Desværre er det muligt, at TV3 spekulerer i at få en “voldsom” reaktion, så Dyrenes Venner opfordrer dig til at skrive en kort og saglig tilbagemelding til TV3:
Forslag til tekst som du kan sende til: [email protected]
“Kære TV3
Jeg erfarer, at der i programmet ‘Fristet’ for underholdningens skyld vil blive brugt fisk, der muligvis blendes til døde, for at deltagerne kan vinde penge. Det er forkasteligt at spekulere i uetisk behandling af dyr, for at få høje seertal, og jeg anbefaler alle i min omgangskreds at droppe at se TV3, så længe denne holdning åbenbart er i højsædet på stationen. Venlig hilsen…”
Jeg har hørt at der i jeres kommende program, Fristet, skulle være en “konkurrence” hvor man kan vinde penge ved at tænde for en blender med en guldfisk.
Et sådant tiltag er absolut usmageligt og imod alle dyre-etiske (og alment-etiske) regler så jeg håber ikke at det er rigtigt.
Skulle det, mod min forventning være sandt vil jeg anbefale alle i mon omgangskreds om at droppe TV3 indtil videre.
Dyreliv - selv en guldfisks - bør veje højere end seertal! Og jeg håber ligeledes ikke det er en gimmick der er “lækket” netop for at få folk til at se om det nu passer. Vær forvisset om at JEG ikke vil se det program!
Fristet startede mandag aften på TV3, jeg så det ikke selv (bevidst fravalg efter et bombardement af smagløse rekvalmer), men min bror gjorde.
Guldfiskeblenderne var med i det allerførste afsnit og så vidt jeg forstod på min bror så tændte begge deltagere for deres blendere, men fiskene overlevede da producenterne havde slået dem fra så de ikke kunne starte.
På sin vis er jeg fuldstændigt ligeglad med om blenderne var sat til eller ej, de skulle slet ikke have været bragt ind i et underholdningsprogram. Det giver mig myrekryb på samme måde som det gør når deltagerne i Robinson igennem årene har slået ænder, grise og så videre ihjel.
En ting er at folk der ikke fatter hat af en ordentlig aflivning bliver nødt til at gøre det hvis de er ved at dø af sult.
En helt anden ting er hvis folk der ikke fatter hat af en ordentlig aflivning ender med at aflive et dyr på grund af konceptet i underholdningsprogrammet.
At begge deltagere i Fristet valgte at tænde for blenderne burde egentlig ikke chokere mig med tanke på hvad der ellers er af reality-tv med unge mennesker, men jeg er chokeret…det er bare ikke ok og jeg er glad for at jeg ikke er den eneste der synes det.
Hilsen hende der altid sidder og får det dårligt når celebritykokkene i diverse danske madprogrammer skal tilberede hummer - enten står de og nulrer og kan ikke finde ud af at hakke dens hjerne i to eller også propper de den levende halvt ned i lunkent vand…jeg græmmes
Jeg kunne ikke være mere enig. Det er ikke selve aflivningen men det at det skal gøres til underholdning. Vi har da kogt adskillige akvariefisk herhjemme igennem årene når de er blevet syge (dvs Manden gør det, jeg KAN ikke engang koge en guppy…) men de bli’r aflivet ganske omgående med kogende vand. Og selvom jeg aldrig har haft råd til at smage hummer ville det heller ikke genere mig (jeg spiser GERNE rå østers og de er vel endda levende inden jeg guffer dem i mig?) Men et hvilket som helst dyr skal slås ihjem så hurtigt og smertefrit som muligt, det står vist endda i dyreværnsloven? cvdddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddø (det sidste var så lige Delle der ville gi’ sit besyv med!!)
Jeg har set reklamen til det program og det har været nok for mig.
At få folk til at tænde for en blender med en fisk i eller spontant få lavet en tatovering er for lang ude for mig. Faktisk synes jeg at rigtig mange af de ungdomsprogrammer der køre for tiden er så klamme og uetiske at de slet ikke burte sendes.
[QUOTE=Ulla;675844]Jeg har set reklamen til det program og det har været nok for mig.
At få folk til at tænde for en blender med en fisk i eller spontant få lavet en tatovering er for lang ude for mig. Faktisk synes jeg at rigtig mange af de ungdomsprogrammer der køre for tiden er så klamme og uetiske at de slet ikke burte sendes.[/QUOTE]
Det gælder også Robinson, som efter skriverierne bliver mere og mere outreret.
Gad vide hvad de skal sidde og fumle med at få slået ihjel næste gang?
[QUOTE=Ulla;675844]Jeg har set reklamen til det program og det har været nok for mig.
At få folk til at tænde for en blender med en fisk i eller spontant få lavet en tatovering er for lang ude for mig. Faktisk synes jeg at rigtig mange af de ungdomsprogrammer der køre for tiden er så klamme og uetiske at de slet ikke burte sendes.[/QUOTE]
Enig! Jeg tænker på, at jeg har en niece og en nevø, der er i målgruppen for de programmer. Og som kommer til at se op til de fæhoveder, som deltager i programmerne. Når man ser rundt i mediebilledet, er det jo sådan, man skal opføre sig, når man er ung
Med hensyn til fristet på Tv 3. Hvis man lige tager sig 5 sekunder og et bare gode dybe indåndinger! 1…2…3…4…5 Tænk lige logisk over situationen med de guldfisk, er det 10 år siden at der var en udstilling med blendere og guldfisk ? Som endte i en retssag, hvor ham kunstneren skulle sørge for at der ikke var strøm på blenderne!
Nå men tilbage til emnet, hvis man tænker logisk, så ved man godt at der er 0% chance for at de blendere ville være tændt, 1. det er total uetisk 2. Man viser ikke den slags på dansk tv ( Søren Ryge afliver en due, nej nej da, den slags viser vi ikke). Det der skete i programmet var at de skulle teste deres etiske sans, så ja de trykkede begge på blenderen, som startede, dog var der pillet ved dem, så der ikke skete fiskene noget. At Tv3 vælger at lave et show hvor denne “opgave” er med gør mig ikke noget ( havde regnet ud at der intet ville ske fiskene), så hvis jeg havde stået der med valget, så havde jeg nærmest trykket inden der var talt ud!
Det værste ved det hele er sku da at den ene af de tumper de har fået med i dte program, står og siger, at han ville da også have tændt hvis der havde været en killing i blenderen. Og der er da immervæk stadigvæk forskel på en guldfisk og en killing.
Jeg ser det heller ikke, her var rekvalmerne også nok til mig.
Robinson stod jeg af på sidste år, det var simpelthen blevet for outrert, så det gider jeg ikke se mere. Det var meget bedre “i gamle dage” da det var overlevelse og normale dyster. Det der psykiske terror de er begyndt på gider jeg simpelthen ikke støtte med seertal.
Den med fisken i blenderen er jo en gammel kending, og har efterhånden mange år på bagen. Sidst var det kunstneren Marco Evaristti der på Trapholt havde kommet fisk i blendere, publikum så enten kunne vælge at tænde for - eller lade være.
I mit univers er det ikke TV3 der som sådan har et problem - det må vel være deltagerne? - de kan jo bare lade være med at tænde for blenderen!. Jeg kan da ikke se hvordan det nogensinde kan være TV3 der kan være de hovedansvarlige. Så hellere sende en mail til de af deltagerne der kan finde på det. (Har så ladet mig fortælle at det aldrig blev aktuelt, da fiskene ikke kunne dø og knivene VAR taget ud) og at det var ‘tanken der talte’…ved ikke kom det er korrekt da jeg har slettet TV3 da det generelt er min hade-kanal.
I øvrigt synes jeg det må være i stil med at levende fisk bliver sprættet op på TV i div madprogrammer, eller levende hummere der får en kniv gennem hovedet - de dør vel lige hurtigt/langsomt?
Det er også en skrøne at hummere og skalddyr dør med det samme når de kommer i kogende vand, vi kogte engang omkring 10 hummere og der kan jeg fortælle at det peb og hvæsede fra gryden adskillige minutter. DET var ubehageligt. I følge fiskehandleren var det meget normalt.
Og til dem der elsker stegte ål, kan jeg fortælle at disse ål i levende live bliver overhældt en syre, så skindet kan flås efterfølgende - og de lever fortsat.
jeg ser slet ikke den slags programmer, er så pissetræt af alle de her se mig programmer, men så længe folk valfarter til skærmene for at se det så vil disse programmer bare bliver værre og værre, det har ingen ende og man kan kun frygte hvad det næste bliver. personligt mener jeg at grænsen for hvad der bør vises i tv er overskredet for mange mange år siden.
alt det frygtelige tv er indirekte skyld i at mange unge teer sig som de gør
Da jeg så traileren for programmet og så det med guldfisken blev jeg først forarget.
Min kæreste sagde at der ikke vil ske guldfisken noget, for det tude TV3 ikke af frygt for det ramaskrig der ville blive over at se en guldfisk blendet på åben skærm. Det viste sig at han fik ret!
Inden programmet, som vi først så genudsendelsen af i går ved en tilfældighed, nåede jeg jo frem til om jeg ville trykke på den knap eller ej.
Jeg er ivrigt lystfisker men kan ikke så fisk ihjel så mit svar vil være nej. Men jeg må tilstå at jeg ikke har noget problem med at en anden ville trykke på knappen. Er jeg kold og kynisk? Næ men hvor er forskellen på at en lystfisker skærer halsen over på en sprællende fisk eller en fisk blendes?
Nu vil nogen hævde at der er stor forskel, for den fanget fisk dræbes fordi man jo vil spise den og guldfisken dræbes for “sjov”.
Guldfisken dræbes jo ikke for sjov men for 30.000 kr og havde jeg mulighed for at vinde 30.000 til mig selv, min datter og mine dyr…tja så er jeg ret sikker på at jeg vil revidere mit syn på ikke at slå fisk ihjel og trykke på knappen.
Jeg ser en hel del TV3 og det vil jeg nu fortsat gøre, synes nu der er nogen gode programmer. Så fordi i et program at de skal vælge og blende en guldfisk, gør jo ikke andre programmer dårlige.
Men jeg må indrømme om man blender en guldfisk for show, koger en hummer til mad, afliver egne fisk fordi den er syg, skyller fisk ud i toilettet fordi man ikke gider have den mere. Jeg kan ikke se forskellen, det ene er lige så slemt som det andet. Bortset fra at en guldfisk der bliver blendet dør med garanti hurtigere end nogen af de andre - så lige det kan vendes op og ned og vi vil alle have vores holdninger ud fra hvad vi selv kunne finde på og gøre.
I min verden er TV3 netop at holde ansvarlig… det er jo dog trods alt ikke deltagerne som udformer et program! At de vælger at deltage og at de vælger at handle på en måde som andre betragter som uetisk, tja - det er deres… Men selve det at de bliver bragt i en situation, hvor det kræves at de foretager dette valg, dét er tv-selskabet, der bestemmer det!
Lå muligheden for dette valg ikke i programmet, ville deltagerne jo heller ikke vælge dette…
Nej, jeg har ikke set programmet… det er mit liv meget for kort til! nøjagtig ligesom jeg bryster mig af aldrig at have set så meget som et eneste afsnit af Robinson, Fanger på fortet, og hvad den slags programmer nu engang hedder… Generelt indeholder de intet, som jeg finder særligt underholdende!
[QUOTE=Helene;675874]Og til dem der elsker stegte ål, kan jeg fortælle at disse ål i levende live bliver overhældt en syre, så skindet kan flås efterfølgende - og de lever fortsat.
så velbekomme.[/QUOTE]
Lige den her bliver jeg altså nødt til kommentere. Jo der er nogle der putter 3db salmiakspiritus på, men mange flås dem altså uden brug af syre …
Og hvor ved jeg det fra, tja min far har fra jeg var helt lille haft åleruser og derfor også flået ål. Det foregik gerne sådan at når vi kom hjem fra fjorden blev ålene hældt op i trillebøren hvor der lå nogle aviser i bunden, så blev de nulret med aviser for at få slimen lidt af - så en kniv gennem nakken på dem, indvoldene ud og skindet af.
Og hvis der var nogle der var for små som ikke var opdaget mens ruserne blev røgtet så kom de da bare ned til fjorden igen (gerne mit job, men de 100 m var nu heller ikke et problem)
Så det ikke, kommer ikke til det - livet er for kort til hjernedøde, fulde unge mennesker der vil gøre alt for at blive berømte… Men skal jeg endelig finde et lyspunkt, så skal det være at producerne trods alt var så forudseende at de vidste at nogen vil gøre ALT for penge (det hedder medieludere!!!) og sørgede for at der ikke var strøm på! Og det er et ganske svagt lyspunkt, der ikke fylder ret meget i natten - men det var der dog…
VH
Susanne