Halalslagtning UDEN bedøvelse er nu tilladt i Danmark

Jeg vil bestemt ikke bagatellisere din oplevelse! Den har uden tvivl været både skræmmende og uhyggelig for et barn, som ikke er vant til livets gang på en gård dengang vi alle var meget yngre :slight_smile: (det ville den nok også have været for mig som indfødt københavner i et slumkvarter)

Men - der er et udtryk, der hedder “at skrige som en stukken gris”… hvor “stukken” netop betyder at dyret er ved at blive slagtet…
Jeg tror at det hele bliver meget mere voldsomt med grise… fordi de jo skriger højt nærmest bare man ser forkert på dem :smiley:
Har du hørt en pattegris skrige, når man tager den op? :uha: Det er godt nok højt og skingert, man skulle rent ud sagt tro at man var ved at slå den ihjel!

De halalslagtninger, som jeg har set (via diverse dokumentarer fra ude omkring i verden) viser dyr, som egentlig ikke skriger så meget af smerte, men snarere stritter voldsomt imod at blive holdt. Det er de ikke vant til og protesterer derfor så voldsomt som de overhovedet kan…
En enkelt film viste at slagteren slap dyret igen og bare lod det stå og forbløde… dyret holdt op med at kæmpe og brøle op, stod stille og efter et stykke tid faldt det på knæ, kæmpede sig op en enkelt gang og faldt derefter om…
Meget, meget udramatisk - især i sammenligning med de mere eller mindre rædselsslagne køer, der står i en lang række på de danske slagterier og kan lugte blodet, og høre angstbrølene fra dyrene foran dem!

[QUOTE=Bastet;1111014]Den gris, jeg så, begyndte at skrige helt fra det blev hentet. Der var nogle mænd, der holdt det, mens det fik skåret halspulsåren (ikke luftrøret) over. Dyret kæmpede for sit liv, indtil det øjeblik det døde. Jeg var kun et stort barn, men kunne helt klart fornemme dyrets angst hele vejen. Som barn er det en voldsom oplevelse, men fordi jeg selv har set det med egne øjne, er der ingen, der kan få mig til at tro, at det ikke er forbundet med angst og smerte for dyret at blive aflivet uden bedøvelse.

Der findes adskillige videoer på youtube med halal/jødisk slagtninger uden bedøvelse. Se dem og så fortæl mig, at man godt kan undlade bedøvelsen.[/QUOTE]

Uha…jeg husker det også fra min barndom :frowning:
Det var frygteligt at høre…jeg glemmer det aldrig…
Hos os kom slagteren et par gange om året og skulle slagte den gris som var blevet fedet op…uhyggeligt var det.
Og jeg siger som dig…ingen kan få mig til at tro at det ikke er forbundet med angst og smerte at blive aflivet uden bedøvelse :frowning:

Jeg synes denne tråd den ene gang efter den anden blander begreberne.

Tråden er som jeg læser det oprettet fordi det nu, i modsætning til tidligere, er tilladt at halal-slagte uden forudgående bedøvelse (med bolt-pistol).

Og det er vel (primært) dét, der stejles over.

Jeg har læst om halal-slagtning (med og uden bedøvelse) et par steder, det jeg har bemærket som det positive er at det skal foregår stille og roligt, man skal sørge for dyret ikke bliver bange, da angste dyr frigiver stoffer (adrenalin bla., vil jeg tro), der gør kødet dårligt/sejt.

Derfor vil jeg tro, at årsagen til at det som regel er meget fint og mørt kød, dels skyldes den rolige atmosfære, dels at disse slagtere selv har kødet hængende til modning.
Det er der også andre slagtere der har og der kan man også få lækkert mørt kød.

Jeg er enig i, at dyrene også skal have haft et godt liv; men (delvist) at legitimere en ‘grim’ aflivning med at de alligevel også har haft et ‘grimt’ liv … den holder ikke hos mig :slight_smile:

På ‘min’ øko-gård har de en særlig aftale med slagtertiet om at de et par dage i forvejen ringer og aftaler, hvornår de kommer med dyrene og så går de direkte fra den kendte og hjemmevante (forklaring følger) transport-bil ind og bliver bedøvet og aflivet.
De skal ikke stå sammen med en masse andre fra andre besætninger, dette giver nemlig også stress hos køer.
(
forklaring: Køerne går dels på deres egne marker, dels i nogle nærliggende skove med offentlig adgang, de transporteres frem og til bage i bilen, ligesom den bruges, når de er ude og passe dem).

Jeg har talt med muslimer, som kun spiser halal-kød (ikke om for og imod halal med/uden forudgående bedøvelse), derfra har jeg hørt at kvaliteten også kan svinge hos halal-slagtere.

Om der spilles en bøn, Richard Ragnwald eller Jodle Birge gør ikke mig noget

Ja, det sker i begge tilfælde. Og koen dør (som jeg har forstået det) IKKE ved boltpistolen, dens hjerte arbejder stadig :slight_smile:
Forskellen er om der bliver afspillet bøn imens…

[QUOTE=danpia;1111027]Jeg synes denne tråd den ene gang efter den anden blander begreberne.

Tråden er som jeg læser det oprettet fordi det nu, i modsætning til tidligere, er tilladt at halal-slagte uden forudgående bedøvelse (med bolt-pistol).

Og det er vel (primært) dét, der stejles over.

Jeg har læst om halal-slagtning (med og uden bedøvelse) et par steder, det jeg har bemærket som det positive er at det skal foregår stille og roligt, man skal sørge for dyret ikke bliver bange, da angste dyr frigiver stoffer (adrenalin bla., vil jeg tro), der gør kødet dårligt/sejt.

Derfor vil jeg tro, at årsagen til at det som regel er meget fint og mørt kød, dels skyldes den rolige atmosfære, dels at disse slagtere selv har kødet hængende til modning.
Det er der også andre slagtere der har og der kan man også få lækkert mørt kød.

Jeg er enig i, at dyrene også skal have haft et godt liv; men (delvist) at legitimere en ‘grim’ aflivning med at de alligevel også har haft et ‘grimt’ liv … den holder ikke hos mig :slight_smile:

På ‘min’ øko-gård har de en særlig aftale med slagtertiet om at de et par dage i forvejen ringer og aftaler, hvornår de kommer med dyrene og så går de direkte fra den kendte og hjemmevante (forklaring følger) transport-bil ind og bliver bedøvet og aflivet.
De skal ikke stå sammen med en masse andre fra andre besætninger, dette giver nemlig også stress hos køer.
(
forklaring: Køerne går dels på deres egne marker, dels i nogle nærliggende skove med offentlig adgang, de transporteres frem og til bage i bilen, ligesom den bruges, når de er ude og passe dem).

Jeg har talt med muslimer, som kun spiser halal-kød (ikke om for og imod halal med/uden forudgående bedøvelse), derfra har jeg hørt at kvaliteten også kan svinge hos halal-slagtere.

Om der spilles en bøn, Richard Ragnwald eller Jodle Birge gør ikke mig noget[/QUOTE]

Pia, hvor ligger den gård?

[QUOTE=fugl;1111033]Ja, det sker i begge tilfælde. Og koen dør (som jeg har forstået det) IKKE ved boltpistolen, dens hjerte arbejder stadig :slight_smile:
Forskellen er om der bliver afspillet bøn imens…[/QUOTE]
Netop.Jeg har ikke set noget om knive i hjertet nogen steder?

Når kvæg slagtes på traditionel vis i Danmark, så sker det ved, at slagteren bruger en boltpistol, der trænger igennem dyrets kranie og gør dyret bevidstløst. Ved halalslagtning trænger boltpistolen ikke ind i kraniet, men slår dyret bevidstløst ved et kraftigt slag i panden. Det er altså bedøvelsesmetoden og en bøn, der er forskellen ved slagtning af kvæg.
I begge tilfælde får dyret derefter blodårerne i halsen skåret over, og det dør ved afblødning.Ifølge Fødevarestyrelsen er der intet, der tilsiger, at kød fra dyr, der er halalslagtet i Danmark er kvalitetsmæssigt anderledes end kød fra dyr, det er slagtet på traditionel vis.

[QUOTE=danpia;1111027]
Om der spilles en bøn, Richard Ragnwald eller Jodle Birge gør ikke mig noget[/QUOTE]

Nja…
Altså…
Bønner - nå, ja… de kan da aldrig skade…
Jodle Birger var et dejligt menneske så selv om hans musik afgjort ikke var min smag, så ok…
Richard Ragnvald derimod… arj.,… nu strammer du den altså!!!

:wink:

[QUOTE=danpia;1111027]Jeg synes denne tråd den ene gang efter den anden blander begreberne.

Og det er vel (primært) dét, der stejles over.[/QUOTE]

Enig. Og den detalje, at halalslagtning uden bedøvelse så faktisk ikke praktiseres i Danmark, den hænger vi os ikke så meget i.

Fra BT: Sådan foregår halal-slagtning i Danmark | BT Danmark - www.bt.dk
“I Danmark er det tilladt at slagte efter religiøse ritualer - både jødisk ritualer, hvor dyrene ikke bliver bedøvet samt islamiske, hvor dyret kan slagtes både med og uden bedøvelse oplyser veterinærinspektør Birte Broberg fra Fødevarestyrelsen. I øjeblikket bliver der ikke slagtet efter religiøse ritualer uden bedøvelse i Danmark.”

og fra EB: Her er forskellen på halalslagtning og almindelig slagtning – Ekstra Bladet
"Det er kun boltpistolens form og kraft, der er anderledes ved halalslagtning i forhold til almindelig slagtning. I hvert fald når man taler dyr slagtet på lovlig vis i Danmark.

• Ifølge loven skal dyrene slagtes på et slagteri, og her sker det på næsten samme måde. Ved en almindelig slagtning bliver dyret bedøvet med en penetrerende boltpistol, der driver en bolt gennem kraniet og ind i hjernen. Det slår dem bevidstløse, hvorefter de aflives ved, at de afblødes, siger veterinærinspeltør Birte Broberg fra Fødevarestyrelsen til Ekstra Bladet.

• Ved halalslagtning bruger man en ikke-penetrerende boltpistol, og her er der ingen bolt, der går gennem kraniet. Men dyret slås stadig bevidstløs af slaget, hvorefter det afblødes ved, at man skærer blodårerne i halsen op og lader dem afbløde - præcis som ved almindelig slagtning, fortæller hun.

Sådan foregår slagtningen på danske slagterier i dag, og her bliver alle dyr bedøvet, før de aflives - halal eller ej."

Det er Stengården i Bregenrød (ved Birkerød)

Som iøvrigt har danmarks pt største Øko-forretning

Dejligt sted at handle, jeg er forbi (mindst) en gang om ugen

:slight_smile:

[QUOTE=danpia;1111047]Det er Stengården i Bregenrød (ved Birkerød)

Som iøvrigt har danmarks pt største Øko-forretning

Dejligt sted at handle, jeg er forbi (mindst) en gang om ugen

:)[/QUOTE]
Tak! Den kører jeg fatisk også tit forbi - godt at vide, hvor man kan købe godt økokød

Nja… jeg synes nu nok, at vi er et par stykker, som virkelig har forsøgt at fremføre lige netop den detalje :slight_smile:

Men - jeg vidste ikke, at de to jødiske slagterier åbenbart er lukkede… de eksisterede i bedste velgående for bare vist nok 5 år siden…

[QUOTE=Ann K;1111052]Nja… jeg synes nu nok, at vi er et par stykker, som virkelig har forsøgt at fremføre lige netop den detalje :slight_smile:

Men - jeg vidste ikke, at de to jødiske slagterier åbenbart er lukkede… de eksisterede i bedste velgående for bare vist nok 5 år siden…[/QUOTE]

Kan de tænkes at få deres kød fra udlandet :?
Jeg kan ikke tro, man ikke kan få kosher kød i DK

EDIT: Ups ser nu du skriver slagterier og ikke slagtere … slagterier får nok ikke kødet fra udlandet - dumme mig :thumbdown:
:slight_smile:

Det var egentlig lidt det, jeg mente. Det er blevet skrevet ca. 16566468953 gange, og alligevel er der fortsat deltagere, som udlægger spørgsmålet om halal eller ikke-halal som et spørgsmål om bedøvelse eller ej. Skulle nok have skrevet, at det er en detalje, som “vi” ikke hænger os så meget i, for at gøre distancen lidt klar. :wink:

Meget apropros denne diskussion har Fødevarestyrelsen netop udsendt dette nyhedsbrev til dyrlægerne om krav til slagtning efter religiøse ritualer

Nyhedsbrev for dyrlæger fra Fødevarestyrelsen den 12. august 2013

Krav til slagtning efter religiøse ritualer
I Danmark er det tilladt at slagte efter religiøse ritualer både med og uden forudgående bedøvelse, jf. kapitel 4 i bekendtgørelse om slagtning og aflivning af dyr, men slagtningen skal foregå på et slagteri.

Det er endvidere et krav, at slagterier, der ønsker at foretage slagtning efter religiøse ritualer, skal anmelde dette til Fødevarestyrelsen forud for slagtningen. Som led i anmeldelsen skal slagterierne oplyse, om der er tale om slagtning uden og/eller med forudgående bedøvelse. Anmeldelser skal sendes til Fødevarestyrelsen, Sekretariatet for Kødkontrol, Tysklandsvej 7, 7100 Vejle.

Fødevarestyrelsen har til dato ikke modtaget nogen anmeldelse fra slagterier om rituel slagtning uden forudgående bedøvelse.

Religiøs slagtning omfatter schächting (også benævnt Shechita) efter jødisk forskrift og halalslagtning efter islamisk forskrift. Schächtning foregår altid uden forudgående bedøvelse, mens halalslagtning kan foregå både med og uden forudgående bedøvelse.

Læs mere om reglerne for rituel slagtning på Fødevarestyrelsens hjemmeside http://www.foedevarestyrelsen.dk/Nyheder/Nyheder/Arkiv_2013/Sider/Fakta-om-rituel-slagtning.aspx

Lovgivning vedrørende slagtning og aflivning af dyr
Rådets Forordning (EF) Nr. 1099/2009 af 24. september 2009 om beskyttelse af dyr på aflivningstidspunktet (aflivningsforordningen)

Bekendtgørelse nr. 1302 af 17. december 2012 om slagtning og aflivning af dyr.

Kontakt
Henvendelse vedrørende ovenstående kan rettes til Fødevarestyrelsen, Dyrevelfærd og Veterinærmedicin, tlf. 7227 69 00 eller via kontaktformularen på www.fvst.dk.
Kontaktpersoner: Karen Qvortrup Jensen eller Kirsten Sejlstrup.