Grus-junglen

For dælen, jeg synes det er en jungle med det grus :frowning:

Jeg havde, synes jeg, læst en masse om det forskellige grus og besluttet mig for silicagrus, da det lod til at være det der gav færrest lugtgener og tilmed var miljøvenligt, modsat moler.
I en anden tråd her på KG har jeg så fået linket en rigtig god artikel om det med kattebakker og do’s and don’ts…og crystal (som silica vel hører under) er nævnt som en af dem man IKKE skal vælge. Klumpende grus præsenteres som det bedste valg- og det giver jo mening, hvis det er det eneste der sikrer at man også får urinen med… men jeg troede at silica netop indkapslede urinen, så det blev lugtfrit.

Så nu er jeg totalt i tvivl… :?

Grunden til jeg er i kattegrustanker er, at Nini igår tissede på en plastikpose ude i køkkenet og dagen inden havde der været en våd plet på vores sengetæppe som jeg er 99% sikker på var tis. Derefter gjorde jeg bakken helt ren (igen), med klorin og fyldte den med ren silicagrus, da det der var der før var blandet med klumpende grus for at vænne dem til det. Og så købte vi endnu en kattebakke og satte frem.
Der har 7-9-13 :kryds: ikke været uheld siden jeg rengjorde og fyldte op og satte endnu en bakke.

Men damn altså, jeg hartotal noia over, om jeg risikerer at gøre dem urenlige ved at bruge forkert grus og/eller tillukket bakke (lemmen er ikke i og det er ret store åbninger der er)… De virker på ingen måde bange eller utrygge ved at gå ind i dem.

Jeg fjerner det solide fra bakken morgen og aften- og også i løbet af dagen, for vi bor så småt, at lige så snart de har lagt en kage, kan vi lugte det og så fjerner jeg den med det samme og lufter ud.
Men med det der silica kan man jo ikke fjerne urinen, den bliver jo absorberet af gruset (og indkapslet som jeg har forstået det men…ja…argh! I TVIVL! NOIA!!)

:besvimer:

Jeg kunne ikke drømme om at bruge andet end klumpende grus i stil med Extreme Classic, Golden Grey Master, Professional Classic - og helst den variant, der ikke dufter af babypudder :slight_smile:

Det er for øvrigt ikke så meget klaustrofobi, der gør, at nogle katte ikke bryder sig om lukkede bakker, mange grustyper støver også som ind i h…, når der skrabes i det og det er ubehageligt for dem.

[quote=Temple Bar;395418]Jeg kunne ikke drømme om at bruge andet end klumpende grus i stil med Extreme Classic, Golden Grey Master, Professional Classic - og helst den variant, der ikke dufter af babypudder :slight_smile:

Det er for øvrigt ikke så meget klaustrofobi, der gør, at nogle katte ikke bryder sig om lukkede bakker, mange grustyper støver også som ind i h…, når der skrabes i det og det er ubehageligt for dem.[/quote]

Jeg kan kun tilslutte mig det som Mette skriver ovenfor :ok:

Derudover, så er silicagruset meget anderledes end bentonitgrus/molergrus, - det lyder som om dine killinger er vokset op med klumpende grus. Silicagruset kræver typisk noget tilvænning - og jeg tror (hvis jeg skal være helt ærlig), at det hurtigt kan give bagslag at introducere en lige ny-indflyttet killing til det. Det oveni flytning, at være væk fra mor og alt det andet sådanne størrelser skal vænne sig til, kan godt være for meget for dem at kapere og det viser sig så i urenlighed.

Jeg ville lade dem få klumpende grus. Og når de så er vokset lidt til, er faldet ordentligt til og renlige, og hvis du fortsat er forhippet på silicagruset, så kan du jo forsøge at introducere det der. Men langt fra alle katte vil acceptere det.

Jeg lavede et eksperiment i nat (for der står begge bakker lige ved siden af hinanden, sådan at placering ikke har indflydelse)- jeg fyldte klumpegrus i den ene kattebakke og silicagrus i den anden. Og imorges var der 3 kager i den med silica, men ingen tis og 5 tisseklumper i den med klumpegrus.
Ved godt man ikke kan basere noget på en enkelt nat, men det er da lidt sjovt, at de måske foretrækker klumpegrus til pingeling og silicagrus til bummelum.