Gymnasialt suppleringskursus

Er der nogen af jer, der har været igennem gymnasialt suppleringskursus (når man skal tage et fag man mangler for at blive optaget på en bestemt uddannelse)?

Min datter vil læse sociologi, men det kræver matematik B og hun har kun C-niveau.
Vi kan sagtens finde frem til information om hvor kurserne holdes, hvem de er for, hvad de koster etc., men det ville være rart at høre om andres erfaringer. Fx om det faglige niveau - hvor svært er det? Hvordan er det at tage et fag som intensivt turbokursus - lærer man bedre på den måde?

Der var jo en grund til at hun tog C-niveau, så det vil ikke nødvendigvis være let for hende, men hun skal også bare bestå, karakteren er ligemeget.

Jeg er sikker på, at sociologi vil være et perfekt fag for hende, så det er bestemt indsatsen værd, selv om det er ærgerligt at måtte erkende, at ens spritnye studentereksamen trods et højt snit alligevel ikke er god nok.

Jeg har taget samfundsfag fra C til B niveau på 3 måneder, og endte med et 12-tal på trods af at de humanistiske fag SLET ikke er mig.
Jeg tog endda et fjernkursus hvor det var over internettet, så jeg sad ikke til timer, da jeg gik på skole ved siden af.
Jeg synes det var RIGTIG godt - godt fagligt niveau, og gode undervisere, godt læremateriale og gode opgaver, der virkelig hjælper en i sidste ende til eksamen.

Altså sværhedsgraden passer jo til faget og til niveauet, og jeg synes ikke matematik B er svært, men hvis man har svært ved det er det jo selvfølgelig ikke nemt :slight_smile: Men jeg går på hold med nogle, der har måttet opgradere fra Matematik B til A, og Fysik B samt Kemi B, over sådan nogle suppleringskurser og de har alle syntes det var rigtig godt, på trods af de ikke synes det er de nemmeste fag.

Jeg tog mat B til A og kemi C til B på ½ år.
Det faglige niveau var absolut fint, og det var nogle gode og engagerede lærer. Jeg følte jeg lærte meget, især i matematik (hvor jeg tidligere ikke havde lært ret meget på gym).
Jeg kunne godt lide at jeg kun havde de to fag, for så kunne jeg fordybe mig i lige dem. :slight_smile:

Jeg tog Fysik fra 0 til B niveau - jeg læste det som fjernundervisning over ½ år.
Niveauet syntes jeg faktisk var meget fint. Jeg havde ikke haft fysik siden folkeskolen, som på det tidspunkt var 7 år tidligere, så jeg var lidt bekymret,
men det gik over alt forventning, og vi havde en super engageret underviser, der virkelig fik en til at gå op i faget, så det var skønt :slight_smile:

I skal være opmærksom på nye regler som måske kan have betydning for din datters mulighed for at “opgradere” et fag via GSK.
Reglen siger at har man allerede en gymnasial uddannelse, så kan man ikke få suppleret med mindre at man betaler fagets fulde pris…
Dvs at hvor det normalt koster fx 400 kr for et fag, så kan prisen stige til helt op mod 13000 kr :yikes:

(Jeg skal pgr min oldgamle studentereksamen med Cniveau betale ca 11000 kr for at supplere til Engelsk Aniveau… derfor jeg ikke gør det :wink: )

Der er mulighed for at man kan vurdere via en prøve om ens evner/viden er tilsvarende et bestemt niveau - og man kan så få et prøvebevis på dette. Det ved de mere om på VUCcentrene…

Ann der er andre regler for økonomien når man lige er blevet student. Man skal bare begynde senest 1. oktober 2 år efter afslutning af den adgangsgivende eksamen.

[QUOTE=Ann K;977814]I skal være opmærksom på nye regler som måske kan have betydning for din datters mulighed for at “opgradere” et fag via GSK.
Reglen siger at har man allerede en gymnasial uddannelse, så kan man ikke få suppleret med mindre at man betaler fagets fulde pris…
Dvs at hvor det normalt koster fx 400 kr for et fag, så kan prisen stige til helt op mod 13000 kr :yikes:

(Jeg skal pgr min oldgamle studentereksamen med Cniveau betale ca 11000 kr for at supplere til Engelsk Aniveau… derfor jeg ikke gør det :wink: )

Der er mulighed for at man kan vurdere via en prøve om ens evner/viden er tilsvarende et bestemt niveau - og man kan så få et prøvebevis på dette. Det ved de mere om på VUCcentrene…[/QUOTE]

Det forstår jeg altså ikke.
Jeg er på nuværende tidspunkt igang med endelig at færdiggøre min HF på VUC i Aarhus. Mangler et år, men har haft 3 års sabatår!

Men jeg kender altså flere, som har en studentereksamen, som enten er på skolen for at forbedre en karakter, eller at få hævet et fag niveau.
Det har kostet den samme pris som jeg.

Sådan som jeg forstår det, så er det hvis man allerede har en videregående uddannelse, at det bliver dyrere at tage suppleringsfag. Og ikke hvis man blot har en studentereksamen.

Ok… det var derfor at jeg skrev “måske” :slight_smile:

Jeg tog et HF-enkeltfag i forbindelse med 2.G (Tysk C-B), som også fungerede som GSK-kursus, og niveauet er jo det samme som de øvrige A, B eller C-niveau fag. Der kan dog være forskellige i forhold til hvilken gymnasial baggrund, man har, da de fleste GSK-kurser kører efter en STX/HF ordning. Det kan godt være lidt af et “kulturchok” for en HTX’er i forhold til de naturvidenskabelige fag.

En af fordelene ved GSK er jo, at din datter blot skal bestå med 02, da det ikke påvirker hendes karaktergennemsnit såfremt at hun søger gennem kvote 1. Dog er de komprimerede turbokurser kendt for at være hårdt, da man har undervisning mange timer om dagen, men det kan sagtens gennemføres.

[QUOTE=Ann K;977814]I skal være opmærksom på nye regler som måske kan have betydning for din datters mulighed for at “opgradere” et fag via GSK.

Der er mulighed for at man kan vurdere via en prøve om ens evner/viden er tilsvarende et bestemt niveau - og man kan så få et prøvebevis på dette. Det ved de mere om på VUCcentrene…[/QUOTE]Det er så ikke helt rigtigt, da det kræver, at man har en færdiggjort studentereksamen for at kunne tage turbokurserne i “sommerferien”. Det, som det handler om, er hvor gammel studentereksamen er.

Deltagerbetaling
På GSK og fagpakke HHX er undervisningen gratis, hvis du begynder senest d. 1. oktober to år efter, at du har afsluttet den adgangsgivende eksamen.
GS-ansøgere til disse to tilbud, der påbegynder kurset efter ovennævnte tidspunkt, skal betale for deltagelse efter reglerne om enkeltfagsundervisning. Deltagerbetalingens størrelse er den samme i hele landet. For ansøgere til GIF er undervisningen gratis.

Sikkert også begrundelsen til mig.
Men synes nu at i hvert fald en af dem, fik eksamen for lang tid siden. Men sikkert ikke så. :slight_smile:

Hanne! Hvordan har du det? Du er meget lidt aktiv! :slight_smile:

Det forstår jeg intet af… :?
Det er nu snart 4 år siden jeg fik min studenterhue og jeg tog samfundsfag i år og betalte 460 kr, hvor normalprisen er 1000,- ca. på VUC.

[QUOTE=DK Jannam;977831]
Hanne! Hvordan har du det? Du er meget lidt aktiv! :)[/QUOTE]

Du får lige en PB - men ja, jeg er ikke ret aktiv længere.

Det kommer an på om det er HF-enkeltfag eller GSK man tager.
Jeg havde en bachelor, da jeg tog Fysik som GSK, og det kostede mig 400 kr.
Havde jeg i stedet læst et HF-enkeltfag skulle det koste mig op mod de 13.000 kr. der nævnes, da jeg har en videregående uddannelse…

Ahh ja det var fordi jeg ikke havde afsluttet den videregående udd. jeg gik på på det tidspunkt at det kostede så lidt for mig.
Det var vist HF-enkeltfag som fjernundervisning, man ville kalde det .

[QUOTE=Christina K;977888]Det kommer an på om det er HF-enkeltfag eller GSK man tager.
Jeg havde en bachelor, da jeg tog Fysik som GSK, og det kostede mig 400 kr.
Havde jeg i stedet læst et HF-enkeltfag skulle det koste mig op mod de 13.000 kr. der nævnes, da jeg har en videregående uddannelse…[/QUOTE]

Og det må jo så være fordi fx Engelsk A udbydes som HFfag, at jeg har fået den besked…
Hmmm… Tror jeg vil prøve at tage kontakt til VUC - det kunne jo tænkes at der var en (anden og billigere) løsning på mit problem :slight_smile:

Så tak til Else for at oprette emnet - selv om hendes datters situation ikke ligner min :ok

Hvis du nu sender mig en PB, så kan der da være vi rent faktisk får trænet næste gang :høhø:

c til b i mat burde være okay - det er stadig “praktisk” matematik - hvorimod A er “tænke” matematik - det gik jeg helt kold i.
og alt efter hvor grundig undervisning man har fået har nogle allerede lært en del af b stoffet på c niveau . og har du kun enkelte fag kan du fordybe dig i det, samt at man selv ønsker det = større motivation

Tusind tak for de mange input! :tak: Godt at høre, at der er mange positive oplevelser. :ok:

Hun skal ud at rejse nu, og er først hjemme sidst i april, så hun kan desværre nok ikke nå et 3 måneders kursus, men må tage turbokurset til sommer. Forhåbentlig hænger det så bedre fast, i hvert fald indtil eksamen er overstået. :høhø:

Jeg tog et matematik c-b turbokursus i sommers og det gik fint - jeg tog det så sammen med min kæreste og det lettede en del :slight_smile:
Kurset var på 5 uger og med 7 timers matematik hver dag så det er jo hurtigt overstået :slight_smile: jeg har heller aldrig set mig som værende særlig god til matematik og selvom jeg da heller ikke fik topkarakter synes jeg faktisk at jeg forstod hvad der foregik. Nu har jeg matematik på A (også GSK), men denne gang på et helt år og jeg kan da mærke at det sætter sig bedre fast, men jeg tror virkelig det er de færreste der dumper sådan et turbokursus og i realiteten er karakteren jo ligegyldig :stuck_out_tongue:

Måske er der nogen af jer kloge hoveder der så kan hjælpe her :wink: hvis man har bestået sin htx og hvor matematik på niveau a, at karakteren ikke er høj nok til at komme ind på sit drømmestudie, kan man så tage det på et gsk?