Hans lort STINKER! Hjææælp

HJÆLP…
Jeg har en kastreret han, maine coon, han er inde kat…
Når han har været i bakken, og lave stort stinker det så stygt!! Han forurener hele lejligheden med hans stank, det er helt vildt som han kan ødelægge stemningen med denne hygge spreder…
Jeg er ved at køre ham over på arion fodder for tiden, han får en lille smule tilsat det gamle fodder. Kan det være det nye fodder der får ham til at stinke?? Andre der fodre med arion der oplever at kattens lort stinker fælt?
Vi bruger premiere exellent blandet med Extreme classic da vi også er ved at skifte mærke…

Hvad kan være årsagen til han lugter sådan??

// Poissons

Ja, det nye foder er nok årsagen.
Kattelort lugter mindre, hvis det primært er baseret på korn, er min erfaring.

Lidt ligesom fx heste, der jo ikke spiser kød - deres lort lugter heller ikke meget.

Herhjemme er man godt nok heller ikke i tvivl, når en af kattene har været på bakken og har lavet stort

Men det plejer da at fortage sig i løbet af et par minutter.

Galath: Før vi begyndte fodreskift kunne det også lugtes men forsvandt meget hurtigt… Men nu bliver det hængende, som en tyk fæl tåge!
Har også fundet ud af at det er en smule tyndt, og lidt hænger i pelsen, så futter der jo en stinkbombe rundt.
Så vi skærer ned i det nye fodder, og giver ham mere af det gamle.
Men er der andre der har mulige årsager/løsninger så skriv endelig!

Jeg tror nu ikke der er nogen, hverken dyr eller mennesker, der kan prale af at dufte af roser når de laver nummer 2 på WC :høhø:

[QUOTE=Poissons;725411]Galath: Før vi begyndte fodreskift kunne det også lugtes men forsvandt meget hurtigt… Men nu bliver det hængende, som en tyk fæl tåge!
Har også fundet ud af at det er en smule tyndt, og lidt hænger i pelsen, så futter der jo en stinkbombe rundt.
Så vi skærer ned i det nye fodder, og giver ham mere af det gamle.
Men er der andre der har mulige årsager/løsninger så skriv endelig![/QUOTE]

Lugter det syrligt eller sødt?

[QUOTE=Poissons;725411]Galath: Før vi begyndte fodreskift kunne det også lugtes men forsvandt meget hurtigt… Men nu bliver det hængende, som en tyk fæl tåge!
Har også fundet ud af at det er en smule tyndt, og lidt hænger i pelsen, så futter der jo en stinkbombe rundt.
Så vi skærer ned i det nye fodder, og giver ham mere af det gamle.
Men er der andre der har mulige årsager/løsninger så skriv endelig![/QUOTE]

Måske er foderskiftet gået for hurtigt til, at kattenes maver kan følge med? Det er ikke unormalt, at katte får dårlige maver ved foderskifte. Det er sikkert meget fornuftigt, som I gør, at give dem mere af det gamle foder i blandingen og så køre endnu langsommere med at skifte helt.

[QUOTE=galath;725406]Herhjemme er man godt nok heller ikke i tvivl, når en af kattene har været på bakken og har lavet stort

Men det plejer da at fortage sig i løbet af et par minutter.[/QUOTE]

Heller ikke her :tihi:

:høhø:

hvad farve har det ?

ikke at alm splat bæ ikke kan lufte aldeles hæsligt - så synes jeg nu altid det fortager mig…

er det alm lortebrunt eller er det mere karrygult ?

Her stinker det også forfærdeligt, men vi bruger også Grain-Free/kornfrie produkter (eller næsten pt. er fodertønden en blandet landhandel). Så længe det ikke lugter vammelsødt og får en karrygul-farve. Jeg har selv i et par måneder bøvlet med Giardia og der er tydelig forskel på afføringen før og efter behandlingen.

Tak for jeres svar indtil videre…
Ved godt at nr 2 ikke lugter godt hos hverken mennesker eller dyr. Men det har ikke været så slemt før. Ved ikke hvilken farve det er, det er min kæreste der har tømt bakken, han er den eneste der tør/kan gå så tæt på giftaffaldet… :smiley: Det grænser jo til kommunekemi kommer og hjælper os af med efterladenskaberne…
Men spørger ham lige når han kommer hjem…

Nummer 2 - dén udgave har jeg ikke hørt før :klapper:

Hej alle…
Status… Hans afføring har en fin brun farve.
Og mens jeg skriver er han i bakken og stanken er ikke nær så slemt som det har været…
Så det var vidst bare et råb om opmærksomhed han havde gang i… :smiley:
Tusinde tak for hjælpen alle i kloge folk derude, der kan berolige nybegyndere som mig…

Virkelig? :tihi:

Jeg kan simpelthen ikke få mig selv til at sige hverken pølser eller pøller om afføring. Pølser det er noget man spiser, ikke noget der kommer ud der hvor man er højest når man plukker jordbær :høhø:

[QUOTE=DK Thomani;728092]Virkelig? :tihi:

Jeg kan simpelthen ikke få mig selv til at sige hverken pølser eller pøller om afføring. Pølser det er noget man spiser, ikke noget der kommer ud der hvor man er højest når man plukker jordbær :høhø:[/QUOTE]

Her kalder vores søn det at “tømme ryg” :høhø:

Ja det er også et temmelig klamt udtryk :S nogle siger de ska ud og lægge en dej. Nej! Dej er noget man bager kage af ikke noget man smider i toilettet!

En af de bedre er: Jeg ska lige ud og søsætte en ubåd :høhø:

Godt det går bedre med ham, Poissons.
Det har nok bare været noget forbigående dårlig mave p.g.a. foderskift.