Halesutteri

Jeg har 2 killinger, hvor den ene sutter halespids. Har kun oplevet han gør det, når han ligger ved mig. Er det en adfærd der skal stoppes eller hvad mener I?
Hans historie er lidt tragisk, og jeg går ud fra hans opvækst har noget med halesutteriet at gøre…
2 tævekatte får hver et kuld á 4 stk med ca. en uges mellemrum. Kort efter den sidste fødsel forsvinder (ca. 14 dage eller så…, formentlig kørt ned, aldrig fundet) den ene tævekat (hende som fødste sidst og mor til min halesutter). Den anden missemor overtager de 4 moderløse, så hun nu har i alt 8. Der bliver hjulpet til af ejeren med flaske flere gange i døgnet. Missemor tager sig lige fint af dem alle. I følge aftale med dyrlægen får de så hurtigt det er muligt opblødt killingefoder, dog stadig med flaske og missemors mælk.
Jeg har været rigtig meget ved killingerne, mens de var hos missemor, og har ikke set ham gøre det dér. Det er først efter jeg har fået dem hjem. Jeg har en fra hvert kuld, og som sagt er det den yngste, der sutter hale.

Min tanke er at selv om missemor har været rigtig god og har taget sig af alle 8, at de yngste måske alligevel har fået for lidt omsorg?? Jeg har ikke oplevet andre af hans “rigtige” søskende sutte hale, de bor stadig sammen med missemor (nye hjem er endnu ikke fundet).
Han går ikke helt i trance, når han sutter hale. Man kan sagtens komme i kontakt med ham, så han går ikke helt i selvsving.

Skal jeg stoppe det eller, hvad er jeres holdning til og erfaring med dette??

PFT…

Karina

Jeg tror ikke du kan stoppe det.

Jeg havde en hunkat der fik en enkelt killing: French Connection (fransk far:-)) Morkatten gumlede konstant på den stakkels killings hale - jeg var så bange for hun skulle skade den.

Killingen flyttede med ubeskadiget hale - meeen, i det nye hjem begyndte han at sutte hale, så meget man kunne se spidsen var tyndhåret. Det mærkelige var når ejeren kom fra arbejde så var halen tør - når hun kom ind af døren startede sutteriet. Han fik en artfælde at lege med - han sutter stadig og er helt salig.

Har faktisk set et kuld på fire på en udstilling hvor to eller tre i kuldet gjorde det. Med det i tankerne kastrerede jeg morkatten.

Er det en form for trøst? Ligesom sut for babyer?
Vores abyssinier gør det, nogle gange når han drejer rundt om sig selv for at fange sin halespids - sker ikke så tit. Så gnasker han og sutter på den indtil den næsten er drivvåd og halespidsen ligner en våd pensel med sort maling på…så stopper han.