er ny inden for killingekøb af en opdrætter, så håber der er nogle der kan hjælpe mig lidt på vej, så jeg kan få lidt viden med på vejen der kan sikre et godt køb. 
Det er ikke for at klandre nogle opdrættere, men bare lige for at høre lidt fra jer selv, og hvad jeg kan forvente :)[/QUOTE]
For mig går en interesse begge veje. Jeg vil spørge ind til en masse ting, og jeg forventer også at opdrætter har en masse spørgsmål til mig.
Det skal være en dialog, hvor begge føler sig godt tilpas - samtalen skal flyde naturligt, og jeg vil på intet tidspunkt føle mig presset til at skulle købe en killing (ja jeg har prøvet det, og det er en oplevelse jeg aldrig glemmer - nej, jeg købte ikke killingen, men nøj hvor jeg synes opdrætteren pressede, både under mit besøg og efterfølgende ifa. telefonopkald, mail og sms).
Når jeg forlader opdrætteren vil jeg gerne være blevet klogere på: killingernes opvækst, sundhed og sygdomme, vaccinationer, kattegrus, foder, aktivering, hvad jeg kan forvente af hjælp fra opdrætteren (hvis jeg skulle få brug for det). Jeg vil også gerne gå derfra med en følelse af, at den opdrætter skal jeg tilbage til og møde katte og killinger én gang til. Sidst men ikke mindst skal jeg føle at opdrætteren er ærlig, oprigtig og engageret i sine katte.
Har jeg ikke den følelse, så bliver det et “nej tak herfra” i bedste X-factor stil :høhø:
Der er sikkert en hel masse andre ting også, men dette er sådan lige, hvad jeg umiddelbart tænker på.