Gråspurveunger på vej

[QUOTE=FinnFrode;1081588]Nye gråspurvebilleder fra i går, hvor jeg for første gang så ungerne. :slight_smile:

Begge forældre er naturligvis stadig i gang fra tidlig morgen til sen aften…

Mens spurvemor var inde, kom en af ungerne til syne i hullet…

De er faktisk ret store allerede…

Hunnen har ryddet op og forlader reden igen med skraldet…

Og her er fatter kommet forbi…

Selv om de deles om opgaverne, er der tydelig forskel. Hunnen synes meget målrettet og flyver som regel direkte
ind i kassen og hurtigt ud igen. Hannen tager derimod mellemlandinger, hvor han sidder og betragter omgivelserne
lidt, inden han hopper ind. Jeg skal ikke kunne sige, om det hører med til hans opgave at holde udkig, eller om han
bare er en doven rad… :fnis:[/QUOTE]

Han er vel bare et typisk mandfolk :tihi: trækker tiden for at slippe …
Undskyld Finn… :høhø:

[QUOTE=Coon Danica;1081593]Han er vel bare et typisk mandfolk :tihi: trækker tiden for at slippe …
Undskyld Finn… :høhø:[/QUOTE]

Det gør ikke spor, Lisbet. :høhø:
Nu har han jo også mange andre vigtige opgaver - f.eks. at drille kattene ved at flyve lavt hen over dem. Jeg frygter hver gang, at han kommer for tæt på Snehvides lange og lynhurtige pote…

[QUOTE=Sim-Sim;1081591]Åh FinnFrode…du bliver da også bare ved med at sætte gode og spændende billeder ind af din gråspurvefamilie…hvor er det godt fanget!
Og mht til dit spm…om hannen er en doved rad…og hunnen der rydder op og smider ud…det ved jeg ikke…men gode iagttagelser du har lavet. :slight_smile:
Bliv endelig ved med at følge familien…det er så sjovt at se…og de små næb i kassen…de er umættelige de unger…:-)[/QUOTE]

Mange tak, Berit. Jeg sidder godt nok meget ude ved dem her i det gode vejr, men jeg var smadderheldig, at jeg lige havde kameraet klar i går. Så nu håber jeg på også at være der, når de flyver af reden… :slight_smile:

[QUOTE=FinnFrode;1081597]Det gør ikke spor, Lisbet. :høhø:
Nu har han jo også mange andre vigtige opgaver - f.eks. at drille kattene ved at flyve lavt hen over dem. Jeg frygter hver gang, at han kommer for tæt på Snehvides lange og lynhurtige pote…[/QUOTE]

Han forsøger jo, naturligt nok, at skræmme kattene væk fra haven…han synes nok ikke, at kattene skal være ude, mens han opfostrer sine unger …kattene kan så komme ud til vinter :smiley:
Haven tilhører gråspurvefamilien nu. :rock:

[QUOTE=FinnFrode;1081597]Det gør ikke spor, Lisbet. :høhø:
Nu har han jo også mange andre vigtige opgaver - f.eks. at drille kattene ved at flyve lavt hen over dem. Jeg frygter hver gang, at han kommer for tæt på Snehvides lange og lynhurtige pote…[/QUOTE]

Ja, de lever livet farligt de fugle :uha: …håber ikke at Snehvide når ham :kryds:

Her plejer misserne hver sommer at nå at snuppe en svaleunge…naboen har flere reder i sin gård og der plejer at falde et par næsten flyvefærdige unger herind…og så er de altså fortabt…og det er den næsten også den mis som først får fat i ungen…hele flokken af katte er nemlig efter den heldige…alle vil have en bid af “kagen”…

[QUOTE=Sim-Sim;1081599]Han forsøger jo, naturligt nok, at skræmme kattene væk fra haven…han synes nok ikke, at kattene skal være ude, mens han opfostrer sine unger …kattene kan så komme ud til vinter :smiley:
Haven tilhører gråspurvefamilien nu. :rock:[/QUOTE]

Den sag er der så flere opfattelser, ifølge kattene… :smiley:
Men der bliver helt tydeligt skældt ud fra fuglenes sid. Ind imellem ser det også ud, som om de prøver at lokke kattene væk fra kassen - og gerne helt ud af haven, hvis det var muligt…

[QUOTE=Coon Danica;1081603]Ja, de lever livet farligt de fugle :uha: …håber ikke at Snehvide når ham :kryds:
Her plejer misserne hver sommer at nå at snuppe en svaleunge…naboen har flere reder i sin gård og der plejer at falde et par næsten flyvefærdige unger herind…og så er de altså fortabt…og det er den næsten også den mis som først får fat i ungen…hele flokken af katte er nemlig efter den heldige…alle vil have en bid af “kagen”…[/QUOTE]

Her har vi så fordelen af, at kattene kun er ude, når vi er hjemme, så vi kan følge med i, hvad de laver. Og der vil blive holdt udkig, når ungerne er ved at være flyveklare, hvilket formentlig allerede er om mindre end en uge… :slight_smile:

[QUOTE=FinnFrode;1081588]Nye gråspurvebilleder fra i går, hvor jeg for første gang så ungerne. :slight_smile:

Begge forældre er naturligvis stadig i gang fra tidlig morgen til sen aften…

Mens spurvemor var inde, kom en af ungerne til syne i hullet…

De er faktisk ret store allerede…

Hunnen har ryddet op og forlader reden igen med skraldet…

Og her er fatter kommet forbi…

Selv om de deles om opgaverne, er der tydelig forskel. Hunnen synes meget målrettet og flyver som regel direkte
ind i kassen og hurtigt ud igen. Hannen tager derimod mellemlandinger, hvor han sidder og betragter omgivelserne
lidt, inden han hopper ind. Jeg skal ikke kunne sige, om det hører med til hans opgave at holde udkig, eller om han
bare er en doven rad… :fnis:[/QUOTE]

:wehuu::wehuu::wehuu:

Hold nu op nogen fantastiske billeder, FF - de er alle gode og giver et herligt indblik i fordelingen af arbejdet med at opfostre et kuld unger.

Men de to billeder her, som jeg har tilladt mig at hive frem - de er ganske enkelt VIDUNDERLIGE. :hjerte::hjerte:

Hold nu op nogen fantastiske billeder, FF - de er alle gode og giver et herligt indblik i fordelingen af arbejdet med at opfostre et kuld unger.
Men de to billeder her, som jeg har tilladt mig at hive frem - de er ganske enkelt VIDUNDERLIGE. :hjerte::hjerte:[/QUOTE]

Mange tak, Therese. Ja, man har jo lov at være heldig. :slight_smile:

En af ungerne i dag… :slight_smile:

[QUOTE=FinnFrode;1083739]En af ungerne i dag… :slight_smile:

[/QUOTE]

:hjerte:

Hvor er den sød - jeg tror, at den måske sidder og nynner :

Venter på far :tihi:

Dejlige billeder! Vi har en skovspurvefamilie, der bor i husmuren ved vores badeværelse. Så hyggeligt når man sidder derude og kan høre det pipper. Vi burde sikkert stoppe hullet i muren, men vi nænner det ikke. Det er så hyggeligt med vores lille familie. De får flere kuld om året og har flyvetræning i vores gård, hvor kattene ikke har adgang!
nå ja, og så har vi en allikefamilie. Vi er flade af grin over dem, for de opfører sig virkeligt sjovt. De har rede i naboens nedlagte skorsten, og vi er ikke i tvivl om, hvornår det er madtid. De kan virkelig larme, sådan nogle allike-babyer. Men på den gode måde!

Et par friske billede af gråspurvene her til morgen. :slight_smile:

Forældrene får mere og mere travlt for at kunne mætte alle munde , jo større ungerne bliver.

Så store er ungerne nu - det kan ikke vare længe, før de flyver af reden.

De må snart være flyvefærdige :slight_smile:

Så varer det ikke længe, inden forældrene går i gang med kuld B :smiley:

[QUOTE=Missis F;1086448]De må snart være flyvefærdige :slight_smile:
Så varer det ikke længe, inden forældrene går i gang med kuld B :D[/QUOTE]

Jeg så faktisk hannen danse rundt på træværket lige foran hunnen, så kurmageriet er åbenbart allerede startet igen.

Jeg tror, jeg fik det på video, så det kommer nok med i “Den store gråspurvefilm” engang… :slight_smile:

:slight_smile:

Skønne-skønne billeder igen - jeg nyder virkelig denne tråd - og hvor må det bare være hyggeligt at følge dem på så tæt hold.

Gråspurveungerne fløj af reden i lørdags, og i de følgende dage så vi flere gange den lille familie i haven.
Her sidder en unge på træstubben med far og mor lige i nærheden…

Og her ungen igen. Næsten lige så stor som sin mor, men meget lysere…

Da jeg var sikker på, de ikke brugte kassen mere, tog jeg den ned, så den kunne blive rengjort til næste kuld.
Sådan så der ud indeni - bemærk den store fjer, som fatter skaffede i indlæg #19. :slight_smile:

Det har været så hyggeligt at følge med i, så jeg håber på et kuld mere snart. :slight_smile:

Selvom jeg ikke har været flink til at kommentere, så har denne tråd simpelthen bare været en stor fornøjelse, at følge med i hele vejen. Tak for alle billederne Finn, de dejlige kommentarer og fordi du gav os alle et fantastisk indblik i en lille spurve generations tilblivelse i Jeres have. Der er intet som når naturen er tillidsfuld nok til, at komme tæt på, og man får lov til, at følge med på den måde :hjerte: Vi har selv for mange år siden haft en fuglekasse på vores terrasse, hvor vi hvert år fulgte det ene gråspurvekuld efter det andet blive flyveklar, det er bare så herligt at følge med i deres gøren og laden. Vi havde dog ingen snu katte dengang der var til fare for de små fyre, men kun halvdumme hunde, der aldrig skænkede pipperne et blik.

Mvh
Yvonne

Igen…gode billeder af din lille gråspurvefamilie og deres afkom.:ok:

Og sikken et svineri de kan lave i en redekasse…den lange fjer har sikkert haft en betydning, vi som mennesker ikke heeeelt forstår…:tihi:

Jeg tømte forøvrigt også en tilsvarende kasse i forhaven, som ikke har været under lige så skarp observation. Vi troede egentligt ikke, den havde været brugt, selv om vi havde set musvitter ved den.
Men den så nogenlunde lige sådan ud med tilklattet rede - så et musvitkuld har der nok også været. :thumbup: