Han kan ikke helt finde ud af det med klør

Hej :slight_smile: jeg er ny her inde, så undskyld hvis andre har spurgt om det samme før.

I fredags adopterede min kæreste og jeg en dejlig brunstribet huskat, lille Frederik på 4½ måned. :slight_smile:
Han er ikke min første kat, men jeg har aldrig oplevet en kat der gør som ham!
Frederik bliver meget glad når man nusser ham, så glad han “ælter/cykler” med poterne med kløerne ude.:S
Det er lige meget om han ligger ned eller sidder. poterne og kløerne kører bare. :slight_smile:

Vi vil ikke have han ødelægger møblerne eller vores tøj, men vi kan ikke få ham til stoppe. vi siger nej, holder om hans poter og roser når han ikke viser klør når vi nusser…
Han har ikke boet her længe, måske går det over når han har vænnet sig mere til at bo her? :slight_smile:
hvad gør vi?

Det tror jeg ikke du skal regne med.
Han gør det fordi han føler sig tryg lige der og fortællee at han elsker nusseriet.
Mit hjerte smelter når mine kommer og ælter os.
I kan klippe spidserne af kløerne hvis det gør ondt eller generer jer mht møblerne, men skæld ikke ud over det!! :slight_smile:

Alle mine gør det. Det betyder at de har brug for bekræftelse og kærligt omsorg. Det kommer fra når de diede hos deres mor, bekræftelse er lige så vigtigt som mælken, så det hænger sammen, og derfor vil det være en virkelig dårlig ide at skælde ud. Køb en klosaks (http://www.pitstoppets.dk/shop/neglesaks-til-katte-5138p.html), og husk at det betyder at killingen gerne vil tale med jer, når han gør det.

Jeg ville bare så gerne kunne dele denne video, som en side, som jeg Liker, delte i går aftest.

I går aftes fandt jeg samtidigt ud af at det på engelsk hedder “making biscuits”, når katte gør det.

Fra wiki: Cat behavior - Wikipedia

:slight_smile: tak for hurtige svar :slight_smile:
mine katte har æltet alle sammen når vi har hygget, bare ikke haft kløerne ude og revet samtidig.
Må prøve at klippe hans negle og så holder vi op med at skælde ud med det samme :slight_smile:

Man kan ikke tage kattens naturlige adfærd fra den.

Hvis han river samtidig, eller evt. napper/bider, skyldes det oftest at han bliver overstimuleret. Når du lærer ham bedre at kende, vil du sikkert opdage at han signalerer at han er ved at få nok, fx. ved at vippe med det alleryderste af halen, hvis det altså er dét der er tale om :slight_smile:

Min Theo kan være insisterende på at ville kæle, men pludselig gider han ikke mere, og det tog lidt tid at opdage at han faktisk gav tydelig besked om det (med halen), så man kan stoppe inden han begynder at nappe eller holde éns hånd fast for at “sparke” med bagbenene :slight_smile:

Hvis det bare er ælteri, er jeg enig med de andre: klip spidserne af kløerne, da det ikke bare er ubehageligt men faktisk også kan give en infektion i huden hvis katten ælter det samme sted og får prikket små huller i huden. Det hedder et eller andet, er ikke særlig behageligt, og jeg ved at andre herinde har oplevet det :slight_smile:

[QUOTE=Theomilou;1211998]Hvis han river samtidig, eller evt. napper/bider, skyldes det oftest at han bliver overstimuleret. Når du lærer ham bedre at kende, vil du sikkert opdage at han signalerer at han er ved at få nok, fx. ved at vippe med det alleryderste af halen, hvis det altså er dét der er tale om :slight_smile:

Min Theo kan være insisterende på at ville kæle, men pludselig gider han ikke mere, og det tog lidt tid at opdage at han faktisk gav tydelig besked om det (med halen), så man kan stoppe inden han begynder at nappe eller holde éns hånd fast for at “sparke” med bagbenene :slight_smile:
[/QUOTE]

Mja… Der kommer en udvikling af hvorfor han gør det:

x: Som killing ælter killingen for at moderen lader den die, og moderen vasker den i bagdelen efterfølgende, og ‘taler kærligt’ med den mens hun vasker den på hele kroppen, (præcist som mennesker gør det, i øvrigt :wink: ).

y: Når den bliver større og vil slåsse med sine søskende er det den sociale (sammenligneligt med menneskers pubertet), interaktion, der en det vigtige.

z: Senere, i den fertile periode, er der tydeligvist noget seksuelt i det, hvis de ikke er kastrerede.

æ: Mens når de bliver ældre kan der være kommet mange funktioner ud af hvorfor der æltes. Det kan være for at berolige sig selv, eller som hyggelig interaktion med de andre (evt. mennesker) i husstanden. :slight_smile:

Vores yngste gjorde det kun indtil hun fik lidt mere ‘kontrol’ over det med at trække kløerne ind og ud. Dog gør vores gamle internat-hunkat det meget - så meget at hun kradser lårene op på folk. Jeg bider dog smerten i mig, for det er nu altså ret hyggeligt alligevel :hjerte: Og hun gør det jo på ingen måde for at være ond.

Min hankat kunne godt finde ud af at gøre det med måde, så han ikke fik fat. Min hunkat derimod… oooooh, det var en pinefuld oplevelse at kæle med hende. Hende kunne man selvfølgelig HELT glemme at klippe kløer på :wink:

mvh. tina

Må indrømme jeg ikke lægger model til at blive æltet igennem med klør fremme ret tit. Enten bliver ælten vippet ned eller også trimmes kløerne før hun får lov at fortsætte Det er nemlig ikke sjovt med infektioner

Min Thea æltede kun når hun var oppe på min mave for at sige godnat og hun lærte aldrig at gøre det uden klør. Siden jeg i sommerhalvåret sover med et tæppe istedet for dyne gjorde det avs når hun begyndte at ælte. Efter råd herinde fra begyndte jeg at trimme hendes klør, derefter mærkede jeg kun hendes klør gennem tæppet når det var ved at være tid til ny klo trimning.
Det betød vi kunne have vores aften hygge hvor Thea fik æltet alt hun ville inden vi lagde os til at sove (Ja de dage hun nåede op på “mors” mave før min hund gjorde, kom han først gik hun nemlig fornærmet ind i stuen).