Hankatte og superlorin

Søgefunktionen er i udu, så jeg kan ikke kigge i gamle tråde :frowning:
Og jeg søger lidt info om superlorin og dens fordele/ulemper.

Vi har jo Missebarnet, som er chippet med superlorin - det var været stor succes.
Hun trives og er glad uden dumme løbetider.

Men hvordan med hankattene?

[ol]
[li]Hvor gammel var han, da han blev chippet?[/li][li]Før eller efter han har parret?[/li][li]Hvordan har det virket på hankat, som har parret?[/li][li]hvor hurtigt kom der en virkning?[/li][li]Og hvordan var virkningen?[/li][li]stoppede han med at strinte?[/li][/ol]

Jeg har kun erfaring med én hankat - men den kan du få her:

  1. 1 år gammel ved chipning
  2. Efter at være blevet far til 2 kuld.
  3. Har virket (virker) som ønsket - han er blevet helt og aldeles som en kastrat.
  4. Chippen virkede efter ganske kort tid - efter ca en uge, blev han mærkbart mere hankattet i sin adfærd, og så vendte det, så han blev “kastrat” efter yderligere ca. 1 uges tid.
  5. Delvist svaret i nr. 3 + 4 - han virker som en glad kastrat
  6. Ja, det tog til lige i starten, men gik meget hurtigt over igen, så han stoppede fuldstændigt.

Det er nu ca. 13 mdr. siden min dreng blev chippet - og den virker endnu.
Han er helt og aldeles hjernedød :smiley: - har lige haft hunkat i løb, som han godt nok forstod at han burde gøre noget ved, så han formåede at kurre lidt til hende og holde hende i nakkeskindet, hvorefter han fik et blankt udtryk i øjnene og gik ud og spiste noget mad i stedet… :tihi:

Hvornår han har tænkt sig at blive fertil igen, er jeg meget spændt på - men det må tiden vise :slight_smile:

/Mette

Tak Mette!

Det er lige sådanne erfaringer jeg håbede på at få :slight_smile:

Jeg kan faktisk kun nikke til Mettes erfaringer :slight_smile:

Vi havde ikke noget at bruge Darcy til da han begyndte at blive fertil, så vi valgte at tage chancen ved at chippe ham i en alder af 9 mdr.
Vi ved godt der ikke er nogen garantier for noget, men vi har tid til at vente (Helst 1 år mere, så han må gerne være en af dem, hvor det virker i 18 mdr.)

En uge efter han fik chippen blev han helt ulidelig, og toppede ved at pisse Morten i hovedet mens han sov kl. 03 om natten :yikes: øjjj han var ikke populær.
Efter ca. 3 uger var hele den fertile adfærd klinget af og herhjemme er han bare en stor glad lidt dum dreng :hjerte:

han blev imidlertid ikke nemmere at have med på udstilling, så her bunder hans usikkerhed nok i andet og mere end bare fertilitet.

Han er fuldt ud som en ganske almindelig kastrat, hvilket også betyder at vi må passe lidt på hans madindtag. Som den sidste dommer sagde det “Han kunne være mere atletisk” :tihi:

Jamen det lyder jo rigtig positivt.
Endnu en med gode erfaringer :slight_smile:

Jum har jo ikke problemer med udstillinger, han ser ud til at nyde at være afsted.

Ikke at vi har planer om at inaktivere ham lige med det samme, men jeg er ret hooked på det senere.
Synes det virker til at være en rigtig god løsning, at “parkere” fertiliteten på den måde.

Og jeg må jo indrømme, at jeg ikke er glad for at have min dreng gående ude længere end højest nødvendigt.
Men han er en værre sprinkler, så snart han kommer ind :frowning:

Gilbert blev chippet i juli sidste år, 2,5 år gammel og far til fire kuld. Virkningen kom inden for få uger, han blev markant mindre hankattet i sin adfærd og han holdt helt op med at strinte. Hans hankattekinder er mindsket, og hans testikler er svundet til omtrent halv størrelse. Chippen virker endnu, men jeg lurer på, om den er ved at klinge af, for Gilbert går og bliver irriteret på Mads, hans søn, som nu er lidt over halvandet år gammel. 7-9-13 er her stadig ingen strint.

PiaR - Må jeg så ikke tilbage høre om jeres erfaringer med Missebarnet? :slight_smile:
Hvornår blev hun chippet?
Er hun kommet tilbage til sin fertilitet endnu?

[QUOTE=Eife;1068262]PiaR - Må jeg så ikke tilbage høre om jeres erfaringer med Missebarnet? :slight_smile:
Hvornår blev hun chippet?
Er hun kommet tilbage til sin fertilitet endnu?[/QUOTE]

Jo da.

Missebarnet blev chippet for at give hende ro for løbetider, som var ret hyppige.
Og vi ville ikke give hende p-piller i længere tid.
Men vi vil gerne have mulighed for at lave endnu et kuld missebarnsbærn.

Hun fik chippen kort efter hun fik fjernet tænderne.
Da vejede hun ca 3,2 kg. Nu vejer hun 4,9 uden at være fed.
Hun er dog ikke nogen sylfide :smiley:

Vi har ikke set tegn på begyndende løbetider endnu.
Hun er blevet lidt misfarvet i pelsen, det tillægger vi hormonforandringerne.
Det er værst i armhulerne og baglårene.

Missebarnet er glad, kælen, kontaktsøgende og generelt “på” hele tiden i modsætning til før chippen.
Det kan dog sagtens skyldes de manglende tænder og deraf smerter.

Hov, jeg glemte at skrive hvornår hun blev chippet - det var 2/10 2012

Hvor gammel var han, da han blev chippet?

Max var lige omkring 1 år.

Før eller efter han har parret?

Da havde han lavet 3 kuld på 2 forskellige hunkatte.

Hvordan har det virket på hankat, som har parret?

Helt fint, han havde ingen interesse overhovedet i piger imens chippen virkede. Det var nærmest som om han væmmedes når Alta lå med måsen oppe i ansigtet på ham.

hvor hurtigt kom der en virkning?

Inden for et par uger.

Og hvordan var virkningen?

Max vejede 3,6 kg. da han blev chippet, og kaldte uafbrudt på damer og strintede konstant. Allerede 4 uger efter chipning havde han taget de første 600 gram på.

stoppede han med at strinte?

Ja, det gjorde han og chippen virkede i 1½ år før han igen fik interesse for at parre og begyndte at strinte. Han har efter chipningen lavet 2 kuld, hvoraf det ene bliver født inden for en uges tid.

Xander, chippet i 2010:
Hvor gammel var han, da han blev chippet?

1 år og 3 mdr. og havde lavet sit 1. og eneste kuld.

Hvordan har det virket på hankat, som har parret? hvor hurtigt kom der en virkning?
Vores anden hankat (Whiskey) kunne ikke acceptere endnu en fertil hankat. Whiskey snuste Xander bagi, og angreb ham. Derfor blev Xander chippet.

Og hvordan var virkningen?
Efter 2 mdr. var hens testikler blevet meget mindre, og Whiskey accepterede igen Xander.
Efter 3 mdr. viste Xander absolut ingen interesse i hunkatte i løb.
Hans pels blev bedre/mere fyldig.
Han tog ikke på (desværre - det kunne han godt have haft brug for)

stoppede han med at strinte?
Ja, efter 2 uger stoppede han med at strinte.

Efter 8 mdr. så vi endnu ingen tegn på, at Xander er ved at blive fertil igen, men Whiskey havde “lugtet lunten” :cool2: og begyndte igen at blive irriteret på Xander.
I mellemtiden har vi besluttet at Xander skulle kastereres, hvilket han så blev.


Whiskey, chippet pr. 13. marts 2013:
Hvor gammel var han, da han blev chippet?

4 ½ år og har lavet 3 kuld.

Hvordan har det virket på hankat, som har parret? hvor hurtigt kom der en virkning?
Han stoppede med at kalde på damer efter ca. 2 uger. Det er også på dette tidspunkt hans fedthale ikke længere fedter.

Og hvordan var virkningen?
Her godt 2 mdr. efter han har fået chippen er den endnu ikke fuldt virksom.
Den ene sten i pungen er ved at blive mindre, men den anden har stadig normal størrelse.
Han kan endnu ikke være sammen med en hunkat i løb, uden at fatte interesse for - og prøve på - at parre hende.
Håbet er, at der kommer så meget ro på Whiskey, at vi igen kan have ham hos os i vores hus, uden at “frygte” parringer/slåskampe :kryds:

stoppede han med at strinte?
Ja, efter 2 uger stoppede han med at strinte … skøøøøøønt :ok:

Cleo, chippet i 2011:
Hvor gammel var hun, da hun blev chippet?

3 år og 2 mdr. og havde fået 2 kuld.

Og hvordan var virkningen?
Efter sit 2. kuld var Cleo blevet meget tynd. Hun er en lille kat, men vejede kun 2,9 kg. :frowning:
De første par uger efter Cleo havde fået chippen blev hun mere kælen, som var hun i løb. Herefter vendte hun tilbage til "normal"adfærd og viste efterfølgende ingen tegn på løbetider.
Cleo pels nærmest eksploderede af at blive chippet :høhø: Hun udviklede en helt ENORM pels, og de største snesko jeg nogensinde har set.
Hendes appetit vendte tilbage, for i løbet af det næste år tog hun godt 1,5 kg. på.
Cleo er efterfølgende blevet fysisk kastreret.

Et par små bonus info. fra andre opdrættere:
* en opdrætskollega chippede sin hankat, men virkningen udeblev. H*n og dyrlægen troede ,at chippen enten var uvirksom eller blevet udstødt, og derfor fik hankatten endnu en chip. Herefter kom den ønskede virkning.

  • en anden opdrætskollega chippede sin hankat. Der gik over 3 mdr. før h*n begyndte at se de første tegn på, at chippen virkede.

tines bob er blevet fed - hel koloenormt fed. Men adfærden er som ønsket s

Her min erfaring med Tøndedrengen :slight_smile:

Hvor gammel var han, da han blev chippet?

Tønde blev chippet første gang i slutningen af Maj 2012. Han var da 10½ mdr. gammel og meget interesseret i pigerne. Han var da endnu ikke begyndt at strinte.

[B]Før eller efter han har parret?

[/B]Da han blev chippet var jeg ikke klar over, at han havde parret. Det blev jeg så senere. Så han er chippet efter han har parret.

[B]Hvordan har det virket på hankat, som har parret?

[/B]Det har virket fint. Mest i form af at han “mistede” interessen for pigerne. Ellers har han været en kælepot og kærlig dreng som altid.

[B]Hvor hurtigt kom der en virkning?

[/B]Der gik nok 3-4 uger inden interessen for pigerne var helt væk.

Og hvordan var virkningen?

Ud over, at miste interessen for pigerne har der ingen nævneværdige ændringer været. Han tog en lille smule på, men voksede jo også stadig. Bare lidt godt istand har han aldrig været - kun normal vægtig.

[B]Hvornår stoppede han med at strinte?

[/B]Han var endnu ikke begyndt, at strinte, da han fik sin første chip :slight_smile:

Chippen holdt sin virkning indtil slutningen af 2012 - altså havde den 100% virkning i ca. 5 mdr. Men herefter aftog virkningen, og han blev da adskilt fra de fertile piger.

Tønde nåede lige, at strinte en enkelt gang inden han fik sin chip nr. 2 d. 15/2 - 2013. Virkningen kom hurtigt denne gang. Efter 1-2 uger var han igen som en sød kastrat, der blot synes de fertile piger er hyggelige, at vaske øre mv. på. Stadig er han i skrivende stund helt normalvægtig uden nogen former for deller :slight_smile:

Der, hvor jeg måske har et spørgsmål til chippens indvirkning er, at jeg ikke synes Tønde har udviklet de flotte hankatte kinder. Om det skyldes chippen eller at han er ud af en langsom voksende linje på dette punkt aner jeg ikke! Men fakta er, at han stadig er meget ungkat, at se på i forhold til hankatte kinder. Hans kastratsøn på 10 mdr. har størrer hankatte kinder end Tønde har.

Knus Gitte

Men som jeg husker det, så var han altså også ganske rund allerede inden han fik chippen? :gruble:

åh jo - men nu er han seriøst stor- 11 kg så hudt jeg visker. han tager bare på og på . han ser herrens ud

Ja, men jeg mener bare med det at det var et problem, der startede inden han blev chippet? :slight_smile: