Jeg vil bestemt ikke bagatellisere din oplevelse! Den har uden tvivl været både skræmmende og uhyggelig for et barn, som ikke er vant til livets gang på en gård dengang vi alle var meget yngre
(det ville den nok også have været for mig som indfødt københavner i et slumkvarter)
Men - der er et udtryk, der hedder “at skrige som en stukken gris”… hvor “stukken” netop betyder at dyret er ved at blive slagtet…
Jeg tror at det hele bliver meget mere voldsomt med grise… fordi de jo skriger højt nærmest bare man ser forkert på dem ![]()
Har du hørt en pattegris skrige, når man tager den op?
Det er godt nok højt og skingert, man skulle rent ud sagt tro at man var ved at slå den ihjel!
De halalslagtninger, som jeg har set (via diverse dokumentarer fra ude omkring i verden) viser dyr, som egentlig ikke skriger så meget af smerte, men snarere stritter voldsomt imod at blive holdt. Det er de ikke vant til og protesterer derfor så voldsomt som de overhovedet kan…
En enkelt film viste at slagteren slap dyret igen og bare lod det stå og forbløde… dyret holdt op med at kæmpe og brøle op, stod stille og efter et stykke tid faldt det på knæ, kæmpede sig op en enkelt gang og faldt derefter om…
Meget, meget udramatisk - især i sammenligning med de mere eller mindre rædselsslagne køer, der står i en lang række på de danske slagterier og kan lugte blodet, og høre angstbrølene fra dyrene foran dem!