Gymnasialt suppleringskursus

[QUOTE=yvonne42;978798]Måske er der nogen af jer kloge hoveder der så kan hjælpe her :wink: hvis man har bestået sin htx og hvor matematik på niveau a, at karakteren ikke er høj nok til at komme ind på sit drømmestudie, kan man så tage det på et gsk?[/QUOTE]Jo, det er muligt at “forbedre” en eksisterende karakter. Derimod ændrer det ikke på det samlede karaktergennemsnit fra HTX-beviset, og det vil derfor være dét gennemsnit man søger ind på gennem kvote 1.

[QUOTE=Christa;978691]Jeg tog et matematik c-b turbokursus i sommers og det gik fint - jeg tog det så sammen med min kæreste og det lettede en del :slight_smile:
Kurset var på 5 uger og med 7 timers matematik hver dag så det er jo hurtigt overstået :slight_smile: jeg har heller aldrig set mig som værende særlig god til matematik og selvom jeg da heller ikke fik topkarakter synes jeg faktisk at jeg forstod hvad der foregik. Nu har jeg matematik på A (også GSK), men denne gang på et helt år og jeg kan da mærke at det sætter sig bedre fast, men jeg tror virkelig det er de færreste der dumper sådan et turbokursus og i realiteten er karakteren jo ligegyldig :p[/QUOTE]
Ih, det bliver hun glad for at høre.
Hvor tog I kurset henne?

jeg tog Latin - for at kunne komme ind som lægesekretærelev - jeg “købte” kurset igenne VUC Aarhus, tog det på selvstudie og afsluttede inden for 1 måneds tid… Jeg synes det fungerede rigtig godt for mig - ligesom din datter skulle jeg jo bare bestå!

Held og lykke til hende - det er bare med at jagte sine drømme!

I min tid kunne man gange gennemsnittet med et eller andet (ikke ret meget), hvis man tog et ekstra høj niveau fag? (Jeg kom nemlig op på tre højniveau fag med Mat A). Men jeg ved ikke hvordan det fungerer nu?

[QUOTE=Else;979120]Ih, det bliver hun glad for at høre.
Hvor tog I kurset henne?[/QUOTE]
På VUC i Roskilde :slight_smile:

Man får det ganget med 1,03 hvis man har haft et ekstra A-niveau fag, men det skal vist være 4 A-niveau fag nu. Desværre får man det ikke ganget yderligere hvis man har haft 5.
Og man får ganget det med 1,08 hvis man starter på en videregående inden for 2 år efter man fik huen.

[QUOTE=ThildeL;979250]Man får det ganget med 1,03 hvis man har haft et ekstra A-niveau fag, men det skal vist være 4 A-niveau fag nu. Desværre får man det ikke ganget yderligere hvis man har haft 5.
Og man får ganget det med 1,08 hvis man starter på en videregående inden for 2 år efter man fik huen.[/QUOTE]

Ok, ja enten har det været tre dengang, eller også er det fordi dansk eller historie eller sådan noget har talt? :gruble:

Den med 1,08 er vist “ny” i øvrigt :slight_smile: (i.e. efter jeg ansøgte)

[QUOTE=Eife;979251]Ok, ja enten har det været tre dengang, eller også er det fordi dansk eller historie eller sådan noget har talt? :gruble:

Den med 1,08 er vist “ny” i øvrigt :slight_smile: (i.e. efter jeg ansøgte)[/QUOTE]Det er helt korrekt, at 5+ A-fag giver en ekstra bonus, men så vidt jeg ved gælder dette ikke ekstra GSK-kurser, da “gennemsnittet” jo bliver lukket når studenterhuen er sat på. GSK-kurserne tages jo efterfølgende. Med andre ord: Det giver kun bonus, hvis fagene kommer til at stå på eksamensbeviset. Tilgengæld gælder reglen for tidlig studiestart (såfremt man starter på en videregående uddannelse inden for 2 år), som blev indført for at få flere unge studerende til at søge ind på en videregående uddannelse.

Er det ikke 4 + A-fag? :gruble:

[QUOTE=ThildeL;979379]Er det ikke 4 + A-fag? :gruble:[/QUOTE]Det jeg mente med 5+ A-fag var at det kræver minimum 5 A-fag for at kunne få bonus. Ligeledes kommer der ekstra bonus hvis man har 6 A-fag (det er nemlig muligt).

Ok, det gjalt med mit gennemsnit dengang. Det var så unødigt, da jeg var så rigeligt “i land” på det punkt, men jeg husker da at vi gjorde det alligevel. Det var noget der skulle krydses af på uni-ansøgningen at vi skulle, altså at gennemsnittet skulle ganges med de 1,03 :slight_smile:

[QUOTE=Eife;979795]Ok, det gjalt med mit gennemsnit dengang. Det var så unødigt, da jeg var så rigeligt “i land” på det punkt, men jeg husker da at vi gjorde det alligevel. Det var noget der skulle krydses af på uni-ansøgningen at vi skulle, altså at gennemsnittet skulle ganges med de 1,03 :)[/QUOTE]Det er ikke nødvendigt længere. Der sker helt automatisk. Jeg behøvede så heller ikke hverken det ene eller andet bonus. Mit snit er højt nok til langt det meste - men det kan bestemt hjælpe nogle, som lige ligger på vippen.

Du har ret. Det er 5 A-fag, jeg havde bare lige glemt et :slight_smile: Jeg fik nemlig bonusen. Men vidste ikke det med de 6 A-fag og ekstra bonus. Det var ikke muligt på min udd. uanset linje i hvert fald.