Halsbetændelse …Er det ikke sjældent katte får det ?
Gaia blev sløj i fredags …Hun kastede lidt op - Hun havde hyppige synkebevægelser, og ikke særlig lyst til mad. Jeg gik og vurderede lidt på hende, og troede fejlagtig at hun havde en genstridig hårbold, som hverken ville op eller ud - Så jeg gik straks i gang med en omgang kattemalt, og en frisk stuebambus.
Lørdag kastede hun ikke op længere, men havde stadig hyppige synkebevægelser. hun begyndte osse at spise lidt igen, så jeg troede at hun var på vej ‘op’ igen. - Men desværre, for søndag begyndte hun at hoste en hæs hoste …Hun sank stadig hyppigt, og ville ikke spise igen - Det var tydeligt at se, at hun havde ondt, så jeg fik fat i den vagthavende dyrlæge og fik en tid hos hende …Gaia havde ikke feber, og dyrlægen kunne ikke se eller høre synlige tegn på hvad der kunne være galt, dog kunne vi se at Gaia var øm på den ene side af halsen, så dyrlægen gav straks en sprøjte med pencilin og en sprøjte med noget smertedækkende. Gaia er nu sat i behandling med Ronaxan og Rimadyl ( i 5 dage ).
Jeg undrer mig over, hvorfor hun pludselig fik halsbetændelse ? ( heldigvis har hun ikke smittet hendes killinger)…Iøvrigt sagde dyrlægen at det var ofte hun behandlede katte for halsbetændelse - Jeg synes da aldrig det er noget som har været omtalt hos katte ??
Gaia er færdig med pencilin på torsdag, og planen er at hun skal neutraliseres på mandag, sammen med hendes killinger som flytter hjemmefra …Kan jeg ikke med sindsro fuldføre denne plan, eller er et indgreb risikabelt så tæt efter en pencilin-behandling ?
Jeg kender een kat der er behandlet for halsbetændelse - en kat der netop havde skiftet hjem. Ikke min, men venners - så detaljerne husker jeg ikke.
Det kan være virus eller infektion, så meget kan jeg huske, for jeg var til dyrlæge med katten, da ejerne var på vej til lufthavnen og jeg skulle være “sitter”
Min Pussimor har også haft halsbetændelse og hun fik også pencillin og var i fuld vigør en lille uge efter.
Min dyrlæge sagde til mig det var en fordel Betterøv var på pencillin da hun blev sterilliseret, da man så ikke behøvede at være nervøs for der gik betændelse i såret. hun havde døjet med en ledbetændelse lige inden.
Aldrig har jeg set et sår gro så fint sammen og aldrig har jeg set en kat så fornærmet som den dag hun skulle have stingene af. Han skulle bestemt ikke rode på hendes mave:tihi:
Knus Ellin
Hvad er forskellen mellem luftvejsinfektioner og så halsbetændelse? for jeg har haft en kat der fik samme behandling som dig for de samme symptomer, hvor dyrlægen fortalte at det formodentlig var forårsaget af en af de alm virus…
Så hvad er den konkrete forskel hvis der da er nogen (og det ikke bare er 2 ord for same sygdom)
[quote=Battlestar;257033]Hvad er forskellen mellem luftvejsinfektioner og så halsbetændelse? for jeg har haft en kat der fik samme behandling som dig for de samme symptomer, hvor dyrlægen fortalte at det formodentlig var forårsaget af en af de alm virus…
Så hvad er den konkrete forskel hvis der da er nogen (og det ikke bare er 2 ord for same sygdom)[/quote]
Øvre luftvejsinfektioner er virus
Halsbetændelse kan skyldes virus - eller være bakteriel
Det bakterielle slås ned med antibiotika
Virus skal immunforvaret bekæmpe (antibiotia hjælper ikke) - dog gives der ofte antibiotika for evt. følgevirkninger.
Om det er det ene eller andet kan kun en podning afgøre
Hjalte fik halsbetændelse i forbindelse med at de kom ud da vores overdækkede terrasse blev indhegnet. Der havde han ikke været ude i den frie luft i flere uger. Han var åbenbart så glad, at han valgte at stene ude de første par nætter og var blevet for kold (det var om vinteren).
Han synkede meget og det rallede meget i halsen på ham og han ville ikke spise. Dyrlægen konstaterede halsbetændelse under undersøgelsen (han blev ikke podet). Han fik penicilin og nogle smertestillende piller, vi kunne give ham til nat. Der gik en uges tid inden han var rigtig ovenpå igen.
Halsbetændelse har vi også prøvet tidligere på Somalierne med synkebesvær, rød i halsen og vist også feber. Det er længe siden, men de tidligere Briter har også prøvet det.
Jeg har prøvet det med Tjalfe, hvor jeg den ene dag måtte afsted til dyrlægen med hans maveproblemer, og næste dag p.gr.a. han ikke kunne få en lyd frem og havde snotnæse.
[quote=Lis Dahlstrøm;257023]Jeg kender een kat der er behandlet for halsbetændelse - en kat der netop havde skiftet hjem. Ikke min, men venners - så detaljerne husker jeg ikke.
Det kan være virus eller infektion, så meget kan jeg huske, for jeg var til dyrlæge med katten, da ejerne var på vej til lufthavnen og jeg skulle være “sitter”[/quote]
Om det er virus eller infektion ved jeg ikke, dyrlægen talte osse om en fiskeben kunne lave en lille ridse som der kunne gå betændelse i …Men heldigvis er det ikke noget som har smittet hendes killinger.
Iøvrigt var halsbetændelse et kvalificeret gæt …Men alle symtomer pegede der henad. Hun blev ikke podet, og der var ingen rødme i halsen at se - Hvis hun skulle undersøges grundigere i halsen, så skulle hun lægges i narkose.
I dag har hun det bedre, hun spiser mere og synkebevægelserne er ophørt …Men stadig lidt slap i koderne. Nu er Gaia jo en brite, og briter miaver sjældent - Gaia uhyre sjældent, så jeg kan ikke konstatere om hun stadig er hæs, men for lidt siden hvor hun hostede lidt, kunne jeg høre en masse løs slim.
For 15 år siden havde flere af mine katte halsbetændelse, først én, og så gik det rap i rap (ingen snot og ingen løbeøjne).
De ville hverken spise eller drikke, og savlet løb ned ad dem.
Dyrlægen konstaterede halsbetændelse - de var røde i halsen - og ordinerede antibiotica. Min egen halsbetændelse i frisk erindring bad jeg også om smertestillende til dem, og ganske kort tid efter det smertestillende både spiste og drak de (savlede heller ikke).
De kom sig ret hurtigt.
Jeg havde oplevet det én gang før med en kat, og dengang påstod min gamle dyrlæge i Ølstykke, at det var mig, der havde smittet den, da jeg umiddelbart før selv havde haft det.
Bakteriel betinget halsbetændelse kan nemlig godt smitte fra os til katte, sagde hun.
[quote=Leopolds mor;257030]Min Pussimor har også haft halsbetændelse og hun fik også pencillin og var i fuld vigør en lille uge efter.
Min dyrlæge sagde til mig det var en fordel Betterøv var på pencillin da hun blev sterilliseret, da man så ikke behøvede at være nervøs for der gik betændelse i såret. hun havde døjet med en ledbetændelse lige inden.
Aldrig har jeg set et sår gro så fint sammen og aldrig har jeg set en kat så fornærmet som den dag hun skulle have stingene af. Han skulle bestemt ikke rode på hendes mave:tihi:
Knus Ellin[/quote]
Lyder godt Elin :-). Jeg frygtede lidt at Gaias neutralisering måtte udskydes - Det kunne være rart hvis hele flokken kunne overståes samme dag …Tre piger og to drenge ( Crazy bliver osse lukket ved samme lejlighed ) så der bliver noget at våge over
[quote=May-Britt S;257098]Hjalte fik halsbetændelse i forbindelse med at de kom ud da vores overdækkede terrasse blev indhegnet. Der havde han ikke været ude i den frie luft i flere uger. Han var åbenbart så glad, at han valgte at stene ude de første par nætter og var blevet for kold (det var om vinteren).
Han synkede meget og det rallede meget i halsen på ham og han ville ikke spise. Dyrlægen konstaterede halsbetændelse under undersøgelsen (han blev ikke podet). Han fik penicilin og nogle smertestillende piller, vi kunne give ham til nat. Der gik en uges tid inden han var rigtig ovenpå igen.[/quote]
Jeg aner ikke hvorfor eller hvorfra Gaias halsbetændelse kommer fra, hun har ikke været udsat for hverken kulde eller træk. Vi fik smertedækning med hjem til 5 dage, sikkert fordi Gaia har killinger som hun stadig passer og plejer
[quote=Mega;257276]For 15 år siden havde flere af mine katte halsbetændelse, først én, og så gik det rap i rap (ingen snot og ingen løbeøjne).
De ville hverken spise eller drikke, og savlet løb ned ad dem.
Dyrlægen konstaterede halsbetændelse - de var røde i halsen - og ordinerede antibiotica. Min egen halsbetændelse i frisk erindring bad jeg også om smertestillende til dem, og ganske kort tid efter det smertestillende både spiste og drak de (savlede heller ikke).
De kom sig ret hurtigt.
Jeg havde oplevet det én gang før med en kat, og dengang påstod min gamle dyrlæge i Ølstykke, at det var mig, der havde smittet den, da jeg umiddelbart før selv havde haft det.
Bakteriel betinget halsbetændelse kan nemlig godt smitte fra os til katte, sagde hun.[/quote]
Aiiii Hanne, jeg håber sandelig ikke at Gaia smitter hendes børn ! …Gaia har heller ingen snot eller løbeøjne, hun har heller ikke savlet, ‘kun’ hyppige synkebevægelser ( som er stoppet nu )
Hverken Carsten eller jeg har haft noget med halsen - De gæster vi har haft har vist heller ikke, så hvor hun har hittet det henne er umuligt at vide …Eneste ikke sædvanligt Gaia har været udsat for forinden, er at hun fik en ormekur ( sidste weekend )
Hun har det tydeligt bedre nu, dog noget mere stille og lidt slappere end sædvanlig.
I Hjaltes tilfælde vil jeg tro, at hans immunsystem ikke har været på toppen og så har kulden (frosten) jo nok gjort sit til, at han fik halsbetændelse.