Gode råd til omplacering?

Hej

Jeg har brug for lidt råd om, hvordan man omplacerer sin kat, så det bliver så behagelig en oplevelse for katten som mulig. Jeg har netop fået min kat tilbage, efter den egentlig var omplaceret hos hvad jeg troede, var et fornuftigt par, der ville være gode katteejere. Desværre gav de op efter kun 4 dage, og bad mig tage katten tilbage, hvad jeg naturligvis gjorde. Angiveligt skulle katten have været meget bange, sky og aggressiv.

Nu tænker jeg så, om der var noget, jeg kunne have gjort anderledes? Umiddelbart synes jeg selv min kat er meget rolig og robust, men det tager dog lidt tid for hende at vænne sig til nye ting. F.eks. er hun blevet passet hos mine forældre i ferier, hvor hun de første dage næsten udelukkende boede under en seng, inden hun lige så stille begyndte at vove sig ud. De nye ejere hentede hende hos mig, men kan man f.eks. sige, at det er en fordel for katten, hvis man selv bringer den ud det nye sted, så man er med den i starten? Er der andre måder, man kan præparere katten, så den hurtigere falder til?

Jeg har stadig brug for at finde et godt, nyt hjem til den snarest, og både for kattens og min egen skyld vil jeg meget gerne undgå, at det skal blive en så ubehagelig oplevelse igen, så jeg vil være taknemmelig for information, der kan hjælpe i den sammenhæng. Katten er i øvrigt en hun på ca. 1½ år.

Jeg vil mene, at det helt klart kan hjælpe en forsigtig kat, at ejeren tager med og afleverer den i det nye hjem. Meget gerne som en heldagsforestilling, hvis det er nødvendigt. Da jeg fik min kat nummer to, kom opdrætteren med ham, og så drak vi ellers te, te og te og spiste boller og hyggede, imens katten fandt sig til rette. Jeg må dog erkende, at lige præcis den kat var rimeligt meget fremme i skoene og nok ikke var den, der havde mest brug for støtte :høhø:

Min hunkat har været alene på dyrehospital, hvor dyrlægen fortalte, at hun “ikke var så sjov at arbejde med”. Da hun var afsted næste gang, var hun ved at sk*de en snemand, men dyrlægen var overrasket over, hvor samarbejdsvillig hun trods alt var - men der var jeg der jo også.

Og så tror jeg, at du kan hjælpe din kat ved, når du fortæller potentielle nye slaver om den, at overdrive dens start-reaktioner. Hvis de bliver skræmt væk af dine beskrivelser, er det fint - så ville de nok heller ikke have kunnet tackle den “light-version”, som din kat vil udvise i virkeligheden :slight_smile:

I øvrigt tænker jeg, at når en ellers fornuftig kat bliver beskrevet som aggressiv, så kan det være, at de ikke har givet den tid nok til at falde til, før de er begyndt at håndtere den?

Hmmm… og så er det ikke første gang jeg hører det med at levere tilbage. Min Billy var en kort tur ude i et andet hjem før han kom her. Opdrætter havde fortalt, at han havde det med at lægge afføring i dyner, og da de så første dag lige glemte at lukke døren til soveværelset, og han havde gjort sit - så kunne de sørme ikke have sådan en kat og leverede den tilbage :argh: Jeg ville ønske, at folk tænkte sig lidt om, INDEN kattene bliver kastet frem og tilbage…

mvh. tina

Hov og så er der jo alle de remedier, man kan putte i katten og i hjemmet - feliway til stikkontakten, bachs naturmedicin i vandet, og Zylkene.

Og til sidst - sig til de nye ejere, at de baaaare skal ringe, hvis de er det mindste i tvivl om noget, og at du gerne kigger ud. Den service var guld værd for mig, da sammenføringen af mine to kræ tog ualmindeligt lang tid. Hvis man har en i baghånden, som kender katten, bliver man nok ikke så hurtigt hylet ud af den og giver op :slight_smile:

mvh. tina

Mange tak for svar! :slight_smile: Jeg er også ret sikker på, at de har håndteret hende for tidligt. De beskrev, at hun sad i et hjørne og rev og bed, når de nærmede sig - og for at blive revet eller bidt af kat, skal man jo trods alt ret tæt på… Heldigvis var hun helt sig selv, da hun kom hjem igen - troede ellers jeg skulle have en meget stresset kat hjem.

Tak for rådene, det er godt at have noget at støtte sig til - særligt det med at overdrive kattens reaktioner for de potentielle nye ejere er nok en god ide :slight_smile: Synes det er så synd for det stakkels dyr, at det skal være kastebold, så jeg håber at finde en varig løsning snart!

For mig er aflevering selv af katten ind i det nye hjem simpelthen det aller vigtigste. Katten behøver sammenhæng mellem det gamle og det nye hjem - og den sammenhæng er jo dig. Så tag selv ud med katten, bliv der helst en time eller et par :smiley: og så er det vigtigt at du finder nogle mennesker der har masser af tålmodighed og er villige til at vente til katten kommer selv. FELIWAY er altid godt at bruge også, men det aller vigtigste er selvlevering af dig og tålmodighed af de nye mennesker.

Teresa

Mange tak, Terasa. Jeg kan godt se, at det giver god mening at tage med katten, så det må jeg sørge for at gøre næste gang.