Hejsa
Jeg har en kat der igår aftes blev scannet, da hun var på dag 72. har læst mange steder på nettet at en kat MAX må gå 72 dage. Men dyrlægen sagde at der skete ikke noget ved at hun gik til tirsdag, men samtidig sagde hun det var nogle store killinger også tænker jeg om min kat så selv kan føde dem?
Hvordan skal jeg forholde mig syntes virkelig det er svært, plus for 1 uge siden fik min anden hunkat killinger og det endte med et akut kejsersnit og det vil jeg gerne prøve at undgå.
Katten viser ingen tegn på det er op over, og nej har ikke talt forkert.
Håber i kan komme med nogle beroligende svar eller nogle gode råd til hvad jeg børe gøre!!!
Står ikke så meget i min profil da jeg bare lige har oprettet mig for at få en masse råd forhåbentligt.
Hvilken race er det? Eller er det en huskat? Kender du noget til, hvor lang tid hendes mor gik? Hvilken dag tæller du fra? 1. parringsdag? Hvor længe gik hun- og hankat sammen? Blev der observeret parring?
Umiddelbart ville jeg nok også se tiden an til tirsdag og håbe hun går i fødsel selv - det er meget unormalt, at hunkatten slet ikke går i fødsel.
Hvis din kat er blevet scannet, og der er liv derinde, så må man formode, at katten går i fødsel når den er klar til det. Så du må vente - utålmodigt - lidt endnu Selvfølgelig skal katten helst ikke gå mange dage over tid, jeg synes godt nok 72 dage er rimeligt længe, men jeg har hørt om katte, der nærmest konsekvent fødte på 71-72. dag
Når katten er upåvirket, altså har det godt og spiser mv., og der i øvrigt er liv i killingerne (= ingen infektion), så ville jeg vente til der ‘skete’ noget - og jeg ville nok tage til dyrlægen igen tirsdag, hvis der ikke er sket noget inden - om ikke andet, så får at få kigget på katten igen. Dyrlægen må så vurdere, om der skal gøres noget. Om katten kan føde killingerne må tiden vise, det er klart at de selvfølgelig nok bliver noget større end hvis de blev født på 65. dag, men det er ikke sikkert at det betyder noget for fødslen. Til gengæld ville jeg forvente at killingerne var mere ‘færdigbagte’ når de blev født og fx åbnede øjnene meget tidligere end de plejer!
Hun gik sammen med katten i 2 dage og tæller fra dag 2 og ja har set parringen og fik jo at vide igår der var 2-3 store killinger derinde hun er en Norsk Skovkat og er førstegangs fødende. Hendes mor gik 65 dage.
Jeg har lige et supplerende spørgsmål, (da jeg kender Helene og var med til scanningen i går). Forskellige steder står der, at før fødsel vil kattens temperatur falde, og Helene målte fredag formiddag missens temperatur til 36,4 (du må lige rette mig, hvis jeg husker fejl Helene), i går ved dyrelægen var den så vist 37,3. Men altså flere steder står der, at fødslen bør ske indenfor 24 timer, når temperaturn er faldet.
Men dyrelægen sagde så først, at der kunne gå hele 72 timer, hvor efter hun senere rettede det til, at det med temperaturen kunne man slet ikke regne med hos katte, kun hos hunde. Lidt forvirrende :cool2: Nogen der kan af- eller bekræfte det dyrelægen sagde?
Hejsa
tempraturen var 37,4 og ikke 36,4 lige en regne fejl på en grad
og dyrlægen målte 37,3 og det reagere hun ikke synderligt på!!!
og at hun forveksler kat med hund hmm, men vil gerne vide om det er rigtig at en kat skal føde inden for 24 timer efter tempraturen er så lav
Hvis man har en medgørlig kat kan man i den sidste uge af drægtigheden dagligt tage kattens temperatur. Et stort flertal af katte viser ca. en grads sænkning af legemstemperatur indenfor et døgn før fødslen.
Og en kats normal temperatur er 38-39 grader. Men deres normal temperatur kan vel svinge lidt fra individ til individ? Det kan det i hvert fald hos mennesker
Mullepigen - Men så er det vel at finde ud af hvad ens kats normal temperatur er, så man kan se om der er udsving? Er man jo også nødt til som menneske (selvom man da som regel selv kan mærke det)