Uheldet herhjemme fortsætter , vi måtte desværre sige farvel til Momo for 14 dage siden og nu er det vores hunkat Gaias tur - bare rolig kun til et tjek (håber jeg). Hun har i et stykke tid haltet på højre forben, det er især slemt når hun rejser sig fra sin seng og skal til og gå, det er som om benet lige skal “køres” varm før hun kan gå - men man kan se hun stadigvæk halter lidt.
Vi har prøvet at massere hendes “skuldre” dagligt og har givet hende smertestillende og hun får canosan - det er nok mest smertestillende der har haft mest virkning men vi er nået til det punkt vi skal have hende til dyrlægen. Andre der har haft katte der har haft lign problem?
Jeg er selvfølgelig meget ængstelig over “allerede” at skulle til dyrlægen igen, nok mest fordi det ikke endte som jeg forventede sidste gang og måske går med en frygt over at det samme skal ske denne gang. Nu må jeg bare vente til det bliver torsdag og håbe på dyrlægen finder en “løsning” eller kommer med forslag til hvad vi kan gøre.
Jeg tænker umiddelbart gigt - ikke mindst når hun (vist…?) er en ældre dame…
Vores Sortemis blev også halt på et forben i en moden alder - fik konstateret gigt, og kunne holdes 100 % symptomfri på Hills J/D, til hun nogle år senere måtte aflives pga. cancer.
Gaia er en aktiv ældre dame på 13 år, men tænker også gigt også derfor hun pt er på canosan. Men vi må se hvad dyrlægen forslår men man tænker jo det værste det kan jo være en korsbånsskade m.m
Solensia er smertestillende specielt rettet mod gigt (de smertereceptorer der påvirkes der), som er mere skånsomt for organer mv. da det gives som injektion ca. 1 gang/mdr. Dvs. det virker bedre mod gigtsmerter end alm. smertestillende og især ved en ældre dame er det mere skånsomt for nyrer mv., og alm. smertestillende kan være ret hårdt ved maven også hos katte (hvorfor det altid bør gives med mad).
Cartrophen er sådan lidt et kinderæg, det er antiinflammatorisk, hæmmer den nedbrydelse af brusk der sker ved gigt, og er med til at genopbygge brusken igen også. Det gives også som injektioner, hvor man typisk giver 1 gang/ugen i 5 uger ved opstart og derefter ved behov.
Jeg er lidt usikker ift de der nye EU-regler, men jeg fik tidligere lov at få det med hjem og give injektionerne til min senior-kat (som er gået bort for nogle år siden).
Jeg håber det er ok med mit indlæg i denne tråd.
Min Skofus som er 11½ har konstateret gigt i knæene og en røntgenforandring ved to af lændehvirvlerne, startede op i behandling med carthrophen i foråret. Han har også fast fået Canosan de sidste par år, men er alligevel blevet mere hæmmet i sine bevægelser her i løbet af efteråret/vinteren, så i mandags fik han sit første skud Solensia ved dyrlægen og jeg kan allerede se en klar forbedring i hans adfærd
Så her i huset er Solensia et hit til en halvgammel gigtkat