Hævede patter

Hej herinde.

Er der nogen der ved om det kan være normalt at en hunkat har hævede patter ( ikke dutter)
Det er alle patterne der er hævede men de er ikke varme eller ømme.
Katten opfører sig helt normalt og spiser, drikker og springer rundt som hun plejer.
Har hørt at det kan være enten pga. drægtighed eller påbegyndende løbetid (altså homonelt) men vil lige høre om nogen har erfaring med dette?
Ved at dutterne bliver størrer og lyserøde når hunkatten er drægtig men det syntes jeg ikke de er.

Ja, jeg har hørt om det - kan desværre ikke lige huske, hvad det kaldes - men det kan gå hen og blive ret alvorligt, hvis det er det jeg tænker på.
Var jeg dig, ville jeg kontakte dyrlægen i morgen tidlig - bare for en sikkerheds skyld.

Nej, det er ikke normalt at hunkatte får hævede patter, men det kan ske og skyldes hormoner - det kan, som Vivi skriver, være ret alvorligt, så jeg ville helt bestemt også gå til dyrlæge med hende.
Og lige en tilføjelse, når det er alvorligt, så er det selvfølgelig mere end bare hævede patter - så er de røde, spændte og meget ømme! Det lyder det bestemt ikke til at være på nuværende tidspunkt, men det kan måske udvikle sig til det.

Det kan være brystbetændelse, som også kan ramme ikke die-givende hunner. Man kalder det også Dolly Parton syndrom. Det kan - hvis det er det - udvikle sig ret så alvorligt, så afsted til dyrlægen i morgen.

Edit: er det hende du lige har skrevet om er blevet parret? I så fald kan det meget vel “bare” være drægtighed og et højt hormonniveau.

Jeg har tidligere haft en skovkatte pige som har haft dette 2 x begge gange forsvandt det når hun havde født. Men hun fik det i forbindelse med løbetid og det udviklede sig til næste knuder omkring brysterne på str. med bordtennisbolde nogle steder, mens de var mindre andre steder, men fælles var at de var spændte, men IKKE varme eller ømme og hun havde ikke feber. Det var helt klar hormonelt og hun blev neutraliseret efter hendes 2 kuld.
Men lyder som en god ide du får dyrlægen lige til og tjekke hende, så det ikke udvikler sig til noget betændelse eller lign.

MVH
Gitte

[QUOTE=En forhenværende bruger;562317]Det kan være brystbetændelse, som også kan ramme ikke die-givende hunner. Man kalder det også Dolly Parton syndrom. Det kan - hvis det er det - udvikle sig ret så alvorligt, så afsted til dyrlægen i morgen.

Edit: er det hende du lige har skrevet om er blevet parret? I så fald kan det meget vel “bare” være drægtighed og et højt hormonniveau.[/QUOTE]

Hej Pia.

Ja det er hende som havde besøg af en ikke ønsket hankat :-/
Håber det "bare"er Hormoner og ikke drægtighed…

[QUOTE=GitteS;562337]Jeg har tidligere haft en skovkatte pige som har haft dette 2 x begge gange forsvandt det når hun havde født. Men hun fik det i forbindelse med løbetid og det udviklede sig til næste knuder omkring brysterne på str. med bordtennisbolde nogle steder, mens de var mindre andre steder, men fælles var at de var spændte, men IKKE varme eller ømme og hun havde ikke feber. Det var helt klar hormonelt og hun blev neutraliseret efter hendes 2 kuld.
Men lyder som en god ide du får dyrlægen lige til og tjekke hende, så det ikke udvikler sig til noget betændelse eller lign.

MVH
Gitte[/QUOTE]

Jeg må afsted med lillepigen. Vi ønsker ingen betændte babser her i huset…

[QUOTE=Doka;562357]Hej Pia.

Ja det er hende som havde besøg af en ikke ønsket hankat :-/
Håber det "bare"er Hormoner og ikke drægtighed…[/QUOTE]

Jeg tør dårligt skrive det når jeg ved hvor ked af den parring du var, men jeg ville nu langt hellere at det var drægtighed end hormoner. For det kan, som også Gitte skriver, udvikle sig rigtig grimt :frowning:
Men uanset hvad, så er en tur til dr. dyr nok ikke så dårlig en investering.

Enig med Pia.
Den sygdom jeg tænker på, reagerer kattene så hormonelt, at der ofte kun er én udvej: Neutralisering.

Håber det er noget ganske harmløst :kryds:

Det kaldes Mammary Hyperplasia (Fribroadenomatøs Mammahyperplasi på dansk) og du kan læse om det på UCDavis side: Feline [I]Mammary Hyperplasia[/I]

Jeg har haft en ung hunkat der udviklede det efter hendes første løbetid. Det kan blive meget voldsomt i løbet af meget kort tid (kán hæve så voldsomt at brystvævet sprækker!), så det er om at komme til Dr. Dyr og få igangsat en behandling med det samme!

Min 'Aisha blev behandlet med Noroclav og var hos dyrlæge og fik indsprøjtninger af flere omgange (med hvad kan jeg ikke længere huske) og blev parret i førstkomne løbetid. Det gjorde at vi ikke så det igen, men der var helt klart noget galt med hendes hormon balance, for hun endte i 2 x kejsersnit, fordi hun ikke selv gik i fødsel (første kejsersnit var der én død killing i hende, derfor prøvede vi én gang mere, og da var der 4 killinger i hende - 2 overlevede efter intensiv behandling på dyrehospitalet - 'Aisha blev derfor kastreret i forbindelse med kejsersnittet).
Hun frigav ikke hormonet der får en fødsel til at gå igang (min dyrlæge kunne se “det gule legme” stadig var intakt, hvilket jo ikke ligefrem er meningen under hele drægtigheden…).

  • OM den hormonelle forstyrelse der gav 'Aisha Mamma Hyperplasi er det samme som har gjort at hun ikke selv kunne gå i fødsel, ved jeg ikke, men jeg kán ikke lade være med at tænke at det kán have noget med hinanden at gøre…!?

Men som sagt - få tjekket din missepige hos Dr. Dyr ASAP!
Krydser fingre for at det er noget helt harmløst :kryds:

/Mette

[QUOTE=Mette Mejdahl;562384]Det kaldes Mammary Hyperplasia (Fribroadenomatøs Mammahyperplasi på dansk) og du kan læse om det på UCDavis side: Feline [I]Mammary Hyperplasia[/I]

Jeg har haft en ung hunkat der udviklede det efter hendes første løbetid. Det kan blive meget voldsomt i løbet af meget kort tid (kán hæve så voldsomt at brystvævet sprækker!), så det er om at komme til Dr. Dyr og få igangsat en behandling med det samme!

Min 'Aisha blev behandlet med Noroclav og var hos dyrlæge og fik progesteron (el. lign. kan ikke længere huske det 100%) indsprøjtninger af flere omgange og blev parret i førstkomne løbetid. Det gjorde at vi ikke så det igen, men der var helt klart noget galt med hendes hormon balance, for hun endte i 2 x kejsersnit, fordi hun ikke selv gik i fødsel (første kejsersnit var der én død killing i hende, derfor prøvede vi én gang mere, og da var der 4 killinger i hende - 2 overlevede efter intensiv behandling på dyrehospitalet - 'Aisha blev derfor kastreret i forbindelse med kejsersnittet).
Hun frigav ikke hormonet der får en fødsel til at gå igang (min dyrlæge kunne se “det gule legme” stadig var intakt, hvilket jo ikke ligefrem er meningen under hele drægtigheden…).

  • OM den hormonelle forstyrelse der gav 'Aisha Mamma Hyperplasi er det samme som har gjort at hun ikke selv kunne gå i fødsel, ved jeg ikke, men jeg kán ikke lade være med at tænke at det kán have noget med hinanden at gøre…!?

Men som sagt - få tjekket din missepige hos Dr. Dyr ASAP!
Krydser fingre for at det er noget helt harmløst :kryds:

/Mette[/QUOTE]

Puha.

Det lyder ikke godt det der… Jeg må straks afsted med hende når arbejdsdagen er klaret…
Jeg bliver jo helt nervøs nu…
Og kryds endeligt alt hvad du kan . det kan jo være det hjælper…
SUK…

[QUOTE=Doka;562418]Puha.

Det lyder ikke godt det der… Jeg må straks afsted med hende når arbejdsdagen er klaret…
Jeg bliver jo helt nervøs nu…
Og kryds endeligt alt hvad du kan . det kan jo være det hjælper…
SUK…[/QUOTE]

Det var ikke min mening at skræmme livet af dig - det kán jo sagtens være noget andet!
Jeg ville blot gøre opmærksom på vigtigheden i at få din missepige undersøgt og komme med mit bud - som jeg er sikker på er dét Vivi mf. skriver om, hvor navnet er “smuttet” (kan også selv kun huske det, fordi jeg har “været dér”).

Mamma hyperplasi findes i forskellige grader, min pige havde det ikke slemt, men man kunne tydeligt mærke lange “plader” under huden.
Hvis man Googler efter billeder på ordene “mammary hyperplasia cat”, vil man kunne se nogle af de rigtigt grimme udgaver - og jeg advarer her imod rigtigt grimme billeder som IKKE er for sarte sjæle!! - jeg er ret sikker på at de grælle tilfælle, skyldes at der ikke er blevet gjort noget ved problemet og at det har fået lov til at udvikle sig :frowning:

/Mette

Vi har haft en hunkat der fik det i hendes drægtighed og hun kom i behandling, men det hjalp ikke. Hndes startede med hævede patter og blev til et helt hårdt brædt der var ca 5 cm tykt og bredere end katten selv. Og da det begyndte at sprække sagde dyrlægen og jeg stop, så fik hun Galastop som er et hormon præparat. Det fik hendes til at abortere på hendes 44 dag og hendes patter faldt meget hurtigt derefter. Hun blev så stereliseret 2 måneder efter da huden var normal, og siden har der intet været med hende.

Jeg har et billede af det et sted, som er taget lige inden vi tog til dyrlæge og fik galastop. Jeg kan finde det hvis det har nogen interesse for nogen af jer?

Så har vi været ved dyrlægen og selvom det ikke er sikkert at hun er drægtig er hun nu i en behandling som virker både mod de hævede babser men også gør at det bliver en abort hvis der skulle være killinger på vej.
Hun har fået en sprøjte idag og skal have igen i morgen og så igen om en uge.
Derudover piller tre gange dagligt i en uge.
Nu håber jeg bare at alt går som det skal så så hun forbliver sund og raskog vi engang i fremtiden kan få fine bimser på hende.

Det lyder godt at hun er kommet i behandling :slight_smile:

Hvad lød diagnosen på?

/Mette

[QUOTE=Mette Mejdahl;562667]Det lyder godt at hun er kommet i behandling :slight_smile:

Hvad lød diagnosen på?

/Mette[/QUOTE]

Ikke umiddelbart nogen diagnose. Da patterne ikke er ømme eller varme er der ingen betændelse i dem. Men fik at vide at det måske kunne udvikle sig til det du beskrev. Derfor gik vi igang med behandling / abort da det jo samtidig var et kuld uplanlagte killinger. Nu holder vi øje med hvordan hun har det og at patterne ikke bliver varme og ømme…

Tak :slight_smile:

Dejligt at I måske har taget det i opløbet, det gør alting nemmere :ok:

/Mette

[QUOTE=Mette Mejdahl;562703]Tak :slight_smile:

Dejligt at I måske har taget det i opløbet, det gør alting nemmere :ok:

/Mette[/QUOTE]

Ja det tror jeg også… Og tak for din besked og beskrivelse af din kats forløb… Håber hun når tiden kommer kan føde uden problemer…

Hvordan går det med missepigen ?