Halesutteri

Jeg havde en hunkat der kun fik een killing - den førstfødte var dødfødt. Hun var førstegangsmor og bed kontant i killingens hale. Den blev ikke skadet, og jeg havde den ide det var hendes måde at forsøge at kontrollere ham på.

Men da jeg hos en anden opdrætter havde set hvad en mormis havde gjort ved din killings hale var jeg noget nervøs.

Nu er killingen, der har boet i sit nye hjem begyndt at sutte på sin halespids, han er er i en helt anden verden når han gør det.

Hvor gør han det?

Jeg har ikke tidligere hverken haft hunkattehalebidere eller halesuttere.

Jeg har ikke selv oplevet det, men jeg har været på besøg hos nogle opdrættere, der havde en ung hunkat, der suttede hale. Hun havde ikke gjort det hele tiden, men var begyndt på det, da hendes legekammerat flyttede.

Så det er en slags tryghedsting ligesom når børn sutter tommelfinger?

Faktisk også min første tanke, eller når børn sidder og sutter på håret

Jeg har en sød bekendt -handshake

Som er opdrætter.
Én af hendes katte sutter på sin pote.
Jeg tror også, at det kan være en trygheds-mani
eller kedsomhed.

Mange gode hilsner
Mona

Jeg ved ikke hvad jeg tror.
Vivi, kan du huske der engang var et kuls aby’er der blev udstillet hvor to gjorde det?
Ved ikke om det er en af dem, men ihvertfald fra samme opdrætter der stadig gør det. Har solgt kat til nogle som har haleslikker kattens ejere som venner.

Lis: Det lyder som en form for stereotyp adfærd… Det bør behandles. Kontakt eventuel Maiken Lysholm Sten www.animal-farm.org

Det kan skyldes miljøet eller være genetisk - i sidstnævnte tilfælde kan sådan en adfærd pludselig dukke op efter flere års sunde katte - så er der pludselig en enkel, som viser sådan noget her. Det kan ske rent statistisk og har intet med linjer eller avlsdyr at gøre generelt, skal jeg lige understrege.

Årsagen bør findes - er det genetisk kan det nok ikke helbredes. og er det miljøet, så handler det om at sætte ind jo før jo bedre. Bliver det en vane, så er det meget svært at stoppe - fordi adfærden er selvforstærkende.

Held og Lykke

MVH Helle

[QUOTE=Lis Dahlstrøm;63916]Vivi, kan du huske der engang var et kuls aby’er der blev udstillet hvor to gjorde det?
Ved ikke om det er en af dem, men ihvertfald fra samme opdrætter der stadig gør det. [/QUOTE]

Nej … det husker jeg ikke.
Men den jeg tænker på er vist ikke voksen endnu.