Halalslagtning UDEN bedøvelse er nu tilladt i Danmark

http://denkorteavis.dk/2013/poul-erik-om-halal-og-gjrskov/

Desuden har jeg et andet sted læst, at islamere i DK kræver, at det skal være en muslim, der udfører slagtningen.

[QUOTE=Mega;1109444]http://denkorteavis.dk/2013/poul-erik-om-halal-og-gjrskov/

Desuden har jeg et andet sted læst, at islamere i DK kræver, at det skal være en muslim, der udfører slagtningen.[/QUOTE]

Alt det undgår man ved KUN at købe økologisk…:slight_smile:

Så ved man også, at dyrene har haft det bedre, mens de levede…:ok:

Jeg laver lige en edit til mit indlæg…jeg spiser slet ikke svinekød…eller noget med svinekød i…er hverken muslim eller jøde, men har allergi overfor penicillin…jeg får Quinckes ødem og er registreret som “CAVE-penicillin-patient”.

Det er altså bare ikke ok. Jeg er ligeglad med om der læsese koranvers over dyret, men det skal ikke lide!

[QUOTE=Sim-Sim;1109449]Alt det undgår man ved KUN at købe økologisk…:slight_smile:

Så ved man også, at dyrene har haft det bedre, mens de levede…:ok:[/QUOTE]

Ja på nogen områder…bortset fra der ikke må anvendes bedøvelse ved kastration af grise m.m (min søster og svoger har haft øko grise).

Hold nu op med al den hellige forargelse!

Schechting har i årtier været tilladt… på helt samme måde som at man åbenbart nu også tillader halalslagtning…

Men selvfølgelig er der stor forskel på slagtemåde, når det er en jødisk slagter der schechter og en muslimsk slagter, der halalslagter…

Eller… måske er der ikke spor forskel?

Andet end at man altså ikke hidser sig op over jøder i Danmark?

Jeg laver lige en edit til mit indlæg…jeg spiser slet ikke svinekød…eller noget med svinekød i…er hverken muslim eller jøde, men har allergi overfor penicillin…jeg får Quinckes ødem og er registreret som “CAVE-penicillin-patient”

Hmm jeg vil nu godt se en helt uvildig undersøgelse på halal kontra alm. slagtning, med overskåret halspulsåre kan der ikke gå mange sekunder før dyret mister bevidstheden og dermed ikke lider, jeg har set rigeligt med optagelser af alm slagtning til at synes at det ikke var rart eller god dyrevelfærd :frowning:

ja ja I må godt sparke til mig, men det er altså min mening

[QUOTE=Marianne H;1109456]Hmm jeg vil nu godt se en helt uvildig undersøgelse på halal kontra alm. slagtning, med overskåret halspulsåre kan der ikke gå mange sekunder før dyret mister bevidstheden og dermed ikke lider, jeg har set rigeligt med optagelser af alm slagtning til at synes at det ikke var rart eller god dyrevelfærd :frowning:

ja ja I må godt sparke til mig, men det er altså min mening[/QUOTE]

For en del år siden var der en artikel i… sandsynligvis Jyllands Posten, der henviste til undersøgelser der påviste at dyr der aflives ved overskæring af halspulsåren har hjernebølger i kortere tid end dem, der først får boltpistolen! Altså at de hurtigere “dør helt” af det… Jeg har nul chance for at finde det igen, kan ikke huske tilnærmlesesvist hvilket år der var tale om, men det var såmænd ganske interessant læsning. Hvem lavede undersøgelsen? Husker ikke! Hvem skrev artiklen? Husker ikke! Det var bare noget bonus-info jeg puttede ind bagerst i kraniet.
VH
Susanne

[QUOTE=Susanne W;1109457]For en del år siden var der en artikel i… sandsynligvis Jyllands Posten, der henviste til undersøgelser der påviste at dyr der aflives ved overskæring af halspulsåren har hjernebølger i kortere tid end dem, der først får boltpistolen! Altså at de hurtigere “dør helt” af det… Jeg har nul chance for at finde det igen, kan ikke huske tilnærmlesesvist hvilket år der var tale om, men det var såmænd ganske interessant læsning. Hvem lavede undersøgelsen? Husker ikke! Hvem skrev artiklen? Husker ikke! Det var bare noget bonus-info jeg puttede ind bagerst i kraniet.
VH
Susanne[/QUOTE]

Interessant :slight_smile:

Jeg googlede lidt og fandt bla

Kritikken af halalslagtning har gået på, at dyrene ikke bedøves før slagtningen, hvilket ifølge kritikkerne skulle gøre det til en inhuman praksis. Muslimer hævder selv, at denne slagtemetode er mere ren og mere skånsom mod dyrene end vestlige slagtemetoder. Forsøg på Den Veterinære Højskole i Hannover viser i øvrigt, at bedøvelse med boltpistol forud for slagtning skulle være mere smertefuldt for dyrene end halalslagtningen selv er. Disse undersøgelser er dog snart 40 år gamle, og er tilbagevist i utallige rapporter. Senest en gennemarbejdet videnskabelig rapport, betalt af EU [SUP][3][/SUP]. I 1980’erne tillod imamer fra Islamisk Kulturcenter i København, at dyr kunne bedøves med ikke penetrerende boltpistol inden slagtning, så en del af det kød, der sælges som “Halal” (tilladt) er slagtet på vilkår for dyrene, der svarer til den almindelige slagtning. [SUP][4][/SUP]

Og (fra samme sted)

En udførlig upartisk rapport, betalt af EU midler blev færdiggjort i 2010. Denne rapport konkluderer at halalslagtning uden bedøvelse, medfører betydelig smerte for dyr, i op til 4 minutter. Selv den type semihalalslagtning man bruger i nogle lande, hvor man bedøver umiddelbart efter at halssnittet er lagt, påfører dyret betydelig smerter. (se side 60). Desuden fastslår rapporten, at afblødningen af dyret, er den samme, om dyret er bedøvet før slagtning, eller ej. [SUP][3][/SUP]
I mange EU-lande, er det meget almindeligt at slagte uden bedøvelse. I Danmark er det tilladt at slagte rituelt uden bedøvelse, men det skal anmeldes til veterinærmyndighederne først. I Belgien gælder det 75 procent af køerne, i Frankrig 41 procent og i Irland, som er et af de lande vi importerer mest oksekød fra, er det 34 procent. Det viser nye tal fra EU-Kommissionen. Birte Broberg fra Fødevarestyrelsen siger, at bedøvelsen gør en stor forskel, fra det øjeblik halsen bliver skåret over på dyret. Dyrene er ved bevidsthed, og føler målbar smerte i op til 4 minutter.

[FONT=Arial]

3 (EU rapport) som der henvises til kan findes her

Og jeg er umiddelbart imod, at dyret ikke bedøves, men vil undersøge nærmere

[/FONT]

[QUOTE=Susanne W;1109457]For en del år siden var der en artikel i… sandsynligvis Jyllands Posten, der henviste til undersøgelser der påviste at dyr der aflives ved overskæring af halspulsåren har hjernebølger i kortere tid end dem, der først får boltpistolen! Altså at de hurtigere “dør helt” af det… Jeg har nul chance for at finde det igen, kan ikke huske tilnærmlesesvist hvilket år der var tale om, men det var såmænd ganske interessant læsning. Hvem lavede undersøgelsen? Husker ikke! Hvem skrev artiklen? Husker ikke! Det var bare noget bonus-info jeg puttede ind bagerst i kraniet.
VH
Susanne[/QUOTE]

Ja Susanne det var nok det der svævede rundt i baghovedet på mig :slight_smile:

Debatten om halal-slagtning er nok svær fordi det er svært at se hvor dyrevelfærden slutter og fremmedangsten/fjentligheden tager over, vi er blevet tudet ørene fulde om hvor synd det er at halal slagte, fordi der finder de fremmedfjenske gehør, men i min verden er halalslagtning slet ikke værre, men endda måske bedre, set fra et dyrevelfærdsmæssigt synspunkt

[QUOTE=Marianne H;1109466]Ja Susanne det var nok det der svævede rundt i baghovedet på mig :slight_smile:

Debatten om halal-slagtning er nok svær fordi det er svært at se hvor dyrevelfærden slutter og fremmedangsten/fjentligheden tager over, vi er blevet tudet ørene fulde om hvor synd det er at halal slagte, fordi der finder de fremmedfjenske gehør, men i min verden er halalslagtning slet ikke værre, men endda måske bedre, set fra et dyrevelfærdsmæssigt synspunkt[/QUOTE]
I hvert fald skal man huske at holde det op mod lange transporttider og andet skidt, der ikke nødvendigvis gør det bedre at blive traditionelt slaget. Jeg har fuld forståelse for at det at være landmand er en forretning, der som så meget andet skal give overskud for at kunne eksistere, men jeg har alligevel ret svært ved at goutere transport af svin til tyske slagterier, hvor ikke bare transporttiden er unødigt længere, men der også accepteres flere skader på dyrene end der gør på de danske slagterier.
Nå, men det kan jo altsammen løses ved at vi allesammen bliver veganere :wink:
VH
Susanne

Jeg var vegetar i mange år,og selv nu spiser jeg sjældent kød,men jeg spiser ikke halalslagtet,og det er ikke fordi jeg tror kødet bliver urent fordi en imam har bedt over det,men af samme grund som jeg har meldt mig ud af folkekirken,jeg foragter af et godt hjerte hele den mellemøstlige treenighed jahve,vorherre og allah,de tre guder og deres tilhængere, de har da gjort deres til at påføre andre mennesker død og elendighed.Så hvorfor skulle jeg støtte islamisk trossamfund med mit valg af kød,ham præstefætteren gør det jo ikke gratis.
Så hvad slagtemetoder angår er jeg sådan set ligeglad med hvilken metode der bliver anvendt,bare den påfører dyret mindst mulig lidelse.

Pssst… jahve, Gud og Allah er en og samme…
Det der skiller er måden at tro på denne gud på… hver trosretning vil til enhver tid sige, at det er de andre, som har misforstået noget :smiley:

Er man kristen (og det er vel en typisk “dansk værdi” at være om ikke andet så etnisk kristen) så er der for øvrigt intet, som forhindrer en i at spise offerkød… (og her tolkes offerkød, som alt kød der er blevet bedt over eller som er slagtet til ære for en anden gud/guder)…
Ganske praktisk da de første kristne ikke havde andre muligheder for at få fat i kød end det som kom fra jødiske slagtere/tempelofringer eller ofrene i de romerske templer :smiley:

Nå, ja…
Og så har jeg det nu engang sådan at jeg langt hellere ser på hvordan min mad har levet sit liv - hele livet… fremfor, hvordan det er død…
Det er trods alt nok ret så umuligt at slå noget dyr ihjel uden at påføre det en eller anden form for smerte :wink:

[QUOTE=Susanne W;1109472]
Nå, men det kan jo altsammen løses ved at vi allesammen bliver veganere :wink:
VH
Susanne[/QUOTE]

Du er jo ikke rigtig velbevaret - veganere spiser jo ikke bacon!!! :smiley: :smiley: :smiley:

Det er tilladt at have burhøns i Danmark. Det er tilladt at fede svin op gående i små båse, hvor de knap kan røre sig - og at proppe dem fulde af penicillin, når de får liggesår.

Hvordan er halalslagtning værre? Medmindre, det ikke kun er et spørgsmål om dyrevelfærd, men istedet handler om frygten for en anden kultur…

Næh - men det var da en dejlig let og fuldstændigt sort/hvid løsning på problemet :wink:
VH
Susanne

Jeg har set slagtning af grise i DK. De bliver først bedøvet og siden bliver de stukket i halspulsåren. Så jeg vil mene, at Halalslagtning er noget mere barsk i sin metode, end den anden er. :thumbdown:

[QUOTE=Trine;1109491]Det er tilladt at have burhøns i Danmark. Det er tilladt at fede svin op gående i små båse, hvor de knap kan røre sig - og at proppe dem fulde af penicillin, når de får liggesår.

Hvordan er halalslagtning værre? Medmindre, det ikke kun er et spørgsmål om dyrevelfærd, men istedet handler om frygten for en anden kultur…[/QUOTE]

Præcis - handler det om dyremishandling eller om religion…

• det kan virkelig være svært at skelne i den debat som florerer - og som i virkeligheden nok mest er benzin til bålet…

Mht. buræg - så har kviclkykæderne jo lige meldt ud af de nu ikke længere vil sælge buræg … det er da også flot… eller og dog… de vælger fortsat at sælge skrabeæg - det lyder pænere , men i virkeligheden er det ikke rigtigt bedre… der må være 9 høns pr KVM frem for 13 og de får ligeledes klippet en stor del af deres øvre næb…

• de må klappe dem selv på skulderne - for skrabeæg/buræg - kartoffel/kartoffel!

Jeg har set måden slagtesvin behandles på - på grisefabrikken - på vej til slagteri - på slagteri.

Jeg vil hellere halal-slagtes 100 gange end være gris i en grisefabrik…

Vi behøver slet ikke spise alt det kød, man kan også spise andet. :yikes:

Ofte synes jeg at er det faktisk saltet og krydderier at man synes, man mangler. :thumbup:

Skimmelost i salat, kartoffel og nødder giver alligevel en meget bedre følelse end kødet.

Her er der nogle opskrifter: Opskrifter | Anima.dk