Hankat er overhovedet ikke interesseret i hunkat i kraftig løb

Jeg har en hankat på 13 måneder som skulle være min nye avlskat - men nu er jeg begyndt at tvivle om han overhovedet VIL parre.
Jeg har en hunkat som virkelig er i en rigtig god løb (hun har haft killinger før) men min dreng er overhovedet ikke interesseret i hende!

Det skal lige nævnes at min dreng ikke strinter så han går sammen med pigerne i huset sammen med os mennesker hele tiden.

Har I nogle erfaringer eller løsningsforslag?

Vær tålmodig… og bliv bekymret, hvis han bliver tre år uden at parre :slight_smile:

Prøv at skille dem ad i en dags tid - nogle hankatte er ikke interesseret i at parre hunkatte, de kender godt.
Er han overhovedet kønsmoden:? Jeg har ladet mig fortælle, at de tungere racer er sent kønsmodne…

Hvilken race taler vi om :?

Racen er Ragdoll. Min gamle hankat var bestemt klar inden han blev 1 år.

Ingen hankatte er ens hvad angår hvornår de er klar samt interesseret i at parre, nogle af klar allerede når de er 5-6 måneder og andre er godt og vel nogle år gamle før de gider :slight_smile:

Så må jeg bare have noget mere tålmodighed!
Synes blot det er lidt mærkeligt når han gerne “øvede” sig på et kuld vi havde til begyndelsen af sommerferien.

Ikke to katte er ens - heller ikke af samme race.

Jeg ahr for nylig haft en 5½ md. gammel han der sagten kunne det lille julenummer. For et par år siden havde jeg en han der var over 1½ år før han kunne finde ud af det.

[QUOTE=DK Jaquet;673461]Så må jeg bare have noget mere tålmodighed!
Synes blot det er lidt mærkeligt når han gerne “øvede” sig på et kuld vi havde til begyndelsen af sommerferien.[/QUOTE]

Selv om han “øvede” er det ikke ensbetydende med at han er klar og måske slet ikke klar til din hunkat …nogle hanner har faktisk respekt for hunkattene så der kan gå tid før de overhovedet “tør”. Derfor kan det ind mellem være en bonus at lige skille dem ad for en periode for at få brudt denne interne regel de måske har lavet med hinanden :slight_smile:

Tjaaa vores basse har endnu ikke lavet killinger og han blev 2 år her i midten af Juli og jeg er nu ikke synderligt bekymret for han er sååå meget en gentleman så han næsen er for blid ved dem. Men det kommer nok :wink:

Aby og somali er mærkelig på den måde. Jeg har haft hankatte der har været både parringsklare OG fertile allerede fra 5-6 mdrs alderen. Og så har jeg haft hankatte der har været godt 2 år inden de var interesserede.

Jeg kan huske en somalihan jeg fik hjem fra USA. Han var så uinteresseret i fertile hunkatte at han kun parrede når jeg bad ham om det - en gang mens jeg så på det - og det var det. :tihi:

Unge hankatte kan godt være så bange for fertile hunkatte at de er længe om at turde parre dem.

Min erfaring er, at man skal sætte hankatten i et seperat rum sammen med den hunkat han skal parre. Jo mere ro han får jo bedre. Andre katte omkring ham kan forstyrre ham så han enten ikke kan koncentrere sig eller måske simpelthen ikke tør parre.

Man kan også hjælpe ham lidt ved at kæle for hunkatten i håb om at hun slapper af og sætter sig i positur til en parring. Men man skal passe lidt på. Der er hankatte der er meget glad for hjælp og andre der slet ikke vil parre hvis man blander sig. Hankatte der elsker at nogen ser på - og andre der bare vil have privatlivets fred.

Jeg husker en somalihan i Berlin jeg var nede men en af mine hunkatte til. Han gik på et badeværelse mens han parrede og min hunkat blev så sat der ind også. Og det fungerede på den måde - at han intet gjorde overhovedet mens vi var inde hos dem - men hver gang vi gik ud så parrede han hende :tihi:

Jeg har selv haft en hankat som lavede vel 6 kuld - men vi så aldrig en parring - hørte aldrig en parring og så ham aldrig interesseret i hunkatten. Men drægtige det blev de altså :juhu:

Teresa