Camilla og jeg startede sidste år noget, som jeg håber kan blive en ny tradition…
Nemlig afholdelse af en GOD julemiddagsfest mellem jul og nytår - kun for vores fælles venner…
I år har vi besluttet at forsøge os med det italienske køkken…
Jeg laver selv maden - og sætter derfor stor pris på ting som kan laves i dagene op til middagen eller som i det mindste er lynhurtige at lave…
Dvs tunge gryderetter, som skal simre i hele og halve dage er helt ligemeget!
Men er der nogen herinde som kender det italienske køkken godt? Som evt kan anbefale en god kogebog på dansk/engelsk?
Jeg havde lidt forestillet mig at lave et mindre udvalg af foretter og salater, efterfulgt af en lækker pastaret, dernæst hovedret, ost og dessert… og naturligvis Tiramisu til kaffen (ja, jeg ved godt at kagen er en dessert i sig selv, men når nu man elllsker den, så… okay? )
Nogen forslag til de forskellige menupunkter?
Der er et par regler som skal overholdes… to af deltagerne rører ikke alkohol overhovedet - dvs at alkohol ikke må være i maden! En af deltagerne er vegetar - dvs at menuen skal indeholde mad, hvor det er kødet som er tilbehøret end omvendt. Og endelig er en af deltagerne allergisk overfor fisk og skaldyr…
Det kan sagtens lade sig gøre at lave en middag udfra disse betingelser… jeg gjorde det sidste år og det var GODT!
Jeg ved at i Italien dækker man bordet med masser af forskellige retter… men også at retterne altid passer til hinanden, at de suppelerer hinanden så at sige… og det er især det, jeg søger hjælp og inspiration til
Camilla, mig og vores gæster siger på forhånd mange tak for al hjælp
Mozzarella og tomat, vitello tonatto, skinke og melon, artiskok hjerter, fyldte tomater, tørrede tomater, …er ikke så god til det kød og skaldyrs løse.
Pasta
Ravioli fyldt med svampe og dertil en flødesvampesauce
eller en vegetar risotto
Hovedret
Hvis du vælger at lave risotto istedet for pasta så kunne du lave en vegetar lasagne med obergine til hovedret.
ost, gorgonzola med rå løg og æggeblomme
Dessert, min franske chocolade dessert serveret med italiensk is og friske bær
Jam¨n Birthe… det er såmænd ikek et KRAV at maden skal være vegetarisk eller at der ikke må være fisk/skaldyr… Kravet er så bare at det ØogsåØ måske i en let modereret form skal kunne bruges til “Os besværlige”
Sidste år lavede jeg fx to retter, hvor vegetaren faktisk kun fik tilbehøret…
Nemlig en kold, krydret melonsuppe serveret med jomfruhummerhaler - som blev udeladt til vegetaren og allergikeren… og svampetrøffelstuvning med perlehønebryst, hvor vegetaren så fik et stykke ristet brød og et porcheret æg i stedet for kødet…
At porchere et æg eller udelade nogle hummerhaler er ikke spor besværligt, når man alligevel står og laver maden - og det er sådan nogle retter jeg er ude efter… altså retter, hvor man let kan skifte ud, tage fra eller lægge til
Jeg har nogle gange voret på Famo51 og spise italiensk… Nu skal jeg se om jeg kan huske nogle af de ting vi fik…
For det første har vi altid fået serveret noget lækkert italiensk brød. I stedet for smør var der olivenolie og balsamico-eddike, som man så selv blander til en dyppelse. Så en god italiensk lufttørret skinke og god parmasan. Evt. nogle gode oliven til… Og her kan man jo vælge at tage nogle stave af grøntsager med også.
Pasta med jordbær og rejer! I en flødesauce… Det smager fantastisk, og skaldyrsallergikeren og vegetaren kan jo bare få den uden rejer…
Du kan også lave en spinatlasagne. Den kan alle spise - og så kan du servere noget kød til af en slags.
Ravioli med græskarfyld er også en mulighed - igen kan du vælge at servere kød ved siden af eller blande det i noget af retten.
Af småretter smager kødboller i en krydret sovs ret godt… Og grillede grøntsager er lækre, feks. aubergine, squash, peberfrugt tomater… Overhældt med olivenolie og serveret med godt brød… Du kan også lave små pizzaer med forskelligt fyld. Saltede mandler som en lille tilbehørsret er også lækkert.
Forret
Tomat og Mozzarella indebagt i filodej. Lavet så de ligner små poser. 1 per person, serveres lune med lidt salat, nedkogt balsamico og en vinagret dressing med sennep.
mellemret
Store svampefyldte ravioli kogt i fløde serveres portionsvis sprinklet med lidt trøffelolie. Kan evt serveres med en hummerklo eller hale.
Hovedret.
Kalverisotto med asparges til de normalt spisende og uden kalvekød til vegetar.
Ost - ostetallerken eller gorgonzola med rå løg, pære og æggeblomme
Forret
Tomat og Mozzarella indebagt i filodej. Lavet så de ligner små poser. 1 per person, serveres lune med lidt salat, nedkogt balsamico og en vinagret dressing med sennep.
mellemret
Store svampefyldte ravioli kogt i fløde serveres portionsvis sprinklet med lidt trøffelolie. Kan evt serveres med en hummerklo eller hale.
Hovedret.
Kalverisotto med asparges til de normalt spisende og uden kalvekød til vegetar.
Ost - ostetallerken eller gorgonzola med rå løg, pære og æggeblomme
Dessert Flydende chocoladekage med italiensk is.[/quote]
Solgt til damen på første række :høhø::høhø::høhø: (jeg skal godt nok ikke med, men derfor kan man jo godt drømme om gourmetmad)
Det lyder godt nok lækkert - og samtidig meget overskueligt at stå med
Hmm… jeg har en trøffelrisotto liggende, som man kunne bruge til et eller andet spændende - fx asparges… den ide tror jeg at jeg køber
Men så skal pastaretten næsten være noget andet end svampefyldte ravioli… må lige se på, hvad det kan blive i stedet…
Forretten er bestemt heller ikke ueffen…
Jeg kigger lige lidt videre… italiensk mad er så meget forskelligt, så det må være muligt at finde noget rigtig godt…
Suppe… nja… gider ikke rigtig… (Jeg er personligt ikke den store suppespiser )
Pastaretten kunne være et eller andet med en tomat sauce, fx canneloni m rejer eller krebs…
Så skidt med at forretten også indeholder tomater… det italienske køkken er berømt for deres retter med netop tomat, så det kan man lige så godt udnytte…
Desuden planlægger jeg en god hverdagssalat med tomater, agurker, brød etc … og endnu en salat med formentlig grillede flåede peberfrugter. De to salater er synonyme med italienske salater i min hjerne… og så skal der jo også næsten være tonnatoen…
Italiensk helt uden fisk går jo ikke… og hvis allergikeren og vegetaren har to andre salater at vælge fra, så er der ingen som føler sig forfordelt
Eller måske pastaen kan laves som tilbehør til en ret med fisk/skaldyr? hmm skal lige tænke
Frølår?
De smager suuuper godt, husker ikke rigtig hvilket tilbehør vi plejer at få til, fokuserer ikke så meget på det -høhø
Jeg foretrækker dem personligt mens de stadig er varme, men ved at nogle servere dem afkølede (foretrækker generelt mit kød varmt, fremfor koldt)
[quote=Eife;483772]Frølår?
De smager suuuper godt, husker ikke rigtig hvilket tilbehør vi plejer at få til, fokuserer ikke så meget på det -høhø
Jeg foretrækker dem personligt mens de stadig er varme, men ved at nogle servere dem afkølede (foretrækker generelt mit kød varmt, fremfor koldt)[/quote]
Annie - Hmm, joeh… Sad også og tænkte, de er ikke spanske… jamen så må de jo være italienske -høhø glemte lige at der findes et land, der hedder Frankrig -engel
Nevermind then, men så er de sikkert et rigtig godt forslag hvis I laver fransk-tema et år :høhø:
Bortset fra at frølår som ret er fransk, så har jeg det lidt med dem, at de er noget opreklameret hø… ligesom vinbjergsnegle, der jo ikke er andet end smeltet hvidløgssmør… østers, der kun smager af saltvand… struds, der ikke engang smager lige så godt som kalvekød … osv osv…
Sådan noget, som lyder fantastisk, men som reelt er uendeligt ordinært og kedeligt…
Men jeg tror at jeg er kommet så langt, at en af retterne hedder Trøffelrisotto m asparges, stegte portobellosvampe og vagtler… tager man pipfuglen fra, så er der en herreret til vegetaren!
Jeg kunne stadig godt tænke mig en reel kødret… megett gerne noget med kalv… escalope af en eller anden art…
Birthes forret m indpakket ost og tomat lyder så lækker, at den vil komme på bordet sammen med de forskellige salater… en variation over tomat/mozarella salaten…
Pastaen bliver så noget med fisk eller skaldyr - hvis altså jeg kan finde noget, der er lige så velsmagende når man fjerner det…
Der skal være flere italienske oste… jeg personligt bryder mig ikke spor om gorgonzola (eller mug-oste i det hele taget) til gengæld er jeg vild med mange af de bløde oste… dertil gode lækre druer og anden frugt…
Dessert… jo jeg er fristet til de der chokoladekager… men de er altså ikke italienske Og når nu landet har så mange dejlige desserter så må det være muligt at finde noget…
(Hmmm - det er lige straks mortensaften… måske de der kager skulle bruges som dessert der??? )
Ann - Hmm, jeg bryder mig ikke om østers, og har ikke gidet prøve snegle, struds, alligator mv. er jeg heller ikke så imponeret over, men lige frølår er jeg nu ret glad for Har så kun prøvet dem som min far laver dem, ikke fået dem på restaurent eller sådan noget (det der med SU)
Den er godt nok ikke med kalve kød , men man kan måske skifte oksekødet ud med et godt stykke kalve kød.
Men den smager rigtig godt , og er italiensk slow food når den er bedst.
Sidste gang ,fik vi den med andre små retter , og fik så ved denne ret kun noget godt italiensk brød til at dyppe i saucen. nogle ganger dryser vi lidt gremolata over.
Braiseret oksekød med svampe
4 -5 personer
Ingredienser
15g tørrede rørhat svampe (eller andre tørrede svampe)
1 spsk olivenolie
800g magert oksekød (f.eks.roastbeef)
3 gulerødder, skrællet og skåret i skiver
2 selleri stængler, skåret i skiver
1 ds. hakkede tomater
250ml rødvin
2 spsk tomatpuré
4 fed hvidløg, skåret i skiver
1 spsk mørk muscovadosukker
1 / 2 tsk tørret oregano
salt og friskkværnet
sort peber Tilberedning:
Forvarm ovnen til 180°C.
Læg svampene i blød i 250ml kogende vand i en lille skål i 20 minutter.
Dræn svampene, men gem væsken fra svampene.
Hak svampene groft.
I mellemtiden varmes olien i en stor gryde over medium varme.
Tilsæt oksekødet og brun det på alle sider.
Tilsæt gulerødder og selleri til gryderet.
Bland svampe og væsken fra svampene med tomater, vin, tomatpuré, hvidløg, sukker og oregano i en gryde.
Smag til med salt og peber og bring det i kog over middel varme.
Læg låg på gryden og sæt den i ovnen i 1 1/2 time. (Kan dine gryder ikke tåle at komme i ovnen, så hæld retten over i et ildfast fad og tildæk med staniol)
Tag retten ud og lad den hvile i 10 minutter.
Løft derefter kødet op og skær det i skiver.
Anret kødet og server med ris eller kartofler eller med et godt italiensk brød samt saucen fra gryden.
[quote=Ann K;479248] Camilla og jeg startede sidste år noget, som jeg håber kan blive en ny tradition…
Nemlig afholdelse af en GOD julemiddagsfest mellem jul og nytår - kun for vores fælles venner…
Der er et par regler som skal overholdes… to af deltagerne rører ikke alkohol overhovedet - dvs at alkohol ikke må være i maden! En af deltagerne er vegetar - dvs at menuen skal indeholde mad, hvor det er kødet som er tilbehøret end omvendt. Og endelig er en af deltagerne allergisk overfor fisk og skaldyr…
Det kan sagtens lade sig gøre at lave en middag udfra disse betingelser… jeg gjorde det sidste år og det var GODT!
[/quote]
Det var det nemlig - supergodt! Den der melonsuppe
Sad netop og tænkte på den, men ku’ ikke huske, om den var rent italiensk.
Der er en krimiserie, der foregår i Italien, og detektiven (Montalbano? Eller er det en anden serie :? ) , som er noget (mellem-)ledende ved politiet, er meget madglad, der er de skønneste beskrivelser af overdådige italienske måltider
Fundet! Italienske fristelser - han hedder Brunetti, detektiven. Wow…