jeg har et par faste solsorte som får missernes rester hver morgen - specielt carnibest (råt kød) og bozita er de helt store hits. skade kommer også forbi ind i mellem. jeg syntes det er hyggeligt at se de samme 3-4 fugle hver dag til fast fodring
det var ved tilfælde at jeg fandt ud af at de var vilde med det - mad stillet ud til misserne (der er jo ingen der skal sulte så nogen gange står der lidt til maven udenfor også, så de ikke behøver gå indefor - der er vel service på) var pludselig trækplaster for fuglene…så nu får de rester, hvilket jo er meget bedre end at det bliver smidt ud.
Her er også en skål med missernes tærkostpiller stille ud og især solsortene spiser af pillerne. 1 pille og haps den sluges i en synkebevægelse. Tænkte da jeg så det…bare nu ikke pillerne svulmer så meget op de ikke fylder for meget i pipsemavsen for der blev slugt mange. Ved jo ikke om en fugl er lige så god til at kaste op når man har spist for mange piller, som en kat er. Æblerne tænker jeg er gode fordi de er fyldt med væde og det er svært for pipperne af få. Men mon ikke de spiser sne, jeg tror og håber det
Netop det med at visse typer korn svulmer op i deres maver, har der været fokus på i Randers.
Her bliver bryllupsgæster bedt om ikke at smide ris, uden for rådhuset, når der er borgerlig vielse. Men i stedet bruge andre typer korn, som de bedre tåler.
Så jeg ville nok være lidt forsigtig med tørkost til fugle, for det svulmer da bestemt op i maven.
“Men mon ikke de spiser sne, jeg tror og håber det”
Der skal utroligt megen sne til at give lidt vand. Prøv at tage en gryde og fyld den helt op med sne, og du vil blive overrasket over, hvor lidt vand der vil være i gryden, når den er smeltet.
Desuden er kold sne ikke godt for dyremaver i det hele taget. Dertil kommer, at det afkøler alt for meget.
Jeg sætter en stor skål med kuldslået vand ud om morgenen og igen om aftenen, hvis det er frosset, og der bliver drukket meget, både af kattene og fuglene.
Og forresten skal man IKKE komme olie i vandet for at undgå, at det fryser. Hvis fuglene bader i det, hvilket de godt kan finde på, bliver deres fjer fedtede ind, og så mister de isoleringsevnen.
Jeg havde ikke tænkt over, at tørfoder selvfølgelig svulmer op i fuglemaver også, men det gør havregryn vel også?
PS: Skaderne er i hvert fald kloge. Jeg har set, at de smider tørfoder op i vandet, sidder og venter lidt og fisker det op igen.
danske-dyr.dk/Svær/temaer/Fugle/Vi%20fodrer%20fugle/alle%20afsnit/?..
Et foderbræt trækker mange fugle til, så man kan se de fleste af de fugle, der findes i … Man kan lime to smalle brædder sammen side ved side og få ét bredt bræt. 1 stk. … Husk, at nødderne ikke må være saltede. Altså ingen saltede peanuts!
Og fra Gourmethaven.dk… Bemærk, at såvel fedt som jordnødder naturligvis ikke må være hverken saltet eller krydret. Hjemmelavede foderkugler
Fuglene kan ikke omsætte saltet.[/QUOTE]
jamen jo, og så nej, fordi der er ingen beviser for at saltede nødder er skadelige - og slet ikke i de mængder de får her
salt i store doser kan være dødelige for småfugle, men de mængder af salt der er på peanuts anses ikke for store, så med mindre de udelukkende lever af saltede peanuts anses de for uskadelige, jeg bruger ca 2 kg saltede på et helt år, ca 10 kg usaltede, 20 -25 kg solsikkekerner og rundt regnet 200 kg havregryn ± antallet af stære, de kan æde et kilo på 2 timer