Gode råd til ændring af opførsel

Hej.
Jeg har 2 huskatte, Ida på 13 år og Minnie på 7år.

Til daglig er de enten ude eller i vores forgang/bryggers og gæste toilet.
På gæestetiolettet har de mad og vand stående, og i gangen står deres 2 kattebakker.

Hver eneste dag smider og pisser de på gulvet.
Nogle gange også på bryggersbordet.

Jeg syntes snart jeg har prøvet alt!
Jeg har bl.a. skiftet kattegrus, jeg har gjort rent med Rodalon, jeg har prøvet at have bakkerne stående ved siden af hinanden og væk fra hinanden.

Er der nogen som har nogle gode råd til hvordan man stopper den uhensigsmæssige adfærd?

Det er snart nået dertil hvor jeg overvejer at aflive dem/evt. søge efter nyt hjem til dem.

Hilsen Sarah

Prøv en katteadfærdskonsulent. Der kan være vildt mange årsager til urenligheden.

1 Synes om

Enig med Eva mht. adfærdskonsulent

Adfærdskonsulenten vil sandsynligvis spørge til om de er medicinsk udredt ift. adfærden. Det med at tisse udenfor kan være forårsaget af blærebetændelse/krystaller i urinen. Så hvis de har det skal de i hvert fald behandles for det.

Det med at lægge l*** på gulvet, er jeg lidt mere i tvivl om hvorvidt det kan have medicinske årsager.

Har de altid opført sig på denne måde? Altså gjort det ved siden af bakken?
Har du fået dem for nylig? Eller haft dem i lang tid?
Hvordan har deres opvækst været? Er de opvokset som staldkatte fx? Eller kommer de fra et alm. kælekattehjem/opdrætterhjem

2 Synes om

Øhh har jeg forstået det ret - er de udelukkende holdt i en gang, et bryggers og et toilet ?
Hvor meget kontakt har de med mennesker ?, hvordan aktiveres de ?
Jeg tænker på om urenligheden skyldes frustration og kedsomhed.

4 Synes om

Så vidt jeg forstår er de primært udekatte, men når de er inde holdes de i gang/bryggers/badeværelse.

Som de andre skriver kan der være mange grunde, blandt andet frustration over at være lukket inde på et lille område. Et gæt kan være de ikke bryder sig om kattegrus, prøv forsøgsvis at putte enten alm sand/grus eller jord i en af bakkerne.

Der mangler meget info før vi kan begynde at gætte grundene, som for eks. hvor længe du har haft dem, hvornår begyndte det, kattenes indbyrdes forhold og så videre. Derfor er det bedste du kan gøre at få en adfærdskonsulent til at kigge på dem i deres hjemlige omgivelser.

2 Synes om