Ja, min dejlige kat på 3 år er begyndt, at kaste op - det er sket to gange - den ene gang var om natten så opdagede det først om morgenen.
Nu er det så lige sket igen - det ene øjeblik går han stille omkring i køkkenet - det næste begynder han at hoste og brækker sig rigtig meget.
Begge gange har der var rigtig meget opkast - det ligner næsten at han tømmer maven.
Hvad kan det skyldes ?
For 2 uger siden fik han en “lillesøster” som er lige så glad for madskålene som ham - propper han sig ??
Der er ikke noget som sådan at se i hans opkast, hverken hårboller eller orm - dog ser det ud som om, det ikke er helt tygget…
Hvad kan det være og hvordan skal jeg forholde mig ?
Kan han måske have orm. Jeg har haft en hankat der kunne gå i flere uger uden at der skete noget. Så begyndte han at kaste op, og vi fik ham undersøgt flere gange ved dyrlægen, skiftede foder og sådan. Det eneste der virkede var at han fik en ormekur når han begyndte at kaste op. så når vi havde set ham kaste op et par gange, var det afsted efter ormemiddel, og ca. to dage efter var han ok igen. Det var det eneste der virkede…
Så hvis ikke det er foderet, kan det måske være orm, uden at man nødvendigvis kan se ormene hos katten.
Det kan sagtens være dordi han sluger foderet. Vores Adelie er slem til det. Hvis hun får hele sin portion vådmad uforstyrret er det for meget og så kan vi tørre den op fra hvor den nu lander, ikke længe efter. Heldigvis mener både Ozzy og Stevie at det hun får (uanset om de så har fået det samme i deres egne skåle) er meget bedre, så de hjælper hende med ikke at spise for meget
Portionsfodrer du?
Nogle katte er som sagt slemme til at overspise, her har det været hvis de er sultne eller hvis de føler konkurrence. Det eneste jeg har haft nogenlunde held med er altid at have mad stående, så katten dels forhåbentlig lærer at der altid er mad, så den ikke behøver at proppe sig og dels spiser som en kat er beregnet til - en masse små måltider fordelt på hele døgnet. Deres maver er ikke ret store
Men nogle katte har bare de tendenser. Jeg ser det stadig - især hvis de har sovet længe og godt og vågner sultne.
Mickvl: Først vil jeg sige, at han altid har været vant til at skifte foder - når jeg siger det mener jeg, at han f.eks. har fået Royal Canin 3 måneder og så måske Hills i nogle måneder… Men nu står der også killingefoder til hende.
Lene: Han blev behandlet for orm for lidt over en uge siden - vi fandt nemlig orm hos killingen, så de fik begge en pille hver…
TrekkieGrrrl: Det lyder meget fornuftigt…
Ann: De har hele tiden mad stående fremme… Men han har ikke kastet op umiddelbart efter, at han har spist…