Gravide og kattebakken

Det vrimler pt med gravide venner på min Facebook :argh: og en af mine veninder fik at vide at nu skulle hun huske at holde sig fra kattebakken.

Jeg har flere gange undret mig over det. Hvorfor er det at gravide ikke må tømme kattebakke og hvorfor er det være end at samle op efter ens hund?

Saxet fra Netdoktor:

Allerførst naturligvis til lykke med graviditeten. Spørgsmålet I gerne ville have afgjort er, om det er skadeligt for den gravide (og hendes ufødte barn), at hun har med en kat at gøre, og helt præcist at hun tømmer kattebakken. Det er sådan, at katte ofte i deres tarmkanal har en meget lille parasit, Toxoplasma gondi, som udskilles med kattens afføring. Parasitten smitter andre dyr og mennesker, som kommer i kontakt med afføring fra katte ude i naturen ( f.eks. i sandkasser) eller for menneskers vedkommende hjemme, f.eks. ved at tømme kattebakken. Normalt bemærker man ikke, at man bliver smittet med toxoplasmose. I langt de fleste tilfælde (> 80%) er der ingen symptomer, og selv om parasitten forbliver i kroppen (i muskler og hjerne) resten af livet giver heller ikke dette anledning til nogen sundhedsproblemer, medmindre der skulle ske en voldsom forringelse af ens normale immunforsvar , som det kan ses ved f.eks. AIDS sygdom.

Da parasitterne således også livslangt kan sidde i kød (muskler) på dyr, som bruges til mad, kan man også smittes via råt kød. Smitte med toxoplasmose er helt almindelig i Danmark. Således vil omkring 25% af førstegangsgravide, som du selv, vise sig at have haft sygdommen (uden at ane det) hvis der bliver taget en blodprøve for antistoffer mod toxoplasmose. Har man allerede haft sygdommen før graviditeten, spiller den ikke nogen rolle for fosteret, som så ikke bliver smittet i livmoderen.

Har den gravide derimod ikke antistoffer før graviditeten og smittes under svangerskabet pga. kontakt med katte, kan sygdommen undertiden overføres til det ufødte barn. Smittes den gravide, er risikoen for overførsel af sygdommen til fostret størst i sidste tredjedel af svangerskabet (risikoen hér i størrelsesordenen omkring 60-70%). Imidlertid vil de fleste af de børn, der smittes i livmoderen, være uden symptomer og sygdom. Dog kan omkring en femtedel af børnene pådrage sig ubehagelige problemer i øjne og hjerne. Da graviditeten jo kun varer 9 måneder og den årlige smitterisiko for toxoplasmose formentlig kun er af størrelsesordnen ½-1%, er risikoen for, at en gravid uden toxoplasmose antistoffer blive smittet under graviditeten og oven i købet give smitten og sygdom videre til fostret meget lille ( omkring 0.1%)

På trods af denne meget begrænsede risiko for at pådrage sig smitte med toxoplasmose er anbefalingerne, at gravide de holder sig fra at indtage ikke varme eller frostbehandlede kødprodukter (= råt kød), som kan indeholde smittefarlige parasitter. Det anbefales også, at kattebakker rengøres dagligt, da det tager nogle dage før de parasitter, der udskilles med katteafføring, bliver smittefarlige). Men det er ikke gravide, der skal passe dette rengøringsjob, hvis det kan undgås!

Da risikoen for toxoplasmose smitte hos gravide, som det fremgår af tallene ovenfor, er meget begrænset, anbefaler man ikke screening af alle gravide med henblik på antistoffer mod toxoplasmose. Men det er muligt via egen læge at få en blodprøve, som kan vise, om man som gravid tilhører de ca. 75%, som ikke på forhånd er smittede med denne parasit. Mere nyttigt er det dog at overholde de nævnte simple anbefalinger om ”råt kød” og om at undgå direkte kontakt med katteafføring. Håber dette er svar på jeres spørgsmål.

Men hvis saa en blodproeve fra laegen viser, at man allerede har parasitten - saa kan man vel godt toemme kattebakken under graviditeten alligevel?
Taenker bare, at hvis man nu fx har levet med katte i mange aar inden man bliver gravid, saa er der vel en rimelig sandsynlighed for, at man allerede er smittet.

Hvis man først har haft toxoplasmose, kan det ikke skade barnet (under graviditeten), og der er derfor ikke noget at bekymre sig om… Hun kan bare få taget en blodprøve hos sin læge og få undersøgt om hun har antistofferne.

men om ikke andet er det da en god undskyldning for at overlade den tjans til manden i huset :tihi:

[QUOTE=Cecilie89;779327]Men hvis saa en blodproeve fra laegen viser, at man allerede har parasitten - saa kan man vel godt toemme kattebakken under graviditeten alligevel?
Taenker bare, at hvis man nu fx har levet med katte i mange aar inden man bliver gravid, saa er der vel en rimelig sandsynlighed for, at man allerede er smittet.[/QUOTE]

Det står der allerede svar på i det som jeg har saxet fra netdoktor, men du får det lige igen :slight_smile:

Smitte med toxoplasmose er helt almindelig i Danmark. Således vil omkring 25% af førstegangsgravide, som du selv, vise sig at have haft sygdommen (uden at ane det) hvis der bliver taget en blodprøve for antistoffer mod toxoplasmose. Har man allerede haft sygdommen før graviditeten, spiller den ikke nogen rolle for fosteret, som så ikke bliver smittet i livmoderen.

Egentlig et godt spørgsmål, for en hund der får rå føde kan vel lige så godt være bærer af toxoplasmose. Indekatte, der kun får færdig kattemad, er sjældent inficerede. Parasitten ska jo ind i katten et sted fra.
Jeg tror det kommer fra gamle dage, hvor kattebakker ikke blev tømt/renset hver dag. “Æggene” fra parasitten skal nemlig ligge og “modne” i 1-2 døgn i kattebakken, før de er smittefarlige. (Derefter skal man også putte fingrene i munden efter at have rørt ved bakkens indhold, uden først at vaske dem ;))
Derfor bør der ikke være stor risiko for at blive smittet, hvis man samler op med det samme.

Spørgsmål
Spørgsmål ang. toxoplasmose og graviditet.
Kan indekatte få toxoplasmose, hvis de ikke får råt kød?
Kan katte smitte hinanden med toxoplasmose?

Svar
Toxoplasmose er en mild mavetarm infektion hos unge katte. Katten smittes når den indtager smittemodnede oocyster eller spiser et byttedyr med vævscyster. Sygdommens smitsomme fase hos kat varer normalt en uge til 14 dage. Katten udskiller i den periode oocyster i sin afføring og oocysterne skal modnes i ca. 24 timer før de bliver smittefarlige. Efter katten er blevet inficeret danner den antistoffer mod toxoplasmose og har livslang immunitet mod geninfektion medmindre den smittes med katte-aids.

Groft sagt, for at blive smittet af en kat skal følgende hændelsesforløb ske: en toxo-negativ gravid kvinde har en ungkat, som bliver smittet med Toxo og i 14 dage udskiller oocyster i sin fæces, som ligger et døgn i kattebakken og at kvinden i samme periode efter at have rørt ved kattens efterladenskaber i bakken uden at vaske hænder går og smører sig en mad og spiser den. Selv om sandsynligheden for dette hændelsesforløb er meget lille bør man ikke bagatellisere smittefaren.

Hvis man er blevet konstateret toxo-negativ ved blodprøve, bør man vente med at skaffe sig en killing til barnet er født. Har man en kat og er man blevet gravid kan almindelig god håndhygiejne være nok til at beskytte mod en eventuel smitte fra katten og man bør overlade rensning af kattebakken til den kommende far eller i hvert fald bruge gummihandsker hvis man gør det selv. Udover disse forholdsregler bør man vaske grønsagerne meget omhyggelig før man spiser dem og man skal aldrig spise råt kød når man er gravid – det vil sige ingen tatar bøf og absolut ikke smage på frikadellefars!

Cirka 50% af voksne katte har antistof mod Toxoplasma gondii og det betyder at de er beskyttet mod smitte selv om katte via oocyster kan smitte hinanden. Indekatte, som ikke får råt kød har kun en teoretisk risiko for at blive smittet med toxoplasmose. Den bedste beskyttelse mod smitte er at vaske hænder hyppigt.

Dyrlæge Raiku Sarvå

http://www.netvet.net/dansk/ask_vet/kat/kattesps11.html

Det er ikke nemmere end at tage et par gummihandsker på og vaske fingrene godt bag efter. Jeg har selv haft katte mens jeg var gravid, og valgte derfor fra starten at tage handsker på.

Det sammen gælder forøvrigt også vildt kød, som hare og rådyr. Der gælder det også grundig håndvask.

[QUOTE=Moster´s;779517]

Det sammen gælder forøvrigt også vildt kød, som hare og rådyr. [/QUOTE]

-og grøntsager…
Jeg læste engang en større undersøgelse, der konkluderede at stort set alle, der er smittet med toxoplasmose, er blevet det via deres mad.

[QUOTE=Ann R;779521]-og grøntsager…
Jeg læste engang en større undersøgelse, der konkluderede at stort set alle, der er smittet med toxoplasmose, er blevet det via deres mad.[/QUOTE]

Den har jeg også haft fat i engang, så vidt jeg husker… :slight_smile:

jeg kan vist roligt gå ud fra at jeg har det så, i betragtning af, at jeg både brækker og parterer rådyr årligt :tihi: det kan altså ikke gøres uden at få blod og snask på hænder, tøj og ofte også i ansigtet :tihi:

egentligt lidt sjovt at tænke på, at noget så “normalt” og nemt at få, kan få folk til at blive så bekymrede :?
men må da egentligt næsten håbe at alle er smittet - om ikke andet så ved at hive en gulerod op af jorden og spise den :tihi:

[QUOTE=PiaB;779528]jeg kan vist roligt gå ud fra at jeg har det så, i betragtning af, at jeg både brækker og parterer rådyr årligt :tihi: det kan altså ikke gøres uden at få blod og snask på hænder, tøj og ofte også i ansigtet :tihi:

egentligt lidt sjovt at tænke på, at noget så “normalt” og nemt at få, kan få folk til at blive så bekymrede :?
men må da egentligt næsten håbe at alle er smittet - om ikke andet så ved at hive en gulerod op af jorden og spise den :tihi:[/QUOTE]

Det er jo også kun fordi at det kan give alvorlige skader på et ufødt barn, hvis man bliver inficeret imens… Og det så er ret nemt at passe på også :slight_smile:

Hvis ikke der var den risiko, så tror jeg alle ville være ligeglade :høhø: Eftersom folk jo ofte ikke bliver påvirket i nogen synderlig grad :slight_smile:

Jeg synes helt ærligt bare mændene skal have lov til at tømme bakkerne de 9mdr :smiley:

Katte, graviditet og toxoplasmose.

Selv i dag, kan man desværre løbe ind i sundhedspersonale, læger og jordemødre
der er håbløst u-opdaterede i deres viden om toxoplasmose, som mener at det at være katteejer OG gravid er uforeneligt, på grund af risikoen for toxoplasmose.

Toxoplasmose er en parasit, de fleste infektioner med den, forløber uden større symptomer,
hvis en gravid bliver smittet, kan smitten overføres til fostret, som kan få øjenskader eller
vand i hovedet. Barnet kan fødes uden symptomer, men kan senere få en aktivering af infektionen.
Alle nyfødte i Danmark bliver screenet for medfødt toxoplasmose

Ca. 27 % af danske gravide har været udsat for smitten tidligere, og er således immune over for den.
Statens Serum Institut har på deres hjemmeside en glimrende artikel om toxoplasmose
www.ssi.dk/sw5733.asp

Et stort studie foretaget af 6 europæiske lande, viser at den største risiko for smitte kommer fra råt/ikke gennemstegt kød, specielt fra svin, lam og vildt, og i mindre grad fra kylling og oksekød og fra rå uvaskede grøntsager. Så det er faktisk mere risikofyldt at gå i køkkenet og tilberede mad, end det er at have kat.

De oocyster som katten kan udskille i sin afføring bliver først smittefarlige efter 1-5 døgn,
og almindelig god hygiejne bringer en et langt stykke af vejen, man kan sørge for at kattebakken bliver ordnet et par gange om dagen, så afføring ikke når at ligge 1 døgn.
Man husker at vaske hænder efter at have ordnet bakken, og sidst men ikke mindst, så
kan man tage et par gummihandsker på

Link til det europæiske studie

Det er da ikke fair at katten får skylden når nu der er så mange måder man kan blive smittet på.
Hvis man tænker over det så har de fleste vel en langt bedre håndhygiegne når de ordner kattebakke end i et køkken.

[QUOTE=Tas;779565]Det er da ikke fair at katten får skylden når nu der er så mange måder man kan blive smittet på.
Hvis man tænker over det så har de fleste vel en langt bedre håndhygiegne når de ordner kattebakke end i et køkken.[/QUOTE]

Jep, og den bedste er så hvor mange læger der fortæller gravide at de skal skaffe sig af med deres kat pga risikoen…

[QUOTE=Cecilie89;779327]Men hvis saa en blodproeve fra laegen viser, at man allerede har parasitten - saa kan man vel godt toemme kattebakken under graviditeten alligevel?
Taenker bare, at hvis man nu fx har levet med katte i mange aar inden man bliver gravid, saa er der vel en rimelig sandsynlighed for, at man allerede er smittet.[/QUOTE]

Måske … jeg har haft kat i rundt regnet 25 år, og er blevet testet negativ for toxoplasmose - men mine katte er selvfølgelig heller ikke udekatte, og jeg har heller ikke haft for vane at ordne vildt eller spise jord …