Gode råd til kat der ikke rigtig gider drikke/spise

Vores dejlige huskat Cille er pt i behandling med antibiotika for et udslet på maven som hun ikke vil blive fra (hun slikker) og har derfor krave på.
Dr. dyr aner ikke hvad det er for et udslet og leder i blinde efter løsninger.

Cille er en sterilliseret kat der har tendenser til at få krystaller/blæresten så derfor ved jeg pr erfaring at det er ret vigtigt hun “bliver skyllet godt igennem” (det er hun tjekket for og der er alt normalt pt.)

Vådfoder bliver most og tilsat ekstra vand.
Der står friskt vand flere steder (og tørfoder) i forskellige skåle og forskellige højder så hun har mulighed for at finde den hun bedst kan komme til med kraven. (den er ikke sat for stramt omkring det er tjekket)

Men nææh nej hun spiser stortset ikke ej heller drikker (og det heller ikke selvom vi tager kraven af hende et par timer så hun har hendes fulde frihed til at gøre det)
har forsøgt mig med en engangssprøjte med lidt vand i men det var bestemt IKKE et hit hos hende.

Og hun har ikke besøgt kattebakken i ca 24 timer nu hvilket jeg faktisk ikke er helt så vild med.

Så andre forslag til at få mad men især væske i hende modtages med kyshånd

Plejer hun at ville ha’ mælk eller fløde? Der er jo da væske i… og måske kan det hjælpe.

Har hun fået noget kvalmestillende? Ellers var det måske en ide, for det tilfælde at hun får kvalme af antibiotikaen - det kunne jo være en forklaring på at hun ikke havde lyst til noget :slight_smile:

GOD BEDRING med mislingen! :kryds:

[QUOTE=TrekkieGrrrl;903014]Plejer hun at ville ha’ mælk eller fløde? Der er jo da væske i… og måske kan det hjælpe.

Har hun fået noget kvalmestillende? Ellers var det måske en ide, for det tilfælde at hun får kvalme af antibiotikaen - det kunne jo være en forklaring på at hun ikke havde lyst til noget :slight_smile:

GOD BEDRING med mislingen! :kryds:[/QUOTE]

Det har hun faktisk aldrig fået - har altid fået tudet ørene fulde af at mælk/fløde er fyfy til katte …Og herinde har jeg flere steder læst at der er brugt fx creme fraice … så på det område er jeg lettere forvirret. - men er det ikke noget med at der er lactose i mælk/ fløde som det ikke er alle katte der kan med i maven hvori det er blevet ændret i creme fraicen til noget andet de godt kan tåle… ?

Kvalmestillende får hun ikke - den vil jeg da lige vende med dr. dyr. for nu er der jo endelig blevet varmt så det går ikke at hun pludselig er gået i strejke mht mad/vand

Weeee hun har lavet en tissetår på bakken - utroligt at sådan en tår kan vække glæde - men jeg er stadigvæk ikke tilfreds med en tissetår på 24timer som eneste bakkebesøg.

Har du en vandfontæne, vores elsker det og drikker ekstra vand pga dem. De har 3 plus 3 ekstra vandskåle.

Hvilken krave bruger du ?? …Hvis det er den hårde skærm, så kan jeg godt forstå din kat bliver deprimeret og mister lysten til både vand og mad - De hårde kraver synes jeg tangerer ‘mishandling’. Man kan få nogle bløde stofligende kraver, de er knap så slemme. Når jeg en meget sjælden gang har måtte give krave på, så har det for det første altid været den bløde udgave, og så bruger jeg KUN kraven på katten, i de perioder hvor jeg ikke kan aflede katten, hvis interessen for såret bliver for stor …Dvs jeg bruger for det meste kun kraven når jeg sover, og hvis jeg er ude af hjemmet, den øvrige tid, så afleder jeg katten, når der er behov for det - Mine katte bliver i den grad mismodige når de har krave på, så gider de heller ikke spise og drikke.

Iøvrigt kan faktisk alle katte tåle kaffefløde, så hvis hun vil ha’ det, så giv hende endelig noget.

nej men jeg er begyndt at overveje om det kunne være en fiks ide da jeg kan se der er ret mange katte der er glade for dem

[QUOTE=Rumle;903026]Det har hun faktisk aldrig fået - har altid fået tudet ørene fulde af at mælk/fløde er fyfy til katte …Og herinde har jeg flere steder læst at der er brugt fx creme fraice … så på det område er jeg lettere forvirret. - men er det ikke noget med at der er lactose i mælk/ fløde som det ikke er alle katte der kan med i maven hvori det er blevet ændret i creme fraicen til noget andet de godt kan tåle… ?

Kvalmestillende får hun ikke - den vil jeg da lige vende med dr. dyr. for nu er der jo endelig blevet varmt så det går ikke at hun pludselig er gået i strejke mht mad/vand[/QUOTE]

Kaffe- og piskefløde kan de så vidt jeg ved godt tåle. Vores slabrer det i sig uden sideeffekter. Og ellers kan man jo nu få både laktosefri minimælk og laktosefri piskefløde fra Arla (jeg køber det indimellem fordi særlig Ib ELSKER mælk)
Whiskas’ kattemælk er også laktosereduceret. Men det koster en bondegård L

Jeg synes det er en ok måde at få både væske og næring i en kat, hvis den altså kan li’ det. Og ikke får gallopperende tyndsk*d af det :slight_smile: - det gør vores altså ikke.

ETA: Vores ELSKER deres vandfontæne. De drikker KLART mere nu efter de har fået den. Jeg synes nærmest ikke jeg laver andet end at fylde den op L

[QUOTE=Alice;903051]Hvilken krave bruger du ?? …Hvis det er den hårde skærm, så kan jeg godt forstå din kat bliver deprimeret og mister lysten til både vand og mad - De hårde kraver synes jeg tangerer ‘mishandling’. Man kan få nogle bløde stofligende kraver, de er knap så slemme. Når jeg en meget sjælden gang har måtte give krave på, så har det for det første altid været den bløde udgave, og så bruger jeg KUN kraven på katten, i de perioder hvor jeg ikke kan aflede katten, hvis interessen for såret bliver for stor …Dvs jeg bruger for det meste kun kraven når jeg sover, og hvis jeg er ude af hjemmet, den øvrige tid, så afleder jeg katten, når der er behov for det - Mine katte bliver i den grad mismodige når de har krave på, så gider de heller ikke spise og drikke.

Iøvrigt kan faktisk alle katte tåle kaffefløde, så hvis hun vil ha’ det, så giv hende endelig noget.[/QUOTE]

Det er desværre den hårde krave hun har på - og derfor vi også tager den af når hende når vi kan, og giver den på igen når hun går amok med at slikke sig.

Pt har hun ikke krave på og ligger og hygger sig ved siden af mig. Har løftet hende hen til mad/vand men hun lunter væk igen og hopper op i sofaen (der står hendes bedste ven blæseren nemlig - desværre virker det ikke at sætte blæseren i nærheden af vandet)

Jeg hader i den grad også hun skal have krave på, nok lidt fordi jeg forestiller mig hvordan det ville være hvis det var mig der skulle rende rundt med den på. En blød krave fåes den ved dyrlægen eller ?
vi har forsøgt os med at smide hende i en strømpebody istedet for men kan ikke få det til at fungere optimalt (og strømpe og varme synes jeg heller ik er et hit)

Jeg vil smutte ud og købe noget kaffefløde inden brugsen lukker og se om det kunne være et hit:kryds:

Jeg har en kat der slubre kaffefløde i sig lige nu :wehu:

Åhh, hvor dejligt at høre… :thumbup:

Dét var vel nok dejligt at høre:juhu:
(Jeg har fulgt med på sidelinjen, men har ikke rigtigt haft nogle gode råd at komme med)

[QUOTE=Rumle;903061]Det er desværre den hårde krave hun har på - og derfor vi også tager den af når hende når vi kan, og giver den på igen når hun går amok med at slikke sig.

Pt har hun ikke krave på og ligger og hygger sig ved siden af mig. Har løftet hende hen til mad/vand men hun lunter væk igen og hopper op i sofaen (der står hendes bedste ven blæseren nemlig - desværre virker det ikke at sætte blæseren i nærheden af vandet)

Jeg hader i den grad også hun skal have krave på, nok lidt fordi jeg forestiller mig hvordan det ville være hvis det var mig der skulle rende rundt med den på. En blød krave fåes den ved dyrlægen eller ?
vi har forsøgt os med at smide hende i en strømpebody istedet for men kan ikke få det til at fungere optimalt (og strømpe og varme synes jeg heller ik er et hit)

Jeg vil smutte ud og købe noget kaffefløde inden brugsen lukker og se om det kunne være et hit:kryds:[/QUOTE]

Jeg har købt mine bløde kraver hos min dyrlæge, til den beskedne sum af ca. 25,- Og den er MEGET mere behagelig at have på, og den beskytter såret præcis lige så godt som de hårde tingester :slight_smile:

Super at hun drikker kaffefløde, så får hun da både lidt næring og masser af væske :slight_smile:

Udslæt på maven vil i de fleste tilfælde skyldes stress.

Hvad er hendes forhold?
Ude/indekat? Hvis indekat, hvor kommer hun fra?
Er der andre katte i huset? Hvordan er deres indbyrdes forhold?
Er der sket ændringer i huset? Andre dyr? Børn? Kærester? Flytning? osv osv

Du kan prøve at starte med at sætte en Feliway op i huset - det kan afhjælpe i mange tilfælde.

Desværre er det absolut ikke altid ejeren kan se, at katten er stresset - og der behøver heller ikke være en indlysende årsag.

[QUOTE=Alice;903085]Jeg har købt mine bløde kraver hos min dyrlæge, til den beskedne sum af ca. 25,- Og den er MEGET mere behagelig at have på, og den beskytter såret præcis lige så godt som de hårde tingester :slight_smile:

Super at hun drikker kaffefløde, så får hun da både lidt næring og masser af væske :-)[/QUOTE]

Og den grumme krave der står på bordet kostede 40 kr ved dyrlægen :uha:
et styk blød krave skal indkøbes istedet.

[QUOTE=Vivi_Fletcher;903086]Udslæt på maven vil i de fleste tilfælde skyldes stress.

Hvad er hendes forhold?
Ude/indekat? Hvis indekat, hvor kommer hun fra?
Er der andre katte i huset? Hvordan er deres indbyrdes forhold?
Er der sket ændringer i huset? Andre dyr? Børn? Kærester? Flytning? osv osv

Du kan prøve at starte med at sætte en Feliway op i huset - det kan afhjælpe i mange tilfælde.

Desværre er det absolut ikke altid ejeren kan se, at katten er stresset - og der behøver heller ikke være en indlysende årsag.[/QUOTE]

Hun er indekat og har altid været det. - dog har vi haft hende ude et par gange på græsset i snor (Efter hendes udslet er kommet)
Har overtaget hende fra en der ikke kunne have hende mere pga tid.

Vi havde til for en uge siden en halvgammel kastreret hankat (han blev højstsandsynlig ramt af en hjerneblødning og fik fred) ingen tvivl om han var kongen i huset og deres indbyrdes forhold var ikke optimalt - de accepterede hinanden eller nok nærmere han accepterede hun var her, de puttede ikke sammen men der var heller ikke magtkampe imellem dem.

og ikke nogen vilde udsving på hjemmefronten udover at ungerne nu har fået ferie - men det betyder bare at hun bliver nusset endnu mere hvilket passer hende ret godt da hun selv opsøger at blive nusset.

Vores dyrlæge er på bar bund da det er som hun beskriver det atypisk for en kat. Der er bakterier i udslettet.
Vi har tjekket for om der var noget i urinen - den er fin.
Vi har prøvet med en 10dages antibiotika kur hvor det kom retur
Vi har prøvet foder uden korn (applaws) i håb om det var det
Vi har prøvet binyrebarkhormon uden resultat
og er nu startet på en 20 dages antibiotika kur i håb om at få det slået ordentligt ned så det ikke kommer tilbage.
Det er ikke staflykokker.
Og vores dyrlæge mener heller ikke at det er foderallergi - selv overvejer vi at skifte til Hills z/d for at forsøge det alligevel.
Dyrlægen mener heller ikke hun virker stresset. (og feliway er i stikkontakten)

Men det er en nål i en høstak pt.

Og vi bruger neutral herhjemme så det burde heller ikke være pga skrappe rengøringsmidler

Et par billeder

Hvis det er bakterielt, kan der så ikke tages en biopsi af det :?

Altså ved at hun har lavet et skrab som hun nær studerede under mikroskopet, men hun har ikke taget “en luns kød” fra Cille til undersøgelse - det kunne jeg da i grunden spørge om hvorfor ikke har været på banen.

Cille har forresten heller ikke lopper så det kan ikke være en reaktion på dem

Av det ser godt nok ikke rart ud :frowning: Stakkels misling :frowning:

Men skønt at hun vil ha’ kaffefløde :smiley: