Gode råd søges? hvordan sikrer jeg, at min kat ikke forsvinder igen, igen?

Hej alle, jeg søger et god råd om vores hjemvendte kat…
Vi har to inde/ude-katte, som er vant til at bo på landet. For 8 uger siden flyttede vi 5 km. ind til byen. I det nye hus holdt vi begge katte inde i 2 uger, hvorefter jeg i to dage gik tur med dem rundt i haven, så de kunne vænne sig til lugtene. På dag to lod jeg den ene af vores katte stå i snoren selv, og vupti, da jeg kom tilbage to minutter efter havde han møvet sig ud af snoren og væk.

Vi ledte efter ham i mange dage og nu her efter 6 uger, så er han blevet fundet et par km herfra i super god stand. Vi fandt ham på vej mod vores gamle hus, så måske han har forsøgt at komme hjem.

Nu er han så hjemme igen, og inde igen!. Så nu er mit spørgsmå, hvad skal jeg gøre for at få ham til at blive denne gang. Vi har tænkt, at han igen skal være indekat i 14 dage (pyh det bliver i sig selv hårdt), men hvad så bagefter? Hvad gør vi for at han ikke bare render væk igen med det samme vi lukker ham ud?
Har I nogle ideer?

Den anden kat lod jeg gå fri, og han fulgte os rundt i haven, og udvidede sit territorium fra dag til dag, og selvom han er ude hver nat, så kommer han hjem igen næste morgen. Sådan vil jeg jo også gerne have dem begge til at være.

Håber I har gode ideer - tak :slight_smile:
Mvh Sanne

2 Synes om

Nogle katte har behov for længere tid en 14 dage for at vide hvor de bor.
Har du overvejet at indhegne haven en smule

4 Synes om

Heldigt at du fandt ham igen i god behold.
Indhegning eller voliere er løsningen, og der er masser af inspiration at finde på Katteindhegning.dk. :slight_smile:

6 Synes om

Når man har en kat i snor, må man ikke forlade den… Altid blive ved katten.

4 Synes om

Er din kat kastreret? Hvis han ikke er, vil han gå på jagt efter hunkatte. I så fald kunne det nok hjælpe lidt at få det gjort. På den anden side er der også bare nogle katte, der har en udpræget frihedstrang, som man nok ikke sådan uden videre kan stække.

Katte har en stærk tilknytning til deres territorier, så hvis hans gamle hjem ligger lige i nærheden, kunne han måske godt have forsøgt at søge “hjem” igen. Mine forældre havde en kat, der hoppede ind i en bil og blev kørt nogle kilometer væk (ikke med vilje, selvfølgelig). Det tog nogle dage, men han fandt hjem igen.

Hvis jeres kat blev fundet efter 6 uger i rigtig god stand, kunne det tyde på, at nogen har taget sig af ham i mellemtiden. Har han evt. haft nogle “besøgsvenner” i nærheden, da I boede det andet sted? For så kunne det være der, han søger hen?

En indhegning eller en voliere kan være en god idé, men det kræver selvfølgelig, at det er en mulighed der, hvor man bor. Ellers har jeg ikke en masse gode idéer til, hvad man kan gøre. At tage ham ud i snor er måske den bedste løsning i en periode, indtil han måske vænner sig mere til, hvor han bor. Men som @MorTilKatja skriver, så lad være med at efterlade ham i snoren uden opsyn. I sin trang til at kæmpe sig fri, kan han blive viklet ind i den og komme til skade.

7 Synes om

Tusind tak for jeres svar. Der er meget brugbare. Jeg har nu forstået - og ved selvsyn opdaget - at jeg aldrig må gå fra min kat, når den er i snor. Det lover jeg ikke sker igen :blush:
Vi har ikke mulighed for indhegning, hvor vi bor lige nu. Jeg prøver i stedet at have ham inde så lang tid, jeg kan, sprede kattegrus ud langs hækken og gå ture med ham i snor hver eneste dag. Derudover kan jeg håbe på, at vores anden kat nu har lagt duftspor ud, så han kan genkende dem. Det nåede han ikke sidst, da han jo stadig var i snor, da den anden smuttede.
Endnu engang mange tak.
Mvh Sanne

6 Synes om

Jeg håber, det bliver godt til slut :ok: