Har andre lande en kattelov?

jeg var lige på facebook i dag og læse en opdrætters uhyggelige oplevese i forhold til en killing hun har sendt til USA.
hendes killing har på under 11 måneder fået 3 kuld og hun tror at hendes kat ender som en fødemaskine.

Hvis den kat i Danmark fik 4 kuld uden der vare bedt om tilladelse ville man om opdrætter få advarsler eller i sidste ende miste sin mulighed for at være i en klub.
Og hvis killingerne blev solgt før de var 12 uger ville det være en politi sag.

Men har andre lande eller klubber regler? Det kunne jo være rart at høre om der i de lande vi sender katte til kan gøres noget mod opdrætter der har fødemaskiner eller sælger killinger for små

I Belgien kan en opdrætter have 2 kuld om året - fra kuld nr. 3 bliver de beskattet

I landet hvor declawing og debarking trives godt, skal man ikke forvente at lovgivningen beskytter dyrene :frowning: i stedet hvis man påtænker at sælge dertil, bør man først og fremmest undersøge om køber er medlem af en raceorganisation, hvis køber er det, så kan man selv på nettet finde hvilke regler den organisation har, og så gøre op med sig selv om de er gode nok til at man vil sælge

Jeg har selv solgt kat til USA - jeg tog kræet under armen og så tog vi på tur. Kunne jeg ikke lide hvad jeg så - så kunne vi da bare rejse hjem begge to.

Man kan sagtens finde rejser der er billigere end det er at sende katte cargo - så eneste undskyldning for ikke at gøre det er magelighed …

**hendes killing har på under 11 måneder fået 3 kuld og hun tror at hendes kat ender som en fødemaskine. **

Formodentlig er katten ikke killing, men voksen nu ;-))

Og 3 kuld på under 11 måneder, det lyder voldsomt, men på den anden side, så kan det jo ikke lade sig gøre at få parret en kat medmindre den er i løbetid, og dens krop dermed mener den er parat…og hvis det er korrekt, fatter jeg ikke, at hun kan tro, at katten ender som fødemaskine, for så ER den da fødemaskine…som den så også ville være det såfremt den selv kunne bestemme…

I øvrigt er det i mange lande som det var i DK indtil d. 15/11-2009, at der i følge loven ikke er nogen grænse for hvornår killinger må tages fra moderen.
Og at ca 7-8 uger er mere reglen end undtagelsen.

Frankrig er rimeligt restriktiv på det område.
Og er 3 kuld på 24 mdr en FD regl? For det er vel ikke så meget andre lande, som andre organisationer?

Felis - Ja, og kvinder kan også blive ved at få barn, på barn, på barn til hun dør af det… Og katte kan også blive udmagrede og syge af at blive ved at få kuld på kuld på kuld. I naturen er det jo om at spytte så mange killinger ud inden man bliver slået ihjel af et eller andet, vi vil jo da forhåbentligt gerne beholde vores katte i mange år, og derfor passe godt på dem, og herunder så ikke trække et belastende stort antal killinger.
Dog er der så også forskel på om katten har haft tre kuld på 1-3 killinger i hver og tre kuld med 4-8 killinger?

Nej, det er en FIFe regel.

Jeg ved ikke hvilke regler CFA/Tica har (hvis de har nogle!), men det er vel til at slå op på deres hjemmesider :slight_smile:

[quote=Eife;395920]?

Felis - Ja, og kvinder kan også blive ved at få barn, på barn, på barn til hun dør af det… Og katte kan også blive udmagrede og syge af at blive ved at få kuld på kuld på kuld. ?[/quote]

Alle ved jo…eller burde vide, at en fertil kat ikke har godt af gentagne løbetider uden at blive parret…og risikoen stiger betydeligt såfremt der bruges P-piller for at overholde restriktionerne.

Jeg vil til en hver tid fastholde, at en sund og rask kat, der passes optimalt med foder o.s.v har bedre af at få de kuld killinger dens instinkt fortæller den…og ikke i stedet være underlagt nogen katteorganisationers regler og derfor gennemgå den ene løbetid efter den anden så længe katten holdes fertil.

I sverige har man lov:

Jordbruksverkets föreskrifter och allmänna råd om hållande av hund och katt

http://www.jordbruksverket.se/download/18.26424bf71212ecc74b080001024/2008-005.pdf

bla står der:

Avel
24 § Djur får inte användas i avel om

  1. de har sjukdomar eller funktionshinder som kan nedärvas,
  2. de är eller med stor sannolikhet är bärare av recessivt anlag i dubbel uppsättning för sjukdom,
  3. de är eller med stor sannolikhet är bärare av enkelt recessivt anlag för sjukdom såvida inte parning sker med individ som är konstaterat fri från motsvarande anlag,
  4. parningskombinationen utifrån tillgänglig information ökar risken för sjukdom eller funktionshinder hos avkomman,
  5. de uppvisar beteendestörningar i form av överdriven rädslereaktion eller aggressivt beteende i oprovocerade eller för djuret vardagliga situationer, eller
  6. de saknar förmåga att föröka sig på ett naturligt sätt.

25 § En tik eller en honkatt som har förlösts två gånger med kejsarsnitt får fortsättningsvis inte användas i avel.

for hunde er der regnler om hvor mange kuld - men ikke for katte…underligt

Avel
16 § En tik får inte paras förrän tidigast i andra löpet, dock inte tidigare än vid 18 månaders ålder. Om en tik får två valpkullar inom 12 månader ska tiken ges minst 12 månaders vila före nästa valpning.

[quote=Felis;396014]Alle ved jo…eller burde vide, at en fertil kat ikke har godt af gentagne løbetider uden at blive parret…og risikoen stiger betydeligt såfremt der bruges P-piller for at overholde restriktionerne.

Jeg vil til en hver tid fastholde, at en sund og rask kat, der passes optimalt med foder o.s.v har bedre af at få de kuld killinger dens instinkt fortæller den…og ikke i stedet være underlagt nogen katteorganisationers regler og derfor gennemgå den ene løbetid efter den anden så længe katten holdes fertil.[/quote]

Nu melder historien jo ikke noget om hvor mange killinger denne hunkat har fået på de 11 mdr. Tænk hvis den nu kun har fået en killing per kuld ?
Og hvis den så bliver kastreret efter det 3. kuld - så er det jo ikke så galt.

Jeg synes det er vigtigt at få tingene sat lidt i relief og det faktum at man laver et par hurtige kuld på en hunkat BEHØVER ikke være forkert for kattens velfærd.

Jeg synes personligt det er værre at holde en kat fertil år efter år efter år - til den måske dør af livmoderbetændelse, livmoderkræft eller brystkræft - fordi den har fået et kuld om året eller hvert andet år i 10 år og så været på p.piller i mellem kuldene.

Personligt ville jeg langt foretrække at man så trækker 3 hurtige kuld på hunkatten og så sterilisere den.

I sidste ende er det jo op til den der har solgt katten at sikre sig at den kommer hos en opdrætter der har meget samme etik og ide om opdræt som man selv har. Ind imellem skal man nok tænke sig om en gang mere inden man lader sig lokke af at eksportere en kat til udlandet. Det kan lyde så forjættende - måske kan man endda få lidt ekstra penge for katten - eller føler man får status over at have solgt til udlandet - men lidt kritisk sans og fornuft vil måske gøre at man ser det som bedre for kattens tarv at flytte ud som tidlig kastrat i et godt kælehjem.

Hvis man ønskere at ens katte skal leve på en bestemt måde så må man selv gøre noget for at sikre sig at katten komme i det rigtige hjem.
Internettet gør det nemt at “shoppe kat” - både når det gælder salg og køb. Men hvis man ikke kender folk MEGET godt - så kan man jo ikke sikre sig at katten også får det sådan som man selv ønsker den skal have det. En del lande har en helt anden kultur når det gælder katte end vi har her i Danmark og det er vigtigt at man derfor sikrer sig at køber og sælger er på samme niveau når man handler kat.

Og så skal man altså tage hvad man læser på internettet - enten det nu er på Facebook eller hvor det nu er - med et gran salt. Før man har hørt historien fra begge sider kan det være svært at bedømme hvad der er foregået og dermed tage stilling. Og i mange tilfælde kan man nok aldrig finde ud af hvad der lige er sket og dermed hvem der har ret.

De færreste situationer er så sort/hvid som vi gerne vil gøre dem til.

Teresa