Ja som overskriften siger, så har jeg fundet et haleknæk på min smukke Djamilla
Jeg er SÅ trist over det, da hun har så mange super gode kvaliteter i følge mine tanker om skovkatten
Nogle siger man ikke må avle på haleknæk andre siger det ikke står direkte nogle steder, men jeg har uanset hvad valgt at neutralisere hende.
Jeg er ny opdrætter, og jeg vil ikke risikere et dårligt ry, jeg ville gerne have lavet en parring og så beholdt en killing fra hende, men jeg kan jo ikke vide, om den killing udvikler et haleknæk senere og killingen kan jo i hvert fald være bærer af det og give det videre - Alle disse tanker har kørt rundt i hovedet på mig igen og igen… Men nu er beslutningen taget - Selvom det gør rigtig ondt, da mit banker for gr 3, og det altid har været min drøm at have et kuld gr 3 rendende rundt herhjemme.
Men det blev ikke denne gang
Så mit lille opdræt bliver nu reduceret til 1 fertil og 3 kastrater
Orh det er bare ikke lige det bedste, der kan ske for én - og slet ikke en ny opdrætter :trøste:
Men synes din beslutning er rigtig - sådan ville jeg også have ageret.
[QUOTE=Pernille DL;1020465]Det er jeg godt nok ked af at høre, Rikke :trøster:
Djamilla er en rigtig flot pige
Respekt for din beslutning![/QUOTE]
Tak Pernille
Ja hun er bare SÅ dejlig på mange måder, hvorfor pokker skulle hun også lige ende med at få det åndsvage haleknæk
Sidder og fælder en lille tåre nu, det gjorde sgi nok lidt ondt at få det læst på skrift
Ja hun er bare SÅ dejlig på mange måder, hvorfor pokker skulle hun også lige ende med at få det åndsvage haleknæk
Sidder og fælder en lille tåre nu, det gjorde sgi nok lidt ondt at få det læst på skrift
Men hun bliver min lille puttepige i stedet for [/QUOTE]
Rikke, jeg kan sagtens forstå din ærgelse. Men om maaaange år når du har oplevet lidt af hvert, så kommer der pludselig en dag, hvor du tænker “åh herregud, et bette haleknæk” - for der findes langt værre ting! Haleknæk lever de fint med, det gør ikke ondt og de dør ikke af det. Om man vil tage sådan en kat i avl er jo altid et temperamentsspørgsmål og en vurdering af samlet genpulje osv. - men hvis du bliver hængende som opdrætter, så kommer der med sikkerhed en dag, hvor haleknæk vil synes om en lille ubetydelig ting. Tør dine øjne og nyd at du har en sund og rask og lækker kat Nu er du HELT sikker på, at du ikke bare har siddet og fumlet med en lille fortykkelse pga. et lille bidmærke?
VH
Susanne
[QUOTE=Susanne W;1020472]Rikke, jeg kan sagtens forstå din ærgelse. Men om maaaange år når du har oplevet lidt af hvert, så kommer der pludselig en dag, hvor du tænker “åh herregud, et bette haleknæk” - for der findes langt værre ting! Haleknæk lever de fint med, det gør ikke ondt og de dør ikke af det. Om man vil tage sådan en kat i avl er jo altid et temperamentsspørgsmål og en vurdering af samlet genpulje osv. - men hvis du bliver hængende som opdrætter, så kommer der med sikkerhed en dag, hvor haleknæk vil synes om en lille ubetydelig ting. Tør dine øjne og nyd at du har en sund og rask og lækker kat Nu er du HELT sikker på, at du ikke bare har siddet og fumlet med en lille fortykkelse pga. et lille bidmærke?
VH
Susanne[/QUOTE]
Jeg har ikke haft hende til røngen eller noget.
Jeg fik en bemærkning fra en dommer på en udstilling og har siden mærket på hende ofte. Min dyrlæge siger, at det er ligesom om leddet kan flyttes/skubbes, hvilket jeg også selv føler.
Så af og til mærker man det ikke og til andre tider mærker man det tydeligt
Men man må jo ikke have en kat med haleknæk i avl, derfor har jeg taget denne beslutning, selvom det gør ondt, at hun ikke bliver en del af mit opdræt
[QUOTE=DK Mammarazzi;1020474]Jeg har ikke haft hende til røngen eller noget.
Jeg fik en bemærkning fra en dommer på en udstilling og har siden mærket på hende ofte. Min dyrlæge siger, at det er ligesom om leddet kan flyttes/skubbes, hvilket jeg også selv føler.
Så af og til mærker man det ikke og til andre tider mærker man det tydeligt
Men man må jo ikke have en kat med haleknæk i avl, derfor har jeg taget denne beslutning, selvom det gør ondt, at hun ikke bliver en del af mit opdræt [/QUOTE]
Hvis katten har en masse kvaliteter som du gerne vil have i dit fremtidige opdræt så ville en halefejl ikke stoppe mig Der står ingen steder at man ikke må avle på en kat med halefejl.
Jeg vil gætte på at der ude i opdrætter verden er en del der har opdrættet på katte med halefejl, måske ikke alle taler højt om det
Selv har min dejlige Split en halefejl, hun har aldrig givet halefejl, hverken børn, børnebørn eller oldebørn har fået halefejl
Jeg spørger fordi at jeg er nysgerrig omkring i hvor sen en alder haleknæk kan udvikles. Djarmilla er jo næsten 2 år gammel. Og ja, som Susanne er inde på:
Er du nu helt sikker på at der er tale om et decideret haleknæk?
At have et opdræt er ikke altid lutter lykke og glæde.
Nogle gange går tingene i en anden retning end man havde håbet på, troet på, og planlagt ud fra. Det koster … også følelsesmæssigt (Been there, done that)
Jeg ved du har overvejet din beslutning nøje, og det tager jeg hatten af for.
Heldigvis er Djamilla en sund og rask kat, og som kastrat vil hun helt sikkert OGSÅ give dig mange glæder.
Du får lige sådan en her fra mig :trøste:
Jeg kan heller ikke se det nogle steder i reglerne, men jeg har lige taget Norsk Skovkatte Uddannelse og de har tudet os ørerne fulde med, at man ikke må bruge en kat med haleknæk???
Man må ikke bruge katte i avl med defekter og haleknæk anses jo for en defekt eller?
Et haleknæk er ikke nødvendigvis medfødt, det kan også komme i forbindelse med et uheld - og er det så en defekt?
Personligt ville jeg - hvis katten havde 117 andre gode ting, der var vigtige, og haleknækket ikke var synligt og samtidig sad ude i enden (hvor de fleste mig bekendt sidder) - uden tøven beholde katten i avl De 117 ting havde man sandsynligvis allerede vurderet, før katten blev valgt som avlskat, så for mig vil det næsten udelukkende afhænge af graden og placeringen af haleknækket.
[QUOTE=DK Mammarazzi;1020482]Jeg kan heller ikke se det nogle steder i reglerne, men jeg har lige taget Norsk Skovkatte Uddannelse og de har tudet os ørerne fulde med, at man ikke må bruge en kat med haleknæk???
Man må ikke bruge katte i avl med defekter og haleknæk anses jo for en defekt eller?[/QUOTE]
Ja tænkte også det var der du har det fra… vi har netop også valgt fra pga. Haleknæk…
[QUOTE=DK Nemador;1020479]ØV da også Rikke Det er jeg ked af at høre.
Er det noget du har opdaget her for nylig?
Jeg spørger fordi at jeg er nysgerrig omkring i hvor sen en alder haleknæk kan udvikles. Djarmilla er jo næsten 2 år gammel. Og ja, som Susanne er inde på:
Er du nu helt sikker på at der er tale om et decideret haleknæk?
Knus Gitte[/QUOTE]
Det blev påpeget i Fredericia sidste år om lørdagen dog med en bemærkning om, at dommeren ikke var sikker/ Om søndagen kom hun på scenen.
Derfor har jeg ikke gjort noget ved det endnu.
Der var hun lige blevet 1 år.
Synes da ikke at der står nævnt at haleknæk er noget man ikke på opdrætte på?
Rikke er du sikker på at det ikke er udstillingensreglen du får blandet ind der?[/QUOTE]
Nej det står nemlig ikke direkte, men der står, at man ikke må bruge en kat i avl, som har en defekt og haleknæk er jo en defekt.
Jeg ved godt, at udstillings reglerne direkte skriver, at man ikke må udstille en kat med haleknæk.
[QUOTE=DK Lindvig;1020481]At have et opdræt er ikke altid lutter lykke og glæde.
Nogle gange går tingene i en anden retning end man havde håbet på, troet på, og planlagt ud fra. Det koster … også følelsesmæssigt (Been there, done that)
Jeg ved du har overvejet din beslutning nøje, og det tager jeg hatten af for.
Heldigvis er Djamilla en sund og rask kat, og som kastrat vil hun helt sikkert OGSÅ give dig mange glæder.
Du får lige sådan en her fra mig :trøste:[/QUOTE]
Tak Hanne
[QUOTE=Temple Bar;1020484]Et haleknæk er ikke nødvendigvis medfødt, det kan også komme i forbindelse med et uheld - og er det så en defekt?
Personligt ville jeg - hvis katten havde 117 andre gode ting, der var vigtige, og haleknækket ikke var synligt og samtidig sad ude i enden (hvor de fleste mig bekendt sidder) - uden tøven beholde katten i avl De 117 ting havde man sandsynligvis allerede vurderet, før katten blev valgt som avlskat, så for mig vil det næsten udelukkende afhænge af graden og placeringen af haleknækket.[/QUOTE]
Ja det sidder helt ude i halespidsen.
Nogle gange føles det som en lille bitte fiskekrog og andre gange føles det som en lille kugle, man kan skubbe ud/ind