Gode råd til pels-pleje

Jeg skriver sådan lidt på¨vejne af mine forældre.

De har en CK Charles på 4 år.
Han bliver lige som de andre af racen let filtret, og er desværre lidt af en pivskid når han skal børstes.

Mine forældre har før kun haft hunde der ikke kræver pelspleje, som sådan, og ved derfor ikke meget om hvad der findes af midler på markedet.
Det gør jeg for den sags skyld heller ikke… vores repetoire herhjemme er en furminator, en karte og masser af kram :slight_smile:

Findes der sådan nogle spray-balsam man kan bruge til at løsne filter?
Han kan synes det er hyggeligt at få redt ører, så det er ikke så slemt, men især filter på mave/ben kan han ikke lide (går ud fra at det niver)

Alle gode råd tages imod med kyshånd :slight_smile:

Prøv at kontakte Ann-Dorrit fra http://www.mysterycoons.dk/mcpetshop/Kontakt/mcpetshop-kontakt.htm
Jeg ved hun har flere hundekunder også :slight_smile:

Inge har fortalt, hvor I køber tingene, så fortæller jeg, hvad I skal købe :slight_smile:

I skal have en god sprattkam…gerne med håndtag, så den er let at holde i hånden. Hmm - egentlig skal I vel så have to kamme med lidt forskellig bredde mellem tænderne…
Indkøb desuden Absolú, der uden nogen tvivl er den allerbedste fliterspray på markedet (jeg kunne sagtens sælge jer KWs untangler, som også er god - men jeg bruger altså selv Absolú :wink: )
Så skal I have en filterskærer - den køber I hos mig :smiley: Ann-Dorrit har dem ikke…

Hunden skal desuden formentlig nok vaskes - ikke konstant, bare i forbindelse med fæld… det fjerner en hulens bunke løse hår, der ellers vil sætte sig til filt.
Shampoo bør være enten Cashemere fra Mysterycoons (bedst) - minkolieshampoo fra KW (lidt billigere)… eller måske den nye krokodilleolieshampoo fra KW.

Sørg desuden for at holde hunden kortklippet bag ørerne. Studs fanerne med en fileringssaks (kan købes hos mig), på den måde tyndes der lidt ud i dem og de filtrer ikke nær så let…

Øjnene holdes fine med Eye Envy fra Mysterycoons…

Hehe hold da op, så har vi noget at arbejde med.

Jeg plejer at trimme ører, faner og kløer når jeg er hjemme, men det er vel på tide at mutter selv får håndelaget :smiley:
Det bliver garanteret sjovere når man har det rigtige værktøj :wink:

[QUOTE=Gucci;1092028]Hehe hold da op, så har vi noget at arbejde med.

Jeg plejer at trimme ører, faner og kløer når jeg er hjemme, men det er vel på tide at mutter selv får håndelaget :smiley:
Det bliver garanteret sjovere når man har det rigtige værktøj ;)[/QUOTE]

Det er altid sjovere, når man ved hvad man laver og har tingene til det :slight_smile:

Pt ligner Nannavuffen dog noget der er løwn… Hun har jo haft en grim ørebetændelse og medicinen til det er noget ækelt fedtet stads, der i løbet af dagen stilel og roligt løb ud af hendes ører og fedtede alt pels til… sidst i behandlingen var fedtet helt langt ned af forbenene og det meste af forparten - for slet ikke at tale om hvordan hendes ører så ud :S
Jeg har derfor haft fat i saksen og den lilel trimmer og har klippet alt det lange væk fra hendes ører - det fedtede sammen og sad i grimme knuder i løbet af få timer… var hun rigtig heldig, kunne hun komme til at hænge fast med bagkløerne i ørernes lange pels, når hun kløede sig på halsen :frowning: Så væk med det…
Hun ser tåbelig ud med de der små “skamklippede” hængeører… men pelsen vokser jo da heldigvis ud igen :slight_smile:

Efter mange år med trimning af Engelsk Springer Spaniels vil jeg mene man får det pæneste og letteste resultat ved tålmodig brug af en effileringssaks, og en blid karte hvis der er dannet filter, der ikke kan løsnes med en almindelig bredtannet stålkam.

Før saksen ind i pelsen så tæt på huden som muligt, klip en enkelt eller to gange, tag et tag med karten og løsn i en stille, rolig og glidende bevægelse pelsen. Arbejd dig fremad i pelsknuden, stille og roligt med små klip ad gangen. På denne måde bevares en del af den lange pels, og kan pænt dække, at man har haft en saks i pelsen.
Når alle filterknuder er væk, ville jeg give et bad med noget KW Champoo, samt en balsam, efterfølgende føntørring med udredning.

Hvis det er ekstremt slemt kan man maskinklippe, dog skal man være opmærksom på, at en spaniel reelt er en trimmerace, og de døde hår fjernes ikke ved brug af saks eller trimmer. De bliver blot kortere, men der kommer ikke samme luft til huden, som ved en korrekt trimning, altså efter min beskedne mening.
Mvh
Yvonne