Haleknæk og show

Jeg kan ikke huske det, men kan en kat med haleknæk blive udstillet, hvis ja, hvor meget betyder det at hun har det.
hun vil selveføglig være i kasteret gruppen

De kan godt blive udstillet med haleknæk :slight_smile: Ib har et fint lille et (ude i spidsen af halen) og han blev da alligevel EX1 i Vorbasse :slight_smile:

åhhh hvor godt, mange tak

Det er tilladt for kastrater…

Ja, det er kun kastrater det er tilladt hos :slight_smile:

[QUOTE=Hanne P;750316]Jeg kan ikke huske det, men kan en kat med haleknæk blive udstillet, hvis ja, hvor meget betyder det at hun har det.
hun vil selveføglig være i kasteret gruppen[/QUOTE]

Som udgangspunkt kan alle katte udstilles, men så er der forskellige ting såsom halefej, der bevirker at katten ikke kan opnå så høje placeringer.

En halefejl hos killinger og ungdyr bevirker, at de ikke kan opnå højere placering end Ex 1. Det vil sige at killing/ungdyret ikke kan opnå et BIV eller en nominering, altså de kan ikke blive Best in Show.

Her vil jeg så gerne understrege vigtigheden af showtræning. Selvom killing/ungdyret ikke kan gå hele vejen, så er den erfaring den får i forbindelse med udstilling som killing så ekstrem vigtig til dens fremtidige liv som udstillingskastrat.

Er katten over 10 måneder, så kan den med en halefejl godt udstilles i de fertile klasser men det vil være lidt tosset, da den i de fertile klasser heller ikke vil kunne opnå højere placering end Ex 1. Det betegnes også som Ex 1 -certifikat.

Til gengæld vil den sagtens kunne udstilles i kastratklasserne og her kan den opnå alle placeringer.

Som ved alt andet er der også undtagelser :slight_smile:

Huskatte kan unden indvirkning på placering uanset alder udstilles med halefejl.

Det samme gør sig naturligvis gældende for de forskellige bobtail racer.

Mange hilsner
Pia

Thi hi… det var osse derfor jeg skrev, det ville være som kasteret… da hun jo skal lukkers, på grund af sit haleknæk

Pia, mange tak for det uddybet svar

nu i snakker hale knæk: hvis man pga en skade (f.eks hale i klemme) har fået haleknæk på sin kat og kan skaffe dyrlæge papirer på dette. Kan man så få dommer til at se bort fra dette (hvis man har dyrlæge papirer med på det ER en skade)

NEJ

En dommer må og skal ikke tage hensyn til en dyrelæge erklæring eller anden skreven dokumentation på en udstilling.

Katten skal dømmes som den ser ud på dagen.

Ellers kunne dem, der har langhårede katte jo også bare medbringe et foto af katten, hvor den er i fuld pels, hvis katten udstilles i en periode, hvor den har valgt at iklæde sig “bikini” eller hvis katten er blevet lidt tyk, så et foto fra da den var slank :wink:

Er man så uheldig, at katten har fået en “mekanisk” skade på halen, så er dens udstillingskarriere i de fertile klasser desværre slut. Der er så muligheden, at udstille den på hobbyudstillinger, tage den med udenfor bedømmelse på almindelige udstillinger, og er den over 6 år, så kan den udstilles i den nationale klasse veteran.

Mange hilsner Pia

P.s. Velbekom Hanne :slight_smile: