hej,
Jeg har en dejligt kat p å fire år som jeg er utrolig glad for. Hun er en indekat og jeg har adopteret hende for ca. et halvt år siden fra en kvinde der desv ærre ikke kunne beholde hende pga. for lidt tid til katten. Jeg har selv haft kat f ør dog.
Hun er en helt almindelig huskat uden nogle helbredsm æssige problemer. Da jeg fik hende gav jeg hende et halsb ånd p å som jeg havde k øbt til hende. Men hun virker ikke særlig glad for at have halsb ånd p å. Da jeg gav hende halsb åndet p å f ørste gang pr øvede hun f ørst at f å det af og blev derefter lidt passiv som om det irriterede hende. Jeg tog det derfor af og har efterf ølgende pr øvet at v ænde hende til det gradvist ved at givet hende det p å en gang imellem og oftere og oftere. Jeg synes dog ikke at det hj ælper, hendes realktion er stadigv æk den samme. Skal jeg droppe det og afskaffe ideen om halsb åndent eller er der nogen der har et godt r åd?
P å forh ånd tak for hj ælpen.
Kh Mille
hvorfor halsbånd? er katten ikke øremærket eller chippet?
Når jeg er hjemme hos mine forældre har mine katte altid halsbånd på - men det er fordi jeg jævnt utryg ved, at HVIS de smutter ud - og ud på vejen! - så ville folk ikke i et sekund overveje at tjekke dem i ørerne eller for chip… der er det virkelig ingen halsbånd = ingen ejer
Men ellers har de aldrig halsbånd på herhjemme… for her kan de slet ikke smutte ud
Unni reagerede også “passivt” på halsbåndet… det eneste jeg gjorde var at lade det sidde på… på et tidspunkt så vil katten alligevel gerne bevæge sig - det tog en dag, så havde Unni vænnet sig til det
men når hun får det på nu, så bruger hun stadig lige 10 minutter på at se rigtig sur ud og ikke gide noget som helst, og 20 minutter på at gå mærkeligt i protest
Hvorfor vil du have at hun skal gå med halsbånd ?. Jeg selv kunne ikke drømme om at give mine katte halsbånd på. Halsbånd har forvoldt mange skader på katte.
Hvis din hunkat ikke allerede er neutraliseret, ville jeg få det gjort og så samtidig få hende øremærket og registreret i Katteregistret.
Der er efterhånden så mange eksempler på katte, der er døde eller kommet alvorligt til skade pga. halsbånd - også indekatte - og også med de såkaldt “sikre” halsbånd.
Personligt synes jeg ikke, at et halsbånd hører hjemme på en kat. Den er smuk nok i sig selv og desuden bryder mange katte sig ikke om at have det på, hvilket du jo selv har konstateret.
Lad være med at bruge halsbånd.:surrender1:
Jeg kunne aldrig drømme om at gøre det på mine, det er simpelthen for farligt
Hilsen Lisbeth
Hun er ørem ærket jo, dog ikke med chip ogs å. Jeg har det liges ådan, jeg tror heller ikke det er alle der gider smutte forbi en dyrl æge og f å tjekket kattens id-nummer hvis hun stak af, s å derfor mit valg af halsb ånd. Jeg bor p å 1. sal, s å selvom jeg f øler jeg er meget forsigtig med åbne vinduer s å kan jeg ikke lide tanken om ‘hvad nu hvis’. Det kan da godt være jeg skal forsøge at give hende noget mere tid med halsbåndet.
Jeg plejere også at være skeptisk, en del faktisk, overfor halsbånd, men dyrelægen sagde der ikke var nogen grund til at bekymre mig og dette. Jeg ved * dog ikke om jeg føler mig helt overbevist, det er jo heller ikke rart at tænke ‘hvad nu hvis’ der sker noget pga halsbåndet.
Halsbånd er rigtig farligt på en kat. Jeg synes, du skal droppe det.
Der er rigtig mange gode ideer herinde, til hvordan man kattesikre sine vinduer o.l. Så det ville jeg hellere kigge på.
Jeg ville ikke bruge halsbånd på hende.
Det er farligt for katten - i et uovervåget øjeblik kan hun hænge fast og i værste tilfælde blive kvalt Denne risiko er der både inden døre og hvis hun ved et uheld smutter ud af vinduet.
I stedet ville jeg sikre mine vinduer, således at hun ikke kan hoppe ud, når de er åbne
Halsbånd er dødsensfarlige - vi har indtil flere historier herinde om katte der har mistet livet… undskyld mig, men din dyrlæge burde få et opatererende kursus når han kan mis-lede dig på den måde…
Halsbånd kan hænge fast og de der såkaldte “selvudløsende” og “elastiske” er præcis lige så farlige…
så hvis du vil have mit råd - så skynder du dig at tage det af, og så sæt kattesikring på dine vinduer Jeg har selv net for alle mine vinduer - jeg bor også højt oppe
Men tag det først og fremmest af hensyn til kattens sikkerhed - ikke fordi det ikke er pænt eller andet… men ganske enkelt fordi det er for risikabelt
Wow, det må jeg nok sige, det lader godt nok ikke til at der burde være halsbånd på nogle katte overhovedet. Jeg føler ikke jeg er tryg ved at hun får halsbånd på nu hvis det er jeres erfaring med dem. Der ser ud til at jeg skal bruge min weekend på at sikre vinduer så jeg kan lade hende slippe for det halsbånd Ellers synd og skam, det er virkeligt fint og jeg brugte lagt tid på at finde noget jeg kunne lide.
Jeg endte med at kassere halsbåndet. Havde fået et lavet med små guldnitter og guldvedhæng, så jeg sendte det ind til postalgold, et firma der køber guld for penge, så de kunne smelte det om. Jeg fik penge for det, så nu bliver missen forkælet med andre ting i stedet for
Det kan i øvrigt anbefales, så hvis der er andre der er interesseret, kan de findes på http://twitter.com/BrevGuld, http://brevguld.org/
Så brug halsbåndet, når du skal tage pyntebilleder af hende…
Det gør vi herhjemme
Mine katte kan alle bære halsbånd - det har de lært - men kun for sjov. Du kan sagtens lære katte det, men de bør i mine øjne ikke ha dem på uden de er under opsyn - f til en fotosession for sjovt… Og de bør slet ikke ud med dem på.
MCOerne ser SÅ rå ud med deres på - det er med nitter:-) Eddie har naturligvis et ægyptisk, så han ligner en Faraoh:-) Men de har dem aldrig på, når jeg ikke er der.
MVH
Jeg kunne ikke drømme om at lade mine katte gå med halsbånd.
Min første huskat havde halsbånd - og hende så jeg snuble på tørrestativet, hvorefter hun hang der i sit halsbånd. Havde jeg ikke været hjemme, såeh …
Jeg tilhører så mindretallet her.
Min Snehvide har sit halsbånd på, når vi går tur. Et prægtigt lyserødt halsbånd, besat med ædle stene og et guld-hjerte med navn og telefonnummer - mindre kan ikke gøre det for en rigtig prinsesse… :cool2:
Årsagen er simpelthen, at hun skal kunne identificeres hurtigt, hvis hun skulle vride sig ud af seletøjet. Hun ligner så mange andre huskatte her omkring, og hun er kun chipmærket - noget som de færreste ikke-kattefolk kender til.
Men hvis hun var fritgående, ville jeg nok ikke give hende det på, så dér er jeg enig med flertallet herinde.
Jeg ville så heller aldrig turde have en fritgående kat - men det er så en helt anden diskussion…
Min kat går med halsbånd. Han er ude-når-det-passer-ham-kat og har næsten altid gjort det, så det generer ham ikke det fjerneste.
For det første vil jeg gerne have, at mit telefonnummer er synligt, hvis der skulle ske noget, og han blev fundet af ikke-kattefolk. Han er ofte med på ferie, hvor han også kommer ud…og han bor pt. det 4. sted i sit liv nu (uden at tælle sommerhusferier osv med).
For det andet bor han pt. hos mine forældre, som har et stort kollegie som naboer. Og de unge mennesker dér synes tilsyneladende, at kat uden halsbånd = en kat man tager ind og giver mad… Før boede vi tæt på en skolegård, og før det selv på et kollegie… Jeg har altså desværre erfaret, at folk holder nallerne lidt bedre væk, når han har halsbånd på med navn+telefonnr, da han vel så ligner en kat, der tilhører nogen
Han har iøvrigt sådan et sikkerhedshalsbånd fra “rogz”… det koster et nyt halsbånd+skilt i ny og næ, da det ryger, hvis han sidder fast. Men hellere det, end ét, som ikke går op. Af og til er jeg heldig at finde det ude i haven igen, hvis jeg gør en indsats - han løber heldigvis aldrig så langt
De såkaldte sikkerhedshalsbånd, jeg har afprøvet, når jeg støder på dem i butikkerne er ikke fem potter p… værd.
Der kræves nemlig en vis vægt i trækket, for at det går op, og trækket må heller ikke være skævt.
Skal katten partout have noget om halsen, når den er ude, vil jeg anbefale en helt tynd bukse- eller hatteelastik med en lille navne/adressecylinder. De koster heller ikke alverden.
Mine fritløbere har ikke halsbånd på, kun øremærket…
Så for år tilbage en lille killing med halsbånd, som nogle unge mennesker synes var sjovt at kvæle, altså de havde rykket halsbåndet op og hævet fra begge sider. De kunne ikke lide ejeren… Hvor grufuldt.
Halsbånd kan være farligt på mange måder…
Men helt rigtig, folk som ikke kender så meget til katte og mærkning, mener ofte at en kat uden halsbånd ikke ejes af nogen…
Jeg ville heller ikke give mine katte halsbånd på… Jeg syntes der er så synd når man møder en kat med en bjælde om halsen - tænk at skulle høre på den lyd altid
Mine har både halsbånd & solbriller.
Alt ligger i skuffen til jeg en dag skal tage nogle fantastiske billeder.
Nå ja - hundene er faktisk ret vilde med solbrillerne… måske fordi de blev fodret imens de prøvede dem 1. gang G
Men nej ville aldrig lade hverken en hund eller en kat gå med halsbånd på indendørs og unden opsyn. Har kendtskab til alt for mange grufulde skæbner på den baggrund