[QUOTE=Missis F;1152657]Du serverer vist udsøgte lækkerier, så mange gæster du har
Dejlige billeder :)[/QUOTE]
Mange tak, Annelise. Det er Vivaras det bedste - men jeg er nu begyndt at spæde op med “det almindelige” fra Rema, for spurvene er ikke kræsne og vil godt spise hvedekorn.
Skønne billeder af din fugle-pension[/QUOTE]
Mange tak, Tut.
[QUOTE=Beydana;1152663]Hvor hyggeligt med liv i haven Mon ikke Rags gerne vil ud at lege med dem
Jeg fodre ikke fuglene, men alle nedfaldsæblerne blev liggende i efteråret og det nyder både solsortene og en flok sjaggere godt af i disse dage :)[/QUOTE]
Mange tak, Katrine. Ja, der er også æbler til solsorten her - han sidder faktisk og hakker i et lige nu.
Og Rags - han vil jo meget gerne ud, men sådan en sværm er bare alt for forvirrende… :klapper:
Jeg skal ud og købe ind til pipperne idag. De har spist ALT brød’et vi havde også det der vari vores fryser (som jeg tøede op) og en hel kasse madæbler jeg fik i efteråret af en gammel kollega. Bare i går smiste de mindst 30 æbler, men gårdspladsen var også fyyldt med pippere dagen lang. At fodre i haven er ikke godt for det er med livet som insats
½ kg stege/bagemargarine smeltes, blandes med 1 kg finvalsede havregryn - røres rigtigt godt sammen + solsikkekerner, diverse nødder (saltede peanuts ka’ vist fås til en 50’er pr kg lige nu)
Vi bruger denne Hi-energy blanding fra Vivara - blandet op med en helt almindelig vildtfugleblanding fra Rema.
Sidstnævnte indeholder hvede, som det stort set kun er gråspurve og ringduer, der gider æde - men dem har vi også flest af…
Desuden har vi en foderautomat med solsikkekerner og en fedtkugkeholder. - begge dele mest til musvitter og blåmejser.
Når vi har stegefedt i overskud, fylder vi en kokosskal med hjemmelavet fedtfoder med havregryn, brødkrummer, og hvad vi lige har.
Og så er der altid adgang til en skål med frisk vand…
Husk i øvrigt at fedtkugler ikke må serveres i plastiknet. - brug en holder i stedet.
Småfuglenes fødder kan sidde fast i dem, og de ser i øvrigt ikke godt ud, når de ligger og flyder alle steder.
Grossenolliker er bare SÅ søde - i modsætning til solsorter, som har mere travlt med at holde hinanden væk end med at spise.
Det er dem og skaderne, der holder til her.
De sidder troligt og venter, til jeg går ud med tørfoder og vand til vildmisserne.
Vand kan de nemlig ikke undvære, når de spiser tørfoder.
Ellers drysser jeg også havregryn og knuste cornflakes til dem + hyldebær, som jeg i sensommeren plukkede, ribbede og frøs ned. Æbler ligger her stadig.
Købte 8 kæmpestore inge marie-æbler i Brugsen og de 4 ligger nu i gårdspladsen. Jeg ved jeg har 1 kilo havregryn i køkkenskabene og jeg vil lige se hvad jeg ellers kan finde på. Rema 1000 vidste jeg godt har en masse frøblandinger. Jeg handler en del i Rema og vil næste gang jeg skal handle købe en masse. De stakkels pippere har det brydsomt nok endda, så vi kan jo hjælpe på mange måder. Jeg skal lige have fat i Poul. Han lavede en masse foderautomater sidste år i noget tykt metal og pipperne var vilde med at sidde i den tykke tråd og spise fedtkuglerne. Han må enten finde de gamle trådautomater eller lave nye. Tusind tak for tips’ne
Jeg fodrer med solsikkekerner, dem man bruger til at bage med…fylder 3 frøautomater hver dag…
Desuden laver jeg selv fedtfoder: 1 pakke palmin (kokosfedt) smeltes i en gryde, 3 poser fuglenødder hældes i…+ 2 poser solsikkekerner…og nogle fedtkugler jeg tager ud af nettet + ½ pose hampefrø…det hele røres sammen og køler ned. Derefter, (før det stivner totalt), fyldes det i spiralholdere, 6 stk og i tomme plasticbakker.
Når det hele er stivnet hænges spiralholderne i syrentræerne…plasticbakkerne tømmes ved at banke dem ned i køkkenbordet (og undgå det hele ramler på gulvet, for det fedter!!) og det lægger jeg 8-10 steder i haven, hvor den halve meter sne er fjernet.
Derudover smider jeg et par poser solsikkekerner på jorden og skiveskårne æbler (så kan flere få del i spisningen) lægges forskellige steder., solsortene elsker det og sjaggerne også.
I de her dage bruger jeg formentlig en 50’er pr dag…min morsomme nevø har foreslået, at jeg sælger de hampeplanter, der altid kommer op i haven, som et tilskud til betaling af fuglefoder. :klapper::klapper:
no…saltede peanuts er faktisk superguf for alle mejsefugle…de har vel et behov for salt af en eller anden slags…men de skal da ikke ha’ et kilo af gangen
danske-dyr.dk/Svær/temaer/Fugle/Vi%20fodrer%20fugle/alle%20afsnit/?..
Et foderbræt trækker mange fugle til, så man kan se de fleste af de fugle, der findes i … Man kan lime to smalle brædder sammen side ved side og få ét bredt bræt. 1 stk. … Husk, at nødderne ikke må være saltede. Altså ingen saltede peanuts!
Og fra Gourmethaven.dk… Bemærk, at såvel fedt som jordnødder naturligvis ikke må være hverken saltet eller krydret. Hjemmelavede foderkugler
Her ligger solsortenes haveæbler desværre under et tykt lag sne, men så kan misserne selvfølgelig fornøje sig med at følge dem uden for vinduet på foderpladserne ved huset istedet:)
Sammen med især solsikkekernerne er alle typer af animalsk fedt velkommen, usaltet smør, oksefedt, lammefedt. Brød er ikke fuglefoder, det fylder deres maver med værdiløs næring, med den forbrændning en lille fugl har, skal der virkelig bruges højnæringsrig føde.