Hankat hænger med hovedet efter bedøvelse

Jeg fik min kat Hanke tilbage fra dyrlægen i går, efter den havde været bedøvet.
Han vågnede først rigtigt op i dag, men han hænger med hagen på brystet, og hvis man løfter det og slipper, er der ingen modstand…
Når han går, kan han ikke rigtigt kigge til siden, og slet ikke opad.
Jeg har haft ham tilbage ved dyrlægen i dag, men de kan ikke finde noget, og siger at jeg skal se tiden an.
Det piner mig at se ham sådan.

Er der andre der har hørt om noget lignende?

Jeg har søgt, men kan ikke finde lignende historier på nettet.

Hvor gammel er han og hvad blev han bedøvet for?

JA, en kat der senere viste sig at have andre problemer havde meget svært ved at komme ud af narkosen.

Hvad har katten været i narkose for?

Han var under narkose for en simpel tandrensning.
Han er snart 6år.

Han virker stadig meget træt, men dingler ikke rundt mere.

[QUOTE=Kristian M;622648]Han var under narkose for en simpel tandrensning.
Han er snart 6år.

Han virker stadig meget træt, men dingler ikke rundt mere.[/QUOTE]

Han skal holdes varm.

Hvordan ser tandkødet ud - det skal være lyserødt.

Første gang med min kat var sterilisering, næste gang en tandrens.

Skal han i narkose en anden gang skal du gøre opmærksom på det - så kan de bruge inhalationsnarkose

Det er også derfor jeg holder ham inde i det her møg vejr.

Efter jeg fik ham hjem anden gang, opvågnet og det hele, fik han en lille gåtur om huset, men kom ikke ret langt, og lagde sig i en bunke våde blade.
Det vil jeg selvfølgelig gerne undgå, så han bliver inde, selvom han er helt vild med at skrabe på kattelemmen.

Han får kærestens plads i sengen mens hun er på arbejde, så han skal nok holde varmen.

Tandkødet ser fint og lyserødt ud.

1000 tak for dit hurtige svar, man bliver jo helt nervøs på kattens vegne.

Jeg ser tiden an, og håber det bare bliver lidt bedre inden jeg skal på arbejde i morgen.

Jeg synes du skal holde ham inde til han er 100% i orden.

Der findes ihvertfald 2 slags narkoser, min Mamse var i narkose første gang for 1½ år siden, og da jeg fik hende hjem var hun kold og næsten helt væk, det stod på hele natten, jeg tog hende ind til min krop og der lå hun hele natten under min dyne, jeg troede at jeg skulle miste hende. Ringede helt hysterisk til hendes opdrætter som gav mig det råd, med at ligge hende helt ind til min krop og give hende min varme og det hjalp.

Hun har idag været i narkose igen, hun er lige blevet neutraliseret og denne gang bad jeg om en anden narkose, kan ikke huske hvad dyrlæge kaldte den, bare at den var mere besværlig for dyrlægen og dyrere for mig.

Da jeg hentede hende omkring kl. 16.00 var hun ret frisk, da vi kom hjem ville hun gerne spise, drikke og gik også på kattebakken, hun har dog siden hen ligget og sovet i sofaen under en plaid, men hun er ikke kold og hun vil også gerne nusses.

/Birgitte

Hvordan har han det i dag?

Der er bedring at spore, men den er ikke helt god endnu.
Jeg forlod ham hjemme i morges kl. 8, og kan ikke vente til klokken bliver 16, så jeg kan komme hjem og se hvordan det går.

Dyrlægen sagde at jeg skulle vende tilbage fredag i næste uge, men hvis det ikke er blevet væsentlig bedre på mandag, så tror jeg at jeg ringer alligevel.

Jeg tror da nok jeg ville ringe til dyrlægen senest i morgen, i hvert fald inden week-end’en.

Tror du han er dehydreret?
Det kan du checke ved, at ‘løfte’ huden i nakken lidt og slippe; det skal ‘falde’ på plads med det samme, ellers mangler han væske.
Hvis det er tilfældet kan lidt væske givet SC (under huden) eller IV (i vene) hjælpe.

Tak for updaten og fortsat god bedring

[QUOTE=Kristian M;622863]Der er bedring at spore, men den er ikke helt god endnu.
Jeg forlod ham hjemme i morges kl. 8, og kan ikke vente til klokken bliver 16, så jeg kan komme hjem og se hvordan det går.

Dyrlægen sagde at jeg skulle vende tilbage fredag i næste uge, men hvis det ikke er blevet væsentlig bedre på mandag, så tror jeg at jeg ringer alligevel.[/QUOTE]

Jeg synes det er meget lang tid at give ham til at komme ud af en narkose … Personligt ville jeg sige max 2-3 dage, så skal han være oppe igen.

Jeg har haft samme oplevelse med vores nu 9 årige hankastrat Miakis. Han fik en tandrens i går. Vi ved fra tidligere at han tåler narkose dårligt, så han havde kun fået et minimum af bedøvelse.
Han kunne vakle lidt rundt, men faldt nærmest bevidstløs om, da han kom hjem i går eftermiddags. Kl 18 fik vi egen dyrlæge til at komme og tjekke ham, han fik en sprøjte mere at vågne på, og den hjalp lidt. Hele natten har han sovet hos os, i dag er han mere klar, men sover det meste af tiden. Jeg har givet ham væske i munden hver anden time i nat, da jeg kunne se at han begyndte at blive dehydreret (på øjne og hud). I dag har han drukket lidt flydende føde 2 gange, bare lidt men det går meget langsomt fremad nu. Derudover får Miakis en lille klat Cat Recovery pasta ( Fra Apptus) i mundvigen flere gange dagligt.

Hvis din kat ikke har taget væske til sig siden i går, skal du kontakte dyrlægen igen, han kan lægge et væske depot i nakken, eller give han væske via drop. En kat kan ikke undvære væske så lang tid ad gangen.

Vh Dorthe Kirstejn

I hvor lang tid havde jeres katte været uden mad og vand før narkosen?

Han tager fint væske til sig, og virker frisk, lige bortset fra det med hovedet.
Jeg vil for en sikkerheds skyld ringe til dyrlægen i morgen tidlig.

1000 tak for de mange svar og kommentarer.

Hm! Det er måske slet ikke sikkert, at det skyldes narkosen, at han bogstaveligt talt hænger med hovedet, men at det skyldes en fysisk skade eller overbelastning af nakke-halshvirvler under tandrensningen.
Undskyld spørgsmålet, men er det en dyrlæge med speciale i smådyr eller en landdyrlæge, der har ordnet kattens tænder, og kan katten spise normalt?

Jeg spørger, fordi jeg for år tilbage fik en kat tilbage fra en bugoperation og da gik den på hele foden og ikke på tæerne.
Mange dyrlæger fikserer ved en sådan operation bagbenene i snoretræk for at holde dem ud til siden og jeg spurgte dengang, om de var blevet fikseret for stramt. Dyrlægen svarede (selvfølgelig) nej. Katten blev kort tid efter aflivet, men det var fordi der opstod bughulebetændelse, men det er en anden snak. Katten kom bare ikke til at gå normalt.

Ja, jeg vil også tænke, at det er noget i den retning Mega beskriver, hvis han ellers spiser og drikker normalt.

Det kan være noget så “simpelt” som en injektion i nakken, der har ramt forkert.

[QUOTE=Kristian M;623057]Han tager fint væske til sig, og virker frisk, lige bortset fra det med hovedet.
Jeg vil for en sikkerheds skyld ringe til dyrlægen i morgen tidlig.

1000 tak for de mange svar og kommentarer.[/QUOTE]

Jeg synes helt sikkert, det lyder som en god idé at ringe til dyrlægen igen. Og sørg for at få et svar, du synes giver mening. Det nytter ikke noget, dyrlægen siger, du kan vende tilbage fredag i næste uge, hvis du selv fornemmer, der er noget galt, som skal kigges på inden da. Eller ligefrem nu. Stol på dine egne indtryk - du kender din kat bedre end dyrlægen.

En blodprøve viste at han har nedsat nyrefunktion.

Det var grunden til at han haltede, og bedøvelsen har midlertidigt forværret nyresygdommen, som er grunden til at han nu hænger med hovedet.

Blodprøven viste nyreproblemet, og han har de sidste to dage fået behandling på dyrehospitalet med udrensning. Jeg har lige fået ham hjem her til morgen, og skal holde godt øje med fremskridt, og hvis der ikke er væsentlig bedring på mandag, skal han ind igen til yderligere undersøgelser.

Øv, det var trist.
Hvis der i forvejen er problemer med katten, vil en narkose ofte forværre tilstanden. Derfor det er så vigtigt med et sundhedseftersyn inden narkosen.
Men nyreproblemer kan jo ikke nødvendigvis ses ved en undersøgelse, desværre.