Det er klart beskrevet allerede i det første afsnit, der henvises til. Der står klart og tydeligt, at en kat med en medfødt abnormalitet ikke må anvendes i eller sælges til avl. (B&R § 3.1) Spørgsmålet er om fejlen er medfødt? Og derefter så er der stadig ting, der er langt værre - hvis det er så lidt, at katten den ene gang har “en tanke” på halen og dagen efter kan gå på scenen, så kan jeg da godt komme i tvivl om hvor meget abnormalitet der er tale om - det kan ikke være meget markant?
VH
Susanne
[QUOTE=Susanne W;1020492]Det er klart beskrevet allerede i det første afsnit, der henvises til. Der står klart og tydeligt, at en kat med en medfødt abnormalitet ikke må anvendes i eller sælges til avl. (B&R § 3.1) Spørgsmålet er om fejlen er medfødt? Og derefter så er der stadig ting, der er langt værre - hvis det er så lidt, at katten den ene gang har “en tanke” på halen og dagen efter kan gå på scenen, så kan jeg da godt komme i tvivl om hvor meget abnormalitet der er tale om - det kan ikke være meget markant?
[/QUOTE]
:enig:
Og jeg synes da også, det er yderst sjældent, man hører om medfødte haleknæk?
[QUOTE=Susanne W;1020492]Det er klart beskrevet allerede i det første afsnit, der henvises til. Der står klart og tydeligt, at en kat med en medfødt abnormalitet ikke må anvendes i eller sælges til avl. (B&R § 3.1) Spørgsmålet er om fejlen er medfødt? Og derefter så er der stadig ting, der er langt værre - hvis det er så lidt, at katten den ene gang har “en tanke” på halen og dagen efter kan gå på scenen, så kan jeg da godt komme i tvivl om hvor meget abnormalitet der er tale om - det kan ikke være meget markant?
VH
Susanne[/QUOTE]
Det er ligesom om, at det mærkes på den ene side af halen og på den anden side mærker man det ikke.
Som min dyrlæge sagde, så føles det som et løst led man kan skubbe med sætte på plads
Jeg kan ikke lige helt forklare det
Og jeg synes da også, det er yderst sjældent, man hører om medfødte haleknæk?[/QUOTE]
De fleste haleknæk er der såmænd fra starten, men er de små nok så kan man først mærke dem, når katten vokser til og knoglerne bliver lidt større. Men det hører tili småtingsafdelingen, når det er sådan et der først kan mærkes som voksen og kun fra nogle vinkler.
VH
Susanne
[QUOTE=DK Mammarazzi;1020491]Ja det sidder helt ude i halespidsen.
Nogle gange føles det som en lille bitte fiskekrog og andre gange føles det som en lille kugle, man kan skubbe ud/ind
Kan ikke lige forklare det bedre
Øv øv hvem er det Tine?[/QUOTE]
Alamby…
Men man kan vel ikke bevise det ikke er medfødt ?
Og jeg synes da også, det er yderst sjældent, man hører om medfødte haleknæk?[/QUOTE]
Hmm nu bliver jeg sgi da helt forvirret
Jeg spurgte min dyrlæge ang. bevis af arvelighed kontra skade via røngen og det sagde hun, man ikke ville kunne se/udlede. Jo hvis det var en stor abnormalitet men ellers ikke.
[QUOTE=DK Zaphy;1020501]Alamby…
Men man kan vel ikke bevise det ikke er medfødt ?[/QUOTE]
Åh nej hun er SÅ smuk Tine Det gør mig ondt på jeres vegne også
Nej nemlig det var også, hvad min dyrlæge sagde.
Hun sagde så også, at hun synes det var en mærkelig regel, da katten jo ellers var super fin til avl Men det kan man jo ikke rigtig bruge til noget
[QUOTE=DK Mammarazzi;1020503]Hmm nu bliver jeg sgi da helt forvirret
Jeg spurgte min dyrlæge ang. bevis af arvelighed kontra skade via røngen og det sagde hun, man ikke ville kunne se/udlede. Jo hvis det var en stor abnormalitet men ellers ikke.[/QUOTE]
Den er go´ nok. En lillebitte abnormalitet kan hun ikke se nok på ved røntgen, men et større led som f.eks har været brækket vil hun kunne se noget nydannelse af knogle på. Men dem er der såmænd ikke ret mange af.
VH
Susanne
[QUOTE=Susanne W;1020507]Den er go´ nok. En lillebitte abnormalitet kan hun ikke se nok på ved røntgen, men et større led som f.eks har været brækket vil hun kunne se noget nydannelse af knogle på. Men dem er der såmænd ikke ret mange af.
VH
Susanne[/QUOTE]
Nej derfor har jeg også valgt ikke at få det røntgenfotograferet
Det er jo ikke mega udbredt. Jeg har mærket andre, hvor det knækker 90 grader og det gør hendes slet ikke - Så tror ikke at et røntgenbillede, vil give mig noget svar
Jeg havde engang en han der under stress fik en “duller” lille fortykning som en ært på det yderste haleled. Super sund og lækker kat der blev brugt til flere kuld uden duller.
Han kom til Danmark 5 år gammel - vel vidende det med dulleren - han var en super sund kat og det var det afkom han producerede også, så han blev brugt, for jeg vidste jeg kunne få nye og “bedre” problemer med en anden han.
Hvis der ikke er set halefejl i linierne ville jeg bruge katten.
[QUOTE=DK Mammarazzi;1020510]Nej derfor har jeg også valgt ikke at få det røntgenfotograferet
Det er jo ikke mega udbredt. Jeg har mærket andre, hvor det knækker 90 grader og det gør hendes slet ikke - Så tror ikke at et røntgenbillede, vil give mig noget svar[/QUOTE]
Jeg synes du skal sove på det i en uge! Det er aldrig for sent at snippe. Se Lis´ eksempel på en god hankat - nogle gange skal man lade tvivlen komme katten til gode, og så i stedet bruge krudtet på ting som virkelig kan blive et problem, fx. hjerter eller hvad der nu kan være aktuelt for den pågældende race.
VH
Susanne
[QUOTE=DK Mammarazzi;1020482]Jeg kan heller ikke se det nogle steder i reglerne, men jeg har lige taget Norsk Skovkatte Uddannelse og de har tudet os ørerne fulde med, at man ikke må bruge en kat med haleknæk???
[/QUOTE]
Jeg håber da, at der er blevet undervist korrekt i FIFe-reglerne:
En kat som lider af en medfødt defekt, må ikke bruges i avl eller blive solgt til avl.
Så vidt jeg kan se, er katten næsten 2 år, og den har opnået certifikater på flere udstillinger. Dvs. et antal FIFe-dommere har skrevet under på, at katten tidligere ikke havde halefejl. Dvs. så har fejlen ikke været der fra fødslen. (Med mindre altså, at nogen kan bevise, at fejlen er arvelig). Altså fejlen er ikke medfødt.
Så du kan sagtens avle på den kat. Men selvfølgelig ikke indavl. Og hankatten skal have en upåklagelig hale.
vh
Andreas
P.S. I øvrigt er det min erfaring, at når først 20 forskellige mennesker på en udstilling har pillet ved en halespids, så er der i hvert fald en halefejl - typisk et par låste yderled!
Jeg har en hunkat med halefejl som jeg bevidst bruger i avl… Hendes linje er jeg meget glad for og hun laver som regel kun 1 killing i hver kuld med fejlen, men man bliver altså blive meget obs på den… Men hendes killinger er fantastiske, sunde, og for mig bedre typet end dem jeg normalt laver. Jeg havde hende med på en udstilling velvidende at hun intet cert ville få, men blot for at få dommerens kommentarer. De kommentarer beskræftigelse mig i at hun er en meget smuk kat, og dommeren var meget træt af halefejlen fordi hendes type ellers er rigtig god. Hendes fejl er så også MEGET tydelig at mærke, da hun altid har fiskekrogs hale.
I kategori 4 betyder et haleknæk ikke noget på en kastrat, men kun på de fertile. Så jeg har intet problem i at bruge en kat med denne fejl, hvis kvaliteterne ellers er i orden… Men jeg regner med at det kun bliver afkom fra hende som ingen halefejl har, der går videre i avl… Derudover har jeg flere gange lavet halefejl på mine katte ved at træde på dem og det er svært at mærke forskel på den medfødte og den påførte
Derudover har nogle fejl en nuttetheds faktor, så jeg synes heller ikke en killing med den fejl er svær at sælge. Det ser bare uendelig nuttet ud, og købere nusser en del hale på den i starten
[QUOTE=Lis Dahlstrøm;1020519]Jeg havde engang en han der under stress fik en “duller” lille fortykning som en ært på det yderste haleled. Super sund og lækker kat der blev brugt til flere kuld uden duller.
Han kom til Danmark 5 år gammel - vel vidende det med dulleren - han var en super sund kat og det var det afkom han producerede også, så han blev brugt, for jeg vidste jeg kunne få nye og “bedre” problemer med en anden han.
Hvis der ikke er set halefejl i linierne ville jeg bruge katten.[/QUOTE]
Lis du beskriver faktisk hende fejl godt som en ært. Men igen til andre tider - føles den som en lille bitte fiskekrog
[QUOTE=Susanne W;1020525]Jeg synes du skal sove på det i en uge! Det er aldrig for sent at snippe. Se Lis´ eksempel på en god hankat - nogle gange skal man lade tvivlen komme katten til gode, og så i stedet bruge krudtet på ting som virkelig kan blive et problem, fx. hjerter eller hvad der nu kan være aktuelt for den pågældende race.
VH
Susanne[/QUOTE]
Ja HCM er korrekt et mega større problem end en halefejl også i følge min vurdering.
[QUOTE=Andreas;1020527]Jeg håber da, at der er blevet undervist korrekt i FIFe-reglerne:
Så vidt jeg kan se, er katten næsten 2 år, og den har opnået certifikater på flere udstillinger. Dvs. et antal FIFe-dommere har skrevet under på, at katten tidligere ikke havde halefejl. Dvs. så har fejlen ikke været der fra fødslen. (Med mindre altså, at nogen kan bevise, at fejlen er arvelig). Altså fejlen er ikke medfødt.
Så du kan sagtens avle på den kat. Men selvfølgelig ikke indavl. Og hankatten skal have en upåklagelig hale.
vh
Andreas
P.S. I øvrigt er det min erfaring, at når først 20 forskellige mennesker på en udstilling har pillet ved en halespids, så er der i hvert fald en halefejl - typisk et par låste yderled![/QUOTE]
Ja det er korrekt, at hun har været på flere udstillinger og kun den ene dag i Fredericia blev det bemærket. Og denne dommer var som sagt ikke 100 % sikker og derfor fik hun også sit cert den dag.
Det er jo også fordi, det som skrevet tidligere er svært at mærke på den ene side og på den anden side, er det lidt nemmere at mærke
Jeg har ikke været på udstilling siden, så der er ikke andre dommere, der har haft fat i hende efter bemærkningen.
Min første avlskat udviklede halefejl, og jeg var dybt ulykkelig og i vildrede. Jeg ringede til Jette (kan pludselig ikke huske efternavnet - erfaren skovkatteopdrætter, dommer og genetikkyndig) og fik en lang snak med hende om polygenetik med mere, og valgte at beholde katten som avlskat. Kun en enkelt killing efter hende fik halefejl.
Hvis du ikke har med en defekt at gøre som vi med 100% sikkerhed ved bliver givet videre til evt. killinger er det jo op til en selv hvor megen is man har i maven. Tør man lave testkuldet og vente på at se om der er nogen med defekten. Vil man kunne se sig selv i øjnene hvis man bruger katten til avl. Ingen andre kan fortælle dig hvordan du skal håndtere det. Vi kan fortælle hvordan vi selv vil eller har håndteret lignende situationer. Nogle vil nok også fortælle dig hvad de mener om opdrættere som gør dette og hint. Men du vælger selv hvad der skal ske med de ellers dejlige kat.
Ja det er jo også, det jeg har gjort Krista - Som jeg skriver i første indlæg, så har jeg taget beslutningen - Men derfor kan den jo godt gøre lidt ondt
Jeg har jo ikke spurgt, hvad jeg skulle gøre, men netop skrevet, at jeg har taget beslutningen
[QUOTE=DK Mammarazzi;1020590]Ja det er jo også, det jeg har gjort Krista - Som jeg skriver i første indlæg, så har jeg taget beslutningen - Men derfor kan den jo godt gøre lidt ondt
Jeg har jo ikke spurgt, hvad jeg skulle gøre, men netop skrevet, at jeg har taget beslutningen :)[/QUOTE]
Det gør ondt. Men heldigvis er der andre utrolig smukke og brugbare hunkatte til avl.
Heldigvis generer halekæk ikke katten det mindste, så du vil kunne dele mange år med den på trods af halens udseende. .
Rikke, jeg synes du skal slå koldt vand i blodet.
Tag Djamilla med på et par udstillinger mere, så du kan få flere til at tjekke den hale.
Du må ikke bare opgive din drøm!