Hadibadjas B-kuld

Stakkels pige :troste: Ikke alene bliver hun konfronteret med en stor, hvid isbjørn, men se lige, hvad der lurer på hende i baggrunden :yikes:

1 Synes om

Terminator stakkels kat :besvimer:

Ja, the devil him self flyttede ind til Halloween, der tog han bare bolig i Frederik, men har åbenbart skiftet bolig undervejs :muhaha: :joy:

2 Synes om

Nejda. :stuck_out_tongue_winking_eye::sweat_smile: Jeg gætter bare i blinde. :sweat_smile: Det er slet ikke fordi at jeg bor i hvad der føles som en racerbane for små pels projektiler. :grin:

1 Synes om

Nu har vi også fået navne… med inspiration i det periodiske system (vores menneske er arbejdsskadet :crazy_face:)

Hadibadjas Lathania

Hadibadjas Lithia

Hadibadjas Vanadia

Hadibadjas Pallas

Hadibadjas India

Hadibadjas Platinia

17 Synes om

Er der nogen beholdere i kuldet?

Det gik lige op for mig, at du skal prøve noget nyt som opdrætter denne gang - med mindre du har tænkt dig at beholde dem alle igen :slight_smile:

Suuuuper fine navne og hvor er de blevet fine :wehuu:

Ja, mindst en bliver boende og det bliver med stor sandsynlighed Lathania. Der er ret stor sandsynlighed for at der måske bliver en mere boende… fordi Lathania ser faktisk ud til måske at være variant (damn you girl, det er bare tarveligt). Men hvem nr 2 bliver er der ikke taget endelig stilling til endnu… det bliver der i weekenden. Skal lige have mentors øjne på Lathanias pels ift. længde - det er afgørende for hvem nr. 2 bliver.

Endte de alle med at være sølv? Så vidt jeg kan se er alle? (Den blå kan jeg dog ikke lige vurdere på billedet)

Er meget i tvivl, men mentor kommer på besøg for at afklare dette :wink:

Jeg tror ikke Lathania er sølv, er faktisk også lidt i tvivl mht. Vanadia og også den blå pige (India). Men mere og mere tyder på at India også er sølv. Hvis der er noget at kigge efter som tydeligt kan vise dette udover at kigge i bunden af pelsen, så modtages disse læringsråd gerne med kyshånd

Lithia, Pallas (drengen) og Platinia er helt sikkert sølv alle sammen

… og nu vi er ved det udviklingsmæssige, så er der meget der tyder på at der worst case scenario kun er en sikker OLH, det er er Lithia. Lathania er jeg meget i tvivl om. Resten er varianter. Damn cats !

1 Synes om

Jamen, er de så ikke navngivet forkert? Så skulle de da have heddet Argenta/um? Eller bare Ag - eller 47 :stuck_out_tongue:

2 Synes om

hehe @galath, det kunne man have argumenteret for :wink:

1 Synes om

Det er svært at sige helt sikkert kun ud fra billeder, især når det er vinter med elendige lysforhold og dine billeder derfor ikke gengiver kattenes faktiske farver, men for mig ser de 4 tabby og den sorte ud til at være hhv. sølv/smoke :slight_smile: Den blå måske/måske ikke.

Hvor gennemsigtig/mættet deres farver/hår strå virker er gode indikatorer :slight_smile:

Den blå kan man se tabbymønster på i “det rette lys”, kan det passe jeg har fået at vide tidligere at det er tegn på at hun bærer sølv? For tabbymønstret som de andre er hun tydeligvis ikke.

Det samme gør sig gældende for den sort smoke pige, man kan tydeligt se mønster på hende, men hun er ikke tabby. Mener mentor har sagt at det er pga sølvet… er det rigtig husket?

Hvilket vil sige…?

Jeg mener, hende Lithia er umanerligt smuk - men tænker ikke at det er det, der er pointen… :wink:

De kan have spøgelsesstriber, som det kaldes, uanset. Men smoke har oftere tydligere spøgelsesstriber end ikke-smoke :slight_smile:

At hun er variant betyder hun er korthåret, men kan lave langhårskillinger fordi hun bærer på en genkopi for langhår. De skal have 2 for at kunne lave langthår. Mor Mira er langhår og kan derfor kun give langhår videre. Far er også variant så han kan give både kort og langthårs pels videre.

Jeg synes at hun typemæssigt er den jeg synes er pænest :hjerte: . Men det er ikke det eneste der gør sig gældende ift. hvem der skal beholdes :slight_smile: her i huset.

Først og fremmest vil jeg gerne lave langhårsorientalere, så derfor vil jeg helst beholde en rent langhårskat hvis muligt. Vi er ikke så mange opdrættere af dem i landet, så der er ikke nogen grund til at gøre det mere svært for sig selv end nødvendigt. Deres sundhed skal selvfølgelig også være 100 % i orden.

Men jeg kigger også på andre parametre

  1. Hvad jeg synes er pænt typemæssigt

  2. Hvilken kat der “taler” mest til mig,

  3. Hvordan har de klaret sig undervejs i opvæksten,

  4. Hvordan går de i spænd med de andre katte lige nu (kan ændre sig helt vildt meget når de bliver fertile)

  5. Hvordan er deres temperament ift. deres omgivelser og mennesker i huset

  6. Hvilke farvere kan jeg selv holde ud at se på

… og på alle ovenstående parametre scorer hun ret højt lige med undtagelsen af langhårsdelen lige nu som er lidt til den ene og lidt til den anden side :slight_smile: , og jeg har været forelsket i hende nærmest fra dag 1… og hun er en tro kopi af sin mor som lille. Jeg har et meget meget svagt punkt for Mira, hendes mor. Mira er i den grad en hjertekat, en meget stor en endda

Ja, det giver mening ift. det jeg mener at kunne huske at have hørt. Som nævnt tidligere, har jeg jo ikke tidligere interesseret mig for sølv, det er “bare” fulgt med hankatten, da jeg primært var interesseret i en parring med en olh eller variant og at den var sund og havde godt temperament. Så der skal læres en del om sølv lige nu hehe

2 Synes om

Tak for forklaringen! :ok:

Blev dog lige forvirret på et (endnu) højere plan et øjeblik, men tænker at du taler om Lathania, og ikke Lithia, som jeg gjorde…? :wink:

Ja, det har du helt ret i… jeg læste det faktisk som Lathania da jeg svarede :slight_smile:
Men Lithia ligger også højt på hele listen, og hun er som sagt den eneste sikre OLH lige nu. Det der tilsyneladende forvirrede mig da du svarede og jeg ikke læste det ordentligt er spørgsmålet om variant. Sorry @DorteH, jeg kan jo bare læse det ordentligt inden jeg svarer.

Skal vi ikke lige tage et billede mere af Lithia :hjerte:

7 Synes om

Keep’em coming! :heart_eyes_cat:

Har ikke en rygende forstand på orientaler-typer (ud over altså lige det der med pelsvarianterne nu… :sunglasses:) men i mine øjne er hun dæleme lækker…