Han er blevet bange for badeværelset... hvad gør jeg?

Hej,

Jeg har haft min 5årige huskat, Odin, i lidt over en måned nu. Alt er gået super godt, han har været nysgerrig og gået rundt i lejligheden uden at være nervøs eller noget.
Der er typisk lukket til soveværelset om natten, da jeg ellers bare ikke får sovet.

Der er så sket en ændring natten til tirsdag.
Noget må have forskrækket ham eller lignende, for jeg hørte ham buldre ind i posen med toiletpapir. Jeg sprang ud af sengen for at se hvad der foregik og jeg ser bare at han står i gangen og bare stirre ud på badeværelset. Siden har han virket bange og nærmest nægter at gå derud. Hvilket er lidt dumt, når hans kattebakke står derude.
Så han gik og holdte sig, forsøgte flere gange at gå derud men kunne ikke få sig selv til det. Jeg kunne bære ham derud og lukke os begge inde på badeværelset uden at han gik helt amok. Han slappede hurtigt af og brugte så kattebakken. Men jeg kan jo ikke blive ved med at bære ham derud, når jeg mener han skal bruge kattebakken.
Jeg har derfor flyttet kattebakken, hvilket jeg ikke er super glad for… det er bare mest praktisk på badeværelset, især da min lejlighed ikke har særlig meget plads.

Hvad kan jeg gøre for at hjælpe ham til at være tryg ved badeværelset igen?
Hvordan ville I tackle sådan noget?
Han er jo gået fra at gå rundt i alle rum, som om han ejer det hele… til nu at gå og virke nervøs (mest ved badeværelset) og enhver lille lyd eller bevægelse får ham til at spjætte lidt.

Håber det er information nok, ellers må I lige spørge til mere…
Jeg er i hvertfald lidt på bar bund og vil bare gerne hjælpe ham tilbage til sit mere selvsikre jeg…

På forhånd tak :slight_smile:

opsæt feliway? lad ham have muligheden for at være hos dig om natten (ørepropper), måske give godbidder på badeværelset?

andre har givet flere gode ideer - stakkels mis

Jeg ville sætte mig ud på badeværelset og lege med ham til han igen er tryg ved, at være der,- leg får ofte katte til, at glemme “farer”

Cats og Conni

slå lejr på badeværelset med en god bog et par aftner i træk. sæt en feliway op og lad lige så stille bakken" vandre tilbage" mod badeværelset. dvs du flytter den en smule hver dag.

Mange tak for alle de gode ideer :slight_smile: tror måske jeg holder åbent til soveværelset i nat.
Jeg vil da klart prøve med sådan en Feliway. Jeg har lokket ham med godbidder og leg, men intet kunne få ham derud. Måske jeg så skal bære ham derud og ja, slå lejr sammen med ham.

Jeg ville ikke tvinge ham derud, men lade ham være i soveværelset om han har lyst. Og når han er glad for bakken for den står nu så flyt den langsomt, måske 5 -10 cm om dagen til den igen er på badeværelset.

Og ja tilbring din fritid på badeværelset. gør dig det mageligt og sæt dig med strikketøj eller en bog og nus ham som om intet var hændt når han kigger forbi

Feliway vil formodenligt kunne hjælpe

Okay, det lyder jo ganske fornuftigt og heldigvis har jeg masser af fritid de her dage. Så jeg vil da bruge ekstra meget tid på badeværelset og langsomt flytte kattebakken :slight_smile:
Så må vi se hvordan det går… og ja, sætte e Feliway op :slight_smile:

håber du kommer med en update på "projektet! :slight_smile:

Hej igen,
Tid til en lille opdatering, da der er gået en uges tid nu.
Først kan jeg sige at han har haft adgang til soveværelset om natten den sidste uges tid og det går fint. Han sover i fodenden hele natten.

Jeg har ikke kunne lokke ham ud på badeværelset med noget. Han er heller ikke kommet ud til mig når jeg har slået lejr derude med en bog eller et lille tegne-projekt. Han kom dog hen og bare sad i døren og stirrede på mig et par gange.
Der er kommet en Feliway op, den har nu været sat til i 3 dage.

Kattebakken er også blevet flyttet lidt hver dag, indtil den nu står lige inde for døren i badeværelset. Nu rykker jeg den så kun med et par dages mellemrum, indtil den står hvor det passer bedst. Men han bruger den i det mindste.

Men så i dag… for måske 10 minutter siden, opdagede jeg at han var gået ud på badeværelset. Men ikke kun for at gå i kattebakken, han gik faktisk rundt og udforskede lidt på badeværelset. Jeg jublede indvendigt og gør det stadig. Det er et stort fremskridt, så derfor måtte jeg jo lige herind og fortælle.
Det er så dejligt at se ham blive mere og mere sikker igen :slight_smile:

Katte er af natur nysgerrige. De er genetisk programmeret til at undersøge alle steder for at se, om der er mus. Vores problem er at holde kattene fra kælderen, så de ikke laver mere rod, end der er i forvejen.:tihi:

Så selvfølgelig skal din kat nok gå på badeværeslet igen.

vh

Andreas

Hvor dejligt, jeg ville sidde derude et par timer hver dag i træk og på den facon vise ham der intet sker. Og gå lidt frem og tilbage mellem bad og resten af lejlighed. resten af dagen, måske begynde at synge og snakke til mig selv i badeværelset for at vise lydene lyder anderledes der og der intet er at være nevøs for og så give tid.

Og vente lidt med at flytte bakken helt.

Og ellers sætte den i soveværelset så han ikke stresses unødigt og i ro og mag - hvilket kan sige over måneder - kan blive helt tryg ved badet.

Er det ikke ret så hygsomt med en kat i sengen? :slight_smile: rigtig fornuftigt for at give større tryghed og han greb muligheden - tillykke :slight_smile:

Jo, det er faktisk meget hygsomt at have ham liggende hos mig om natten. Så det er dejligt :slight_smile:

Jeg fortsætter med at bruge tid på badeværelset og tager det ellers bare stille og roligt. Giver ham bare al den tid han har brug for.
Kattebakken står på badeværelset, lige indenfor døren og han bruger den… dog med lidt tøven.
Så jeg overvejer at flytte den i soveværelset, som du nævner… så han i det mindste bruger den uden at tøve :slight_smile:

[QUOTE=Riama;1214341]Jo, det er faktisk meget hygsomt at have ham liggende hos mig om natten. Så det er dejligt :slight_smile:

Jeg fortsætter med at bruge tid på badeværelset og tager det ellers bare stille og roligt. Giver ham bare al den tid han har brug for.
Kattebakken står på badeværelset, lige indenfor døren og han bruger den… dog med lidt tøven.
Så jeg overvejer at flytte den i soveværelset, som du nævner… så han i det mindste bruger den uden at tøve :)[/QUOTE]

Det lyder godt det hele. :slight_smile:

Jeg tror at flytter du bakken, langsomt men sikkert ind i soveværelset (og vil du ikke have den synlig så køb en vasketøjskurv eller lign i træ og sav hul i siden han kan gå ind og ud af og voila kassen er gemt) Så vil han med din positive indstilling og ofte ophold på badeværelset begynde at synes om det igen.

Spiser han vådmad? er han glad for det?
måske det var en mulighed at fodre det på badeværelset for at give stærke positive signaler … men afhænger jo af ham

Det er aldrig rart at have dyr som er bange af den ene eller anden årsag, det er så rart at kunne hjælpe dem. Jeg er sikker på han nyder at sove i din fodende :slight_smile: