Hængevom

Kastratdeller sidder også “foran” bagbenene, en delle (hudpose med en fedtbræmme) der hænger ned på hver side.
Med tiden kan skindet på selve maven af katten så også blive slapt og hænge

[quote=Felis;179521]Kastratdeller sidder også “foran” bagbenene, en delle (hudpose med en fedtbræmme) der hænger ned på hver side.
Med tiden kan skindet på selve maven af katten så også blive slapt og hænge[/quote]

Nu har jeg så begge dele derhjemme (og ham der har kastratdelle har aldrig haft springskind, så det er for ham ikke et spørgsmål om tid) og der er helt tydelig forskel for mig - at jeg måske ikke kan forklare det ordentligt på skrift, er en anden ting :slight_smile:

Jeg må lige rette Brita.

Det hedder altså en flapperdapper…

Ud af mine mange kastrater, har over halvdelen altså en flapperdapper.

Af dem der har den, er ca. det halve en anelse buttede, og det bevirker at den ikke er helt så tydelig.

Og det er faktisk dem der ikke er alt for tykke, der har en flapperdapper.

Jo tykkere kat, jo mindre flapperdapper, er min erfaring. (og det er ikke en opfordring til at lade katten blive for tyk)

vores trixie er stereliseret mens hun var omkring de 4-5 mdr gammel og idag har hun osse en hængemave, men ikke voldsomt og hun er absolut ikke buttet el noget

Bølle har haft sin dellepy siden vi skiftede fra et killingefoder af et discountmærke til Iams killingefoder. Dvs. ca. fra siden han var 4-5 mdr.

Den er så heller ikke blevet mindre efter kasteration… :stuck_out_tongue:
du kan lige skimte den på billedet… Fortæl ikke Bølle at jeg viser hans dellepy frem… :sshh:

[quote=alleos7;179528]Jeg må lige rette Brita.

Det hedder altså en flapperdapper…

quote]

Det er bare den sønderjydste version for en dellepy :tihi:
Husk mange ord kan have samme betydning :klapper:

Yrsa har også en “Dellepy” …

Her hos os går hun under betegnelsen “hvalrossen” når hun og Dellepy’en rigtig flader ud på stue gulven :smiley:

DellepYrsa :rock: nååh hvor sødt :wehuu:

Kastratdelle kommer når den løse hudfold der sidder på hver side af katten foran lårene bliver slap så den kommer til at hænge, og nederst i hudfolden ligger der så en “fedtpølse”

Du kan se på billedet, der hvor kastratdellen kommer til at hænge, er mærket med rødt

Jeg mener så, at størrelsen på “springskindet” kan variere endda meget fra kat til kat og fra “linie” til “linie”.
Nogle fertile katte hos mig har den meget udtalt i tre generationer af fertile, slanke katte efter en bestemt hunkat. Allerede i en alder af 4 mdr. var den udtalt, både hos hannerne og hunnerne.

Jeg har kun set det i den “linie” - ikke mine andre katte gennem tiden (heller ikke som kastrater).

Var så ved dyrlægen med Victoria idag, havde mistanke om at hun havde endnu en urinvejsinfektion (og det havde hun :() Og fik så lige og vide at hun vejer 4,5 kg.og at det er 1 kg for meget… Såååe… min prinsesse er lidt tyk… Nu skal vi så til at fodre dem to gange i døgnet i stedet for mad til frit forbrug, for ellers mente han at hun ville blive endnu mere overvægtig … Så meget for en uskyldig dellepy;)

Her i huset er min Chilli drønningen af “kastratflap” som det hedder her i huset…:tihi:

hun er på ingen andre måder tyk, eller tykkere end hun bør være, men maven hænger

[quote=HelleRavn;179133]Ja Victoria har fået en ordentlig hængevom, det er kommet efter steriliseringen, og er nu så slem at den dingler fra side til side når hun løber… :frowning:
Jeg har før set sådan en mave på nogen kastrerede hankatte, men har aldrig set en hunkat sådan, med mindre hun har killinger (og dermed hængebryster…) Victoria lader ikke til at være generet af maven, og hun er jo ikke tyk sådan ellers, hun er ganske slank, har bare den dingle sæk…

Nu spørger jeg så, er det normalt? Skal jeg være bekymret og få en dyrlæge til at se på hende? Eller skal jeg prøve at slanke hende (vil jo ikke tage mad fra hende, begge pigerne har tørfoder stående hele tiden, Sanabelle, og de deler en dåse sheba dome ca. hver anden dag… for at få lidt mundgodt, plus de smager jo lidt hvis vi spiser noget godt…)

Nå, lang historie kort, skal jeg være bekymret, eller er hun bare blevet lidt buttet?[/quote]

Min mosters kat har også fået det efter neutralisering, det er en hunkat og hun bliver 5 år i år og det er flere år siden hun blev neutraliseret og hun er bestemt ikke generet af det og hun er heller ikke tyk og har også mad hele tiden,

så jeg synes ikke du behøver at være bekymret.