Gør det selv selv

Min datter er flyttet hjemmefra, og nu vil jeg gøre hendes værelse i stand, så jeg kan bruge det som soveværelse. Et projekt som kommer til at tage måneder, fordi jeg ikke er så mobil mere. Men nu er jeg så småt gået i gang med at rive det gamle tapet ned, og der dukker så nogle spørgsmål op.

Jeg er klar over at alle hullerne i væggene skal lappes, og at der måske skal pudses visse steder, hvis det viser sig at væggene er for ujævne. Men hvad nu når jeg skal til at sætte nyt tapet op :?
Jeg forestiller mig at det skal være glasfilt, men jeg kan se der er forskellige typer. Bl.a. noget der er åbenbart er grundet, men som så også er væsentlig dyrere end almindelig.

Hvad er forskellen og kan det betale sig at sætte grundet glasfilt op, fremfor alm.? Er der noget særligt ved glasfilt, i forhold til savsmuldstapet, som jeg skal være opmærksom på? Jeg har nemlig kun sat ganske alm. savsmuldstapet op før, og aner faktisk ikke hvad det hersens glasfilt egentlig er for noget. Jeg syntes bare det kunne være rart med noget andet end savsmuld.

Håber I gæve gør det selv kvinder herinde, kan give mig et hint eller to :kryds::slight_smile:

[QUOTE=solveig;919545]Min datter er flyttet hjemmefra, og nu vil jeg gøre hendes værelse i stand, så jeg kan bruge det som soveværelse. Et projekt som kommer til at tage måneder, fordi jeg ikke er så mobil mere. Men nu er jeg så småt gået i gang med at rive det gamle tapet ned, og der dukker så nogle spørgsmål op.

Jeg er klar over at alle hullerne i væggene skal lappes, og at der måske skal pudses visse steder, hvis det viser sig at væggene er for ujævne. Men hvad nu når jeg skal til at sætte nyt tapet op :?
Jeg forestiller mig at det skal være glasfilt, men jeg kan se der er forskellige typer. Bl.a. noget der er åbenbart er grundet, men som så også er væsentlig dyrere end almindelig.

Hvad er forskellen og kan det betale sig at sætte grundet glasfilt op, fremfor alm.? Er der noget særligt ved glasfilt, i forhold til savsmuldstapet, som jeg skal være opmærksom på? Jeg har nemlig kun sat ganske alm. savsmuldstapet op før, og aner faktisk ikke hvad det hersens glasfilt egentlig er for noget. Jeg syntes bare det kunne være rart med noget andet end savsmuld.

Håber I gæve gør det selv kvinder herinde, kan give mig et hint eller to :kryds::)[/QUOTE]

Hvis du sætter (glat) glasfilt på væggene så skal alle huller lappes, for ellers vil de kunne ses meget tydeligt.

Det er meget nemmere at sætte filt op end tapet.

Ifølge min mand (som er maler) er det forgrundede filt noget juks at arbejde med + han ikke synes det er grundet godt nok. Derfor anbefaler han altid at man selv grunder det.

Her hjemme har jeg fravalgt tapet - for det første fordi jeg bedst kan li det look en pudset væg giver og så fordi jeg synes at tapet er for dyrt(og besværligt…)!

Men det er jo en smagssag…

Jeg vil blot sige at de betaler sig at være grundig når væggene skal gøres klar … og så er en god tapetdamprenser guld værd når tapetet skal ned!!!

[QUOTE=DK Thomani;919571]Hvis du sætter (glat) glasfilt på væggene så skal alle huller lappes, for ellers vil de kunne ses meget tydeligt.

Det er meget nemmere at sætte filt op end tapet.

Ifølge min mand (som er maler) er det forgrundede filt noget juks at arbejde med + han ikke synes det er grundet godt nok. Derfor anbefaler han altid at man selv grunder det.[/QUOTE]

Tænkte nok det grundede nok ikke ville være så godt. Rart at få det bekræftet, inden jeg investere en masse penge :smiley:
Det lyder rigtig godt, hvis filten er nemmere end tapet. Jeg syntes ikke det var særlig svært at sætte savsmuldstapet op, så hvis dette er nemmere, er det bare rigtig godt :smiley:

[QUOTE=Margrethe;919584]Her hjemme har jeg fravalgt tapet - for det første fordi jeg bedst kan li det look en pudset væg giver og så fordi jeg synes at tapet er for dyrt(og besværligt…)!

Men det er jo en smagssag…

Jeg vil blot sige at de betaler sig at være grundig når væggene skal gøres klar … og så er en god tapetdamprenser guld værd når tapetet skal ned!!![/QUOTE]

Jeg bryder mig ikke om det rå look en pudseet væg giver. Det har jeg på mit badeværelse, og jeg er SÅ træt af det :S Ville meget hellere have fliser, men det har jeg slet ikke mod på at gå i gang med.

Jeg tror ikke det bliver nødvendigt med en damprenser. Det lader til det gamle tapet er meget nemt at hive af. I hvert fald indtil videre. Jeg har ikke engang haft nødvendig at bruge en spartel endnu, så løst sidder det. Væggen indenunder, ser også fin og forholdsvis glat ud, bortset fra huller fra diverse skruer og søm.

Men der kan jo sagtens gemme sig nogle grimme overraskelser, efterhånden som jeg kommer frem. Sådan er det jo i gamle huse.

Tusind tak for jeres gode råd! :thumbup:

Væggene skal være jævne før glasfilten sættes op. Ujævnheder ses ret tydeligt ellers.

Hvis væggene er meget ujævne, skal de nok fuldspartles og slibes før opsætning af glasfilt…

Alternativt kunne man vælge at droppe filten, og så gå efter det ‘rustikke’ look - hvad med at male direkte på væggene med en sandmaling? Det kan man godt få til at se ret fedt ud, hvis man påfører det med pensel på en ‘rå’ væg. Jeg har selv gjort det, og var ret tilfreds med resultatet. :slight_smile: Jeg malede så med en tonet maling ovenpå til sidst - 2-3 gange, til det dækkede.

Tilføjelse: Nå, jeg kan se i din sidste post, at du ikke er vild med det rå look…så sandmaling bliver det nok ikke…:høhø:

[QUOTE=solveig;919596]Tænkte nok det grundede nok ikke ville være så godt. Rart at få det bekræftet, inden jeg investere en masse penge :smiley:
Det lyder rigtig godt, hvis filten er nemmere end tapet. Jeg syntes ikke det var særlig svært at sætte savsmuldstapet op, så hvis dette er nemmere, er det bare rigtig godt :smiley:

Jeg bryder mig ikke om det rå look en pudseet væg giver. Det har jeg på mit badeværelse, og jeg er SÅ træt af det :S Ville meget hellere have fliser, men det har jeg slet ikke mod på at gå i gang med.

Jeg tror ikke det bliver nødvendigt med en damprenser. Det lader til det gamle tapet er meget nemt at hive af. I hvert fald indtil videre. Jeg har ikke engang haft nødvendig at bruge en spartel endnu, så løst sidder det. Væggen indenunder, ser også fin og forholdsvis glat ud, bortset fra huller fra diverse skruer og søm.

Men der kan jo sagtens gemme sig nogle grimme overraskelser, efterhånden som jeg kommer frem. Sådan er det jo i gamle huse.

Tusind tak for jeres gode råd! :thumbup:[/QUOTE]

Et godt tip når du skal fylde diverse huller ud: Når du har puttet spartelmasse eller polyfilla i hullet så kør det lige over med den bløde side af en skuresvamp i cirkulære bevægelser.

Så får du taget det meste af det “overskydende” og skal ikke slibe så meget på det :slight_smile: