Hævede lymfekirtler og tandskift

er der en sammenhæng?

Killingen gør underlige gerninger med munden, lukker den ikke helt og ligesom læberne ikke passer - men der sidder også tænder i to rækker pt.

Killingen agerer ellers helt normalt og upåvirket med leg, kost, bakke osv.

Jeg har prøvet det med en burmeser. Kirtlerne på hagen blev på størrelse med store ærter. Da tænderne var skiftede blev de normale igen.

Ja, det er vist slet ikke ualmindeligt, er min opfattelse. Lymfekirtlerne reagerer jo på betændelsestilstand, og det undgår du nok ikke helt med sådan et tandsæt. Altså, det hele bliver jo bare super irriteret derinde. Det ville nok ikke være nogen skade til, hvis du lige kunne stryge lidt klorhexidin ind med en vatpind på et tidspunkt hver dag, hvor der helst ikke spises umiddelbart efter. Det behøver jo ikke være noget med at gnubbe, men bare lige et hurtigt stryg langs tandkødsrendene.

Ja! Tullen var hårdt angrebet under tandskiftet, mistede endda stemmen et par dage. Jeg troede hun havde halsbetændelse, men Raiku bad mig lige se tiden an et par dage, for det havde sandsynligvis med hendes tandskifte at gøre. Hun sagde at det ikke var ualmindeligt.