Han kurrer - hvad betyder det?

Dag 3 med den sorte kat, som jeg indtil videre har i pleje til søndag, men forhåbentlig kan beholde. Han og min “gamle” kat Cinnamon er stadig i færd med at lære hinanden at kende, og i den forbindelse siger den sorte kat nogle sjove lyde.

Han mjaver ikke rigtigt (og det kan han godt, hvis han fx vil ud fra badeværelset), det lyder faktisk mere som en due, der kurrer. Det er mit indtryk, at det er en form for kontaktlyd, han laver over for Cinnamon. For at gøre opmærksom på, at han er venligtsindet og bare gerne vil lege. Eller noget i den stil. Han gør det ikke over for mig. Men hvad mener de af jer, der efterhånden må være velbevandret udi kattesprog, det betyder?

Der er stadig fremskridt at spore, selv om der også stadig bliver jagtet og langet øretæver - uden at det dog bliver rigtig alvor. Her i formiddag fandt de ud af at sove i samme rum. Den sorte lå hos mig, Cinnamon var henne at snuse til ham et par gange og fortrak så over på skrivebordsstolen - et af de aktuelle yndlingssteder - hvorefter hun til slut kravlede op på toppen af reolen, også et af yndlingsstederne.

Pointen her er, at den sorte kat er skødekat. Den vil gerne ligge hos mig og blive nusset. Det har Cinnamon aldrig været, så det er slet ikke udsædvanligt, at hun lægger sig et andet sted. Men nu er jeg jo bange for, at Cinnamon vil blive jaloux. Selv om hun ikke selv vil ligge hos mig, er det jo ikke sikkert, hun synes, det er fedt, hvis jeg sidder med en anden kat på skødet. Og det vil jeg jo komme til, hvis jeg får lov at beholde ham, for det er ret dejligt :hjertehop:

Nogen, der har erfaringer med en lignende problemstilling?

Mine katte “kurrer” altid når de har killinger, og som skal kaldes til hjem til “madtid” , og kan også gøre det overfor “bedste-vennen”, så for mig lyder det som venlig ment:)

Cats og Conni

At han kurrer er fordi han snakker sødt til hende. Det er det samme en fertil hankat gør, når han skal overtale en hunkat til at blive parret :slight_smile:
Og i øvrigt nogenlunde samme lyd en morkat bruger overfor killingerne.

Mht jalousi, tror jeg altså kun den er der, hvis Cinnamon normalt ligger på dit skød. Er det ikke hendes faste plads, ville jeg ikke være så bekymret.

:kryds: for du får lov at beholde skønheden.

Nåehhh… han kurrer “venliglyd” som jeg kalder det :slight_smile:
Det er som du selv er inde på en venlig og kontaktskabende lyd, som du med tiden måske vil opleve at han også bruger, når han fx skal hilse dig velkommen hjem fra arbejde eller indkøb…

Katte bliver ikke jaloux… lad os lige slå fast, at jalousi er en menneskelig følelse -og selv om katte er fantastiske, så er de ikke mennesker :slight_smile:
Hvis ikke Cinnamon tidligere har hængt på dig/dit skød, så vil hun sikkert ikke føle, at hun går glip af noget… Ikke alle katte er interesseret i at ligge ovenpå deres ejere, men vil hellere ligge ved siden af eller lige i nærheden og kommer så selv aktivt og opsøger nus, når de har brug for det.
Fx kunne min gamle skovkattedreng virkelig ikke drømme om at ligge på mig… men hans yndlingssted er på sofaryggen lige bag mit hoved - når han mener at han vil have kontakt er det meget let lige at dunke sit hoved ind i min nakke og kommandere en hånd op til kæl :slight_smile: han kan også stå ved siden af mig og nyde en god gennemkradsning og når han mener han har fået nok tøffer han af hen og dovne i fx vindueskarmen… Kælen, jo bestemt - bare ikke en skødekat!

Min Gimli “kurrer” også efter Egern, jeg har tit tænkt på hvad det egentlig betød, men er altid kommet fra det mht spørge om det :slight_smile: Det var da godt jeg lige opdagede denne tråd :slight_smile:

Det er nok en helt anden lyd, nemlig “gnækken” som de typisk kommer med når de ser et eller andet de kunne tænke sig at sætte tænderne i, en fugl, et egern, eller som min Baby Hong Kong, en hest ggg men hun havde nu osse et pænt ego

Gnække gør han også, men det er kun af fuglene :slight_smile:
Den lyd han laver til Egern lyder “due-agtig”, jeg har ikke kunne finde ad af hvilken lyd man kan sammenligne det med, men due lyden rammer vist meget godt, som Galath beskriver det :smiley:

Min Opus kurrer altid… Rigtig rigtig meget faktisk. Jeg kalder ham for min lille due, det lyder så sødt. :hjertehop:
Selvom han gør det så tit at min kæreste nogle gange får nok og beder ham sige som en kat :tihi:

Det var dejligt at høre, at det er en god lyd. Det troede jeg som sagt også, men derfor er det alligevel rart at få det bekræftet. :ok:

Jeg tog en chance her til formiddag og efterlod de to sammen uden lukkede døre i lejligheden. Selv om jeg synes, det gik rigtig godt, var jeg alligevel lidt spændt på, om jeg ville komme hjem til to katte, der havde flået hovedet af hinanden.

Det gjorde jeg slet ikke. De så ikke ud til at have lidt nogen nød eller skade. Men til gengæld havde den sorte flået en pose med boller og bidt af dem alle seks :smiley: For jeg har jo fået en kat, der kan hoppe på køkkenbordet nu. Det skal jeg lige vænne mig til, for det kan Cinnamon nemlig ikke.

[quote=galath;474080]
Men til gengæld havde den sorte flået en pose med boller og bidt af dem alle seks :smiley: For jeg har jo fået en kat, der kan hoppe på køkkenbordet nu. Det skal jeg lige vænne mig til, for det kan Cinnamon nemlig ikke.[/quote]

Åh din stakkel :ked:
Fie går altid i mit brød og æder en bid af alle boller eller alle hjørner af rugbrødet. Gerne smidt på gulvet og posen flået i tusind stykker.

Jeg føler med dig :rock:

Opus går kun i mit glutenfrie franskbrød - alt andet lader han være. men har man først haft glutenfrit brød imellem hænderne så ved man at det smuldrer helt ekstremt. Det virker som presset sand. Når det har været udsat for en kat… Så er det ALLE vegne. -what
Held og lykke med en brødkat! :tihi:

(han er nu fin :inlove:)

Teddy er den eneste af mine katte der “kurrer”…

Tilgengæld så gør han det også i rigelig mængde… Faktisk ligeså meget som han snakker. (Som også er temmelig meget!)

Men han gør det mest når han er legesyg. Så farer han rundt, stopper op og kigger på mig, kurrer, og farer videre… :tihi: Og dette kan fortsætte lææææææænge…!

Pludselig, mens jeg sad og læste indlæg, gik det op for mig, at der var meget stille. Sådan næsten mistænkeligt stille. I kender nok fornemmelsen. Så jeg tænkte, det nok var en god idé lige at tjekke, hvad der foregik. Det her var, hvad jeg fandt.

Cinnamon havde indtaget et hjørne i en zooplus-kasse:

Og den sorte mis havde såmænd indtaget sengen sammen med en af Cinnamons små pelskugler med fjer, som hun aldrig har gidet beskæftige sig med:

Så de sover ikke ligefrem i arm, men de kan i det mindste finde ud af at gå hver til sit, når de bliver trætte, de små søde størrelser :hjertehop:

Åhh… hvor jeg dog håber at du kan få lov at beholde ham!!!
Han føler sig tydeligt godt tilpas hos dig… og de to er da ved at udvikle et ganske venskabeligt forhold til hinanden…
Det vil altså være trist, hvis ikke de kan få lov at blive ved at være sammen.

[quote=Ann K;473960]
Katte bliver ikke jaloux… lad os lige slå fast, at jalousi er en menneskelig følelse -og selv om katte er fantastiske, så er de ikke mennesker :slight_smile:

Hvis ikke Cinnamon tidligere har hængt på dig/dit skød, så vil hun sikkert ikke føle, at hun går glip af noget… [/quote]

Vi er helt enige i, at man ikke skal menneskeliggøre dyr - men det betyder ikke, at dyr ikke har følelser, der er genkendelige for os. Strengt taget er vi jo også en dyreart, et pattedyr.
Jeg mener absolut, at katte kan blive jaloux, ligesom andre dyr. Hvem har ikke set en kat blive skuffet, hvis en anden snupper legetøjet, ville have guf, når den anden får, skubbe hinanden væk for at blive nusset.
Hvis der kommer en ny kat, som får masser af opmærksomhed, så er det vel intet under, hvis den kat, der ellers er “enebarn”, bliver skinsyg.

Cinnamon vil næppe misunde den nye kat det, hun ikke selv bryder sig om :slight_smile:

At dyr har følelser, jo det kan vi godt blive enige om… men netop misundelse, jalousi og skinsyge rummer begreber som bare ikke eksisterer i dyrs liv, så nej… dyr bliver ikke jaloux.

Men okay… I kalder det jalousi/skinsyge/misundelse… Jeg kalder det konkurrence om resspurce…

Og egentlig er vi helt enige…
Et dyr vil ikke konkurrere om noget det er ligeglad med!
Hvilket betyder at det med antromorfologiske briller ikke bliver jaloux…

Det ses fx også her år der uddeles guf… nogle vil meget gerne have…andre ser hvad det er, og går når de opdager at de ikke bryder sig om det…
Eller endnu bedre… når jeg spiser… hvor de gamle drenge gennem år har lært, at min mad ikke er noget fr dem… mens at Thane jo stadig mener at menneskemad er fantastisk… der er ingen konkurrence… Thane komme når jeg skal spise… Aske og Tjalfe sover videre :slight_smile:

Kurre-lyden, som Galath spørger om, laver mine gerne, når de vil kæles. Så “siger” de en lyd a la rrruuu, en kurrende lyd, og så er jeg helt solgt :inlove:

Min Ziggy (der er kulsort som din bandit) kurrer også en del. De andre gør det mest internt med hinanden, men Ziggy bruger det også på os mennesker.

De andre synes vist vi er lidt tungnemme, så de taler meget tydeligt til os med MIAU. Det gør Ziggy nu også, hvis han skal være HELT sikker på at vi fatter hvad han vil…

[quote=MiSi;474155]Vi er helt enige i, at man ikke skal menneskeliggøre dyr - men det betyder ikke, at dyr ikke har følelser, der er genkendelige for os. Strengt taget er vi jo også en dyreart, et pattedyr.
Jeg mener absolut, at katte kan blive jaloux, ligesom andre dyr. Hvem har ikke set en kat blive skuffet, hvis en anden snupper legetøjet, ville have guf, når den anden får, skubbe hinanden væk for at blive nusset.
Hvis der kommer en ny kat, som får masser af opmærksomhed, så er det vel intet under, hvis den kat, der ellers er “enebarn”, bliver skinsyg.

Cinnamon vil næppe misunde den nye kat det, hun ikke selv bryder sig om :)[/quote]

Meget enig.
Jeg har kun en gang oplevet, hvad jeg opfattede som jalousi hos en af vores katte og det er mange år siden.
Det var min Arthur, som altid var hvor jeg var, allerhelst på skødet. Min mand værdigede han stort set aldrig et blik.

Men en gang gjorde han alligevel. Vi havde en lille niece på besøg, som vi skulle passe. Hende snakkede og legede jeg (for) meget med, så Arthur lagde sig højt spindende over på min bedre halvdels skød og kiggede ‘arrogant’ over på mig: Så ka’ du lære det.
Det er den eneste gang han har gjort det.

Han var en dejlig dreng…

Oliver kurrer altid… :tihi:

Især når han sidder ved mine fødder og kigger op på mig når jeg sidder ved computeren… Når han leger med sit legetøj alene kurrer han også meget… Hvis han miaver så er det fordi han vil ha mad… :stuck_out_tongue: Ellers miaver han aldrig… Kun kurrer…

Hvis han er igang med at give hans bamse en ordentlig gang tæsk kan han også finde på at knurre af den… :tihi: Fik et helt chok første gang jeg hørte det…

Men ja her snakker Oliver meget med Kurren og jeg synes det er så dejligt… :wehuu: