Gule blade på tomatplanterne?

Hvorfor får de dem og hvad kan jeg gøre? Mangler de mineraler/gødning af en art, eller? :smil:

billede

billede

mit umiddelbare gæt er mangel på gødning. De skal have gødning hver gang der fyldes op.

Prøv evt at læse denne post
https://www.havenyt.dk/forum/skadedyr_og_plantesygdomme/3988.html

Det kan også skyldes overvanding - fik jeg læst mig til da een af mine gjorde det samme.

Tak, det passer ikke ligefrem til beskrivelsen derinde, men kan da prøve at give noget gødning og se hvad der sker. Har ikke fyldt op endnu faktisk. De kom ret sent ud pga maj måned, og der er ikke blevet brugt ret meget vand endnu (varmen nu her hjælper dog nok)

Men overvanding burde jo ikke være et problem i en kapilær kasse, eller? :gruble: Havde samme sort sidste år uden nogen problemer…

der er rigtig mange der har problemer med spindemider - det har jeg aldrig prøvet selv så kender ikke symptomer. Hvis du har fået spindemider kan de fjernes med rovmider

1 Synes om

Hælder til samme teori som @HolmeInc - de ser også umiddelbart lidt blege ud, så ville under alle omstændigheder gi’ lidt gødning…

1 Synes om

Er det ikke kun agurker der angribes af spindemider?
Jeg har aldrig hørt om tomater gør :slight_smile: men gule blade har vi erfaring med mangler gødning :slight_smile:

1 Synes om

Spindemider har jeg heller ikke oplevet på tomaterne, men de kan i for fugtigt miljø få noget mug-agtigt, der kan ligne lidt…

Lige et par billeder, til underbygning af hvorfor jeg hævder, at tomater skal i jord, ikke i kapilærkasser… :wink:

Jeg laver stiklinger af de første sideskud på planterne i drivhuset, og nogen gange ender det på så mange, at det forhåndenværende søms princip kommer i spil, når jeg smider dem (der ikke er bortadopteret) op i gården langs en sydvendt stadlænge.

Øvelsen er, at ingen er blevet tilført gødning, før jeg i går konstaterede, hvor nødlidende de kapilærbaserede er… :woozy_face:

Først en stikling udplantet i potte:
20190701_200345%5B1%5D

En i kapilærkasse - endda i Champost-sæk:
20190701_200424%5B1%5D

Og så lige til sammenligning en af dem i drivhuset, faktisk moderen til den skravlede:

2 Synes om

Du ender nok med at få mig overbevist :wink:

1 Synes om

Det kommer jo an op om der er smagsforskel og udbytteforskel? :smil: Om planten så ser skravlet ud er vel lige meget? (Eller for mig er det i hvert fald, for de er jo normalt kun enårige)

Og for mig er det egentlig igen lige meget, for hvis tomatplanter skal i jord, så har jeg ikke tomatplanter, for det har jeg ikke plads til nogen steder :hoho:

Udbytteforskel tror jeg ikke der er, men dem som er til jordvarianten vil mene der er kæmpe smagsforskel.

Jeg har også kun plads i kapilærkasser, da jeg trods alt ikke nedlægger noget at min lille terrasse for at kunne dyrke tomater

Altså, hvis planten er skravlet og mangler næring, vil det naturligvis påvirke udbyttet, og typisk er klaserne på de pottebaserede faktisk større end på dem i kasserne.
Dermed ikke sagt, at man ikke kan dyrke både mange og velsmagende tomater i kapilærkasser, hvis de altså tilføres passende mængder gødning… :wink:

Krukkerne fylder faktisk ikke mere end kasserne, men kræver naturligvis oftere vanding…